تمرکز بر اقتصاد و صادرات

عباس سلیمی‌نمین * مسوولان کشور برای اداره هرچه بهتر امور و به دلیل گستردگی مشکلات ریشه‌دار جامعه باید لیستی از همه کاستی‌ها تهیه کنند و به برخی کاستی‌ها اولویت دهند. یکی از این مسائل در اولویت، اقتصاد است که همواره واردات‌محور بوده و مسبب مشکلاتی شده است. بر این اساس تصور می‌کنم که اولین اولویت فعلی باید این باشد که دولت هرچقدرکه می‌تواند تلاش کند تا همه بخش‌های مختلف را حول محور صادرات بچرخاند. اگر ما امور را حول محور صادرات قرار دهیم، باید مزیت‌های خود را پیدا کنیم که یکی از مزیت‌ها داشتن خوراک پتروشیمی است. امروز بازارهای گسترده‌ای در جهان برای تولیدات پتروشیمی وجود دارد و ما نیز مواد اولیه آن را به صورت بسیار گسترده دراختیار داریم. علی القاعده ما باید به صورت جدی چه در کوتاه‌مدت و چه در بلند‌مدت تلاش کنیم نفت به صورت خام صادر نشود و به طور عمده نفت و گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها استفاده شود که این موضوع درآمد کشور را به یکباره چندین برابر می‌کند.

بنابراین یکی از اولویت‌های جدی ما باید تغییر رویکرد‌های کشور از واردات به صادرات شود و سپس اولویت‌ها نیز در صادرات بر موضوعاتی متمرکز شود که ما مواد اولیه فراوانی داریم و سال‌ها می‌توانیم متکی به مواد اولیه‌ای باشیم که درکشور به وفور یافت می‌شود.

بحث بعدی پروژه‌های نیمه‌تمام است که البته دولت اکنون برای این پروژه‌ها اولویت قائل است ولی من فکر می‌کنم که در واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی باید یک اهتمام جدی داشته باشیم. بسیاری از پروژه‌هایی که به دلیل تملک بانک‌ها در اختیار بخش دولتی قرار گرفته را هرچه سریع‌تر در اختیار اشخاص همان صنف قرار دهیم و با دادن برخی امتیازات و گرفتن برخی تعهدات بتوانند مشارکت کنند. اگر ما بتوانیم امکانات و سرمایه‌های بانک‌ها را به خودشان اختصاص دهیم بسیار حائزاهمیت است که متاسفانه اکنون زمینگیر شده است. 

فعال سیاسی اصولگرا 

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 234343
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا