خبری از ارزانی خودرو نیست

جهان صنعت نیوز| فربد زاوه- رکود در بازار خودرو قابل پیش‌بینی بود. اکنون نمی‌توان روند نزولی موقت قیمت‌ها را کاهش قیمت نام گذاشت چراکه این حرکت بستگی به واکنش‌های سیاسی در طی این چند هفته داشته است. اعداد و ارقامی که برای فروش خودرو در بازار شنیده می‌شود تمامی غلو و مبالغه است، چراکه هیچ خرید و فروشی اتفاق نمی‌افتد.

 اکنون نمی‌توان به صراحت بیان کرد که تورم در حال کاهش است چراکه هیچ تغییری در ساختار اقتصادی دولت به وجود نیامده است. این تنها یک سقوط آزاد بازار است که در نهایت منتظر نتیجه پرونده اختلاف ایران و آمریکاست.

طی سال‌های اخیر تجربه نشان داده که هر گاه عرضه محصولی در بازار کم می‌شود به سرعت با افزایش و نایاب شدن محصول مواجه می‌شویم و در نتیجه با تزریق اندکی محصول به بازار شاهد کاهش نسبی و موقت قیمت خواهیم بود.

اتلاف منابع ارزی

این نتیجه ساختار ناقص و بیمار یک اقتصاد است. تا زمانی که دولت و بانک مرکزی مدیریت تامین را اصلاح نکنند، آشفتگی حاکم بر بازار خودرو همچنان ادامه خواهد داشت. چندین سال است که درباره اصلاح بازار خودرو صحبت می‌شود و در طول این سال‌ها تصور شده اگر پای نهادهای مختلف مانند سازمان حمایت، شورای رقابت و… به این صنعت باز شود، مشکل حل خواهد شد یا اگر سهام شرکت‌های خودروسازی واگذار شود، خصوصی‌سازی در صنعت خودرو انجام‌ می‌شود در حالی که وضعیت بازار و صنعت خودرو نه با تغییر مالکیت بلکه با تغییر پارادایم‌های مدیریتی دولت قابل‌تغییر است.

هرچند بخشی از مشکلات کاهش عرضه در بازار خودرو به تحریم‌ها برمی‌گردد اما اصل مشکل به تغییر در سیاست‌های تجاری کشور از ابتدای سال‌جاری و ورود بانک مرکزی به فرآیند تامین ارز برمی‌گردد که نتیجه آن کند شدن این فرآیند در کشور و اتلاف منابع ارزی است به این معنا که منابع ارزی مصرف شد اما در مقابل کالایی تولید نشده است.

تورم افسارگسیخته کشور که بازار خودرو را هم تحت‌تاثیر قرار داده است، پول را به شدت داغ کرده است. وقتی بازار خودرو با افزایش تقاضا و نصف شدن عرضه خودرو از سوی خودروساز روبه‌رو است و از دیگر سو سوءمدیریت وزارت صمت، بانک مرکزی و دولت محرز است، چطور می‌توان انتظار کاهش تورم را با نزول موقت قیمت خودرو داشت.

کارشناس صنعت خودرو

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 28051
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا