حالا فلاکت‌زدگی و فقر را محو کنید

فرهادخادمی *
 
رهبر معظم انقلاب اسلامی‌، سیاست‌های کلی و مصوب تامین اجتماعی را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

سیاست‌های ابلاغی جدید در حقیقت برآمده از پیشنهاد معظم‌‌له در سال ۱۳۹۵ به مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت عنوان «سیاست‌های کلی تامین اجتماعی» است که پس از انجام اقدامات تخصصی و کارشناسی بالاخره به سرانجام رسید و ابلاغ شد. بر اساس دستور رهبر انقلاب اسلامی قوه مجریه موظف است با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و با بسیج دستگاه‌های مسوول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت شش ماه ارائه کند. در شرایط کنونی کشور که موضوع فقر مطلق و فلاکت مردم در سطح جامعه و رسانه‌ها به شدت مطرح شده و گسترش یافته است‌، با ابلاغ این سند مهم و بالادستی در حقیقت تمام موانع و بن‌بست‌های کاذبی که در سر راه تعمیم و بسط نظام جامع رفاه اجتماعی ایجاد شده بود، حذف و میدان برای اقدامات عاجل و سریع دولت سیزدهم مهیا می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که سیاست‌ ابلاغی به قدری شفاف و غیرقابل تفسیر «من غیرحق» است که مسوولان دولت به ویژه وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولیان و مجریان اصلی آن دیگر نمی‌توانند برای ناکارآمدی و تنبلی خود بهانه‌تراشی کنند و دم از ضعف قوانین و نبود قانون کافی بزنند!!
در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری کلیدواژه‌های زیادی برای ایجاد و گسترش نظام فراگیر تامین‌اجتماعی وجود دارد که می‌توان در یک جمله به مهم‌ترین هدف رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از ابلاغ سیاست‌های کلی پی برد و نظر غایی ایشان این است که ایجاد رفاه عمومی، برطرف کردن فقر و محرومیت، حمایت از اقشار و گروه‌های هدف خدمات اجتماعی از جمله بی‌سرپرستان، ازکارافتادگان، معلولان و سالمندان و آنچه از اهداف رفاه و تامین اجتماعی که در اصول ۳، ۲۱، ۲۸، ۲۹، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی آمده است، اقتضاء می‌کند نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تامین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوهای اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد، حذف تشکیلات غیرضرور و رفع تبعیض‌های ناروا و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی باشد، طراحی و اجرا شود و ترتیبات زیر در آن رعایت گردد.
اینجاست که باید به رییس دولت سیزدهم بگوییم‌، این گوی و این میدان‌، دیگر باید از حرف و شعار و ایده‌های تخیلی کاست و با توجه به آنچه که امروز به شما ابلاغ شد در حقیقت «حجت بر شما تمام شده است» و از فردا دیگر پذیرفته نیست که این سیاست‌ها بر زمین بماند و باز هم مردم در فقر و نکبت غوطه‌ور باشند.
آحاد اعضای دولت و بدنه کارشناسی آن و مجلس شورای اسلامی باید ضمن توجه به مفاد سیاست‌های ابلاغی بر این نکته وقوف داشته باشند که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بند ۹ سیاست‌های اعلام شده‌، برای جلوگیری از فقرزدایی و گسترش فقر ناشی از اقدامات دولت، مجلس و قوه قضاییه موضوع بسیار مهمی را مطرح کرده‌اند که هیچ طرحی نباید هنگام اجرا مولد فقر باشد!
ایشان در بند ۹ بر الزام به تهیه پیوست تامین اجتماعی برای طرح‌ها و برنامه‌های کلان کشور تاکید کرده‌اند.
مفاد این بند یعنی اینکه اجرای هرگونه طرح در کشور باید مستلزم حفظ کرامت انسان‌ها و آحاد جامعه باشد و هر طرحی قبل از اجرا، حتما باید دارای یک پیوست تامین اجتماعی برای تامین آسایش مردم و جلوگیری از فقر باشد و این یعنی اینکه دیگر هیچ مقام و مسوولی نمی‌تواند بر اساس نیات و منویات سیاسی، باندی و گروهی به دنبال اجرای طرحی باشد بدون اینکه منافع مردم در آن دیده نشده باشد و این به مفهوم دیگر یعنی مبارزه با بخشی‌نگری و جزیره‌ای عمل کردن مسوولان و اینجاست که وظیفه رییس دولت سیزدهم دوصد چندان می‌شود تا برای اجرایی شده فرامین مقام معظم رهبری، اجرای این سیاست‌های کلی و مهم را به افراد کارآمد، معتقد به نظام تامین اجتماعی و دردآشنا با مسائل مردم بسپارد.
* روزنامه‌نگار


اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 256544
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا