خطر جانسون برای ایران

جهان صنعت نیوز|  انتخاب جانسون به عنوان رییس حزب محافظه‌کار و سپس نخست‌وزیر انگلیس در واقع نشان می‌دهد که همسویی تنگاتنگی بین کاخ سفید و جانسون وجود دارد.

طبیعی است که مواضع جانسون به مواضع ضد‌ایرانی دونالد ترامپ بسیار نزدیک است اما در مورد مواضع جانسون نسبت به ایران چند نکته حائز اهمیت است‌ چرا که قطعا او چند گزینه را بعد از تشکیل کابینه علیه تهران اتخاذ خواهد کرد؛ یکی مساله خروج‌ احتمالی انگلیس از برجام به بهانه‌های مختلف از جمله توقیف کشتی انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس است که این روزها موجب سردرگمی انگلیس شده.

اما موضوع دیگر که بعد از ورود جانسون مدنظر قرار خواهد گرفت تشدید تحریم‌ها علیه ایران و جریان‌سازی شدید علیه جمهوری اسلامی است. موضوع دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست که خواسته اصلی واشنگتن و دونالد ترامپهمین است‌.

به نظر می‌رسد که شرایط انگلیس پس از تشکیل کابینه به ریاست جانسون بسیار پیچیده‌تر خواهد شد و چهره‌های افراطی و ضدایرانی در کابینه بیشتر خواهند شد‌.

از طرف دیگر احتمال اینکه جرمی ‌هانت از پست وزارت خارجه انگلیس برداشته شود هم وجود دارد‌. به نظر می‌رسد جانسون بعد از ورود خود سعی خواهد کرد سیاست‌های خود را با ترامپ نزدیک‌تر و هماهنگ‌تر کند و ایران را بیش از گذشته تحت فشار قرار دهد بنابراین انتخاب جانسون به عنوان نخست‌وزیر و رییس حزب محافظه‌کار می‌تواند مشکلات ایران را در آینده به‌ویژه در ارتباط با خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا افزایش دهد و حتی شرایطی را فراهم کند که یک ائتلاف جهانی در منطقه با شرکت انگلیس، آمریکا و چند کشور منطقه و جهانی تشکیل شود.

*حسن ‌هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل

یادداشت
شناسه : 36534
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا