جنگ تجاری آمریکا و چین؛ خوشحال باشیم یا ناراحت؟

جهان صنعت نیوز| حامد مددی-سیاست خارجی امریکا در دوسال اخیر علاوه بر چالش بر سر ایران و کره شمالی با معضل بزرگ دیگری به نام چین مواجه بوده است؛ چالشی که شاید از دو مورد دیگر حیاتی تر باشد؛ چرا که بصورت مستقیم بر اقتصاد داخلی امریکا تاثیرگذار بوده و می تواند این کشور را در سال های آخر دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ با مشکل مواجه کرده و مانع تمدید دوران ریاست جمهوری او شود.


چین در ۲ دهه اخیر با رشد خیره کننده ای توانسته پشت سر آمریکا حرف دوم اقتصاد را در دنیا بزند و رقابتی پایاپای را با این کشور دنبال کند. رقابت این کشور در سالیان اخیر کمی چاشنی خشونت گرفته و وضع تعرفه های مختلف بر کالاهای یکدیگر مهمترین دغدغه این روزهای بازارهای مالی کل دنیا لقب گرفته است.

در نگاه نخست این جنگ اقتصادی بصورت مشخص منجر به کاهش ارزش کالاهای اساسی خواهد شد و نرخ فروش محصولات فلزی و معدنی در دنیا کاهش پیدا خواهد کرد. به فراخور همین مسئله محصولات کشور ایران نیز در دنیا متناسب با محصولات سایر کشورها در ارقام پایین تری قیمت خواهد خورد اما وجه دیگر این ماجرا می تواند امیدوار کننده باشد.

به هر روی، با توجه به وضع تعرفه سنگین واردات بسیاری از کالاها از امریکا به چین (۲۵%) احتمالاً چین به سرعت به دنبال جایگزین برای محصولات امریکایی خواهد رفت.از سویی، ایران به دلیل فشار تحریمی موجود از طرف امریکا عموماً محصولات خود را با درصدی تخفیف قیمتی در بازارهای جهانی عرضه می کند و حال چین برای جبران خرید از امریکا گزینه ای مناسب تر از ایران نخواهد یافت.

به عبارتی دیگر شاید افت قیمت چند درصدی در نرخ محصولات و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی شکل گیرد اما مهمترین دغدغه این روزهای اقتصاد ما یعنی کاهش صادرات و نبود خریدار برای محصولات ایران در بازارهای جهانی نیز برطرف خواهد شد و شرکت های صادراتی کشور با خیالی آسوده تر می توانند اقدام به پیدا کردن مشتری چینی کنند.

 تمامی این اتفاقات در حالتی رخ می دهد که صادرات و واردات بین ایران و چین در سال اخیر افت محسوسی را تجربه کرده است و این تغیر و تحول می تواند به طور مجدد مراودات بین دو کشور را به حالت قبل بازگرداند.

تحلیلگر و مشاور حوزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

یادداشت
شناسه : 18947
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا