تداوم پاندمی کرونا

دکتر بهاران فرخنده‌مهر *
 
سیستم ایمنی یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های بدن انسان است. سیستمی که شامل ترکیب پیچیده‌ای از سلول‌ها و مولکول‌ها است. سیستم ایمنی درطول هزاران سال تکامل یافته است تا ما را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند. سیستم ایمنی ابتدا تهدید را شناسایی می‌کند سپس درحالت آماده‌باش و تدافعی قرار می‌گیرد؛ مثلا سلول‌های راه‌های هوایی، ویروس‌ها را به عنوان عامل بیماری‌زا شناسایی می‌کنند و تولید پروتئین‌هایی به اسم سیتوکین می‌کنند تا سلول‌های گلبول‌های سفید (فاگوسیت‌ها) ویروس‌ها را از بین ببرند. فاگوسیت‌ها ویروس‌ها را در درون خود فرو می‌برند. سیستم ایمنی اختصاصی ما، دقیق‌تر اما کندتر عمل می‌کند. سلول‌های دندریتیک قطعات باقی مانده ویروس را از بین برده و آنها را به غدد لنفاوی بدن ما منتقل می‌کنند. آنتی‌بادی‌ها مانع اتصال ویروس‌ها به سلول‌های بدن انسان می‌شوند، بنابراین واکسن‌های ویروس کرونا که شامل سویه اومیکرون می‌شوند، می‌توانند به عنوان دوز بوستر محافظت در برابر کووید را بهبود بخشند. اگرچه واکسن‌های کرونا همچنان محافظت خوبی در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ایجاد می‌کنند اما اثربخشی واکسن‌ها با تکامل ویروس، آسیب دیده است. زیرسویه Centaurus یا همان ۷۵ .۲٫BA که از همه ایمن‌گریزتر به نظر می‌رسد.

برگزاری دورهمی‌ها در دوران شیوع بیماری کووید‌۱۹ و خصوصا در دوران اوج‌گیری سویه اومیکرون توصیه نمی‌شود. مراسم عزاداری دهه محرم نزدیک است و ساده‌انگاری درمورد مرگ‌های کرونا زیاد است. تعداد زیادی از هموطنان هنوز دوز بوستر را دریافت نکرده‌اند و هنوز هم اعتقاد دارند زیر کولر خوابیده‌اند و درگیر کرونا نشده‌اند. پس بهتر است به رعایت نکاتی در مورد مراسم پرفیض دهه محرم اشاره کنیم:

– تا جای ممکن دورهمی‌ها را با افراد واکسینه شده برگزار کنیم.

– از ماسک متناسب با اندازه صورت استفاده کنیم که به طور کامل روی بینی و دهان را بپوشاند.

– مراسم و مهمانی‌ها در فضای باز یا فضایی با تهویه مناسب با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود.

– فاصله اجتماعی، حداقل یک متر را با اعضای خانواده یا با هم‌خانه خود رعایت کنید.

– دست‌ها را قبل از میل کردن غذا و تماس با صورت بشوریم یا با استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنیم.

– اگر خود فرد یا یکی از نزدیکان علائم کووید۱۹ را داشت، آزمایش تشخیصی داده و در منزل بماند.

دبیر کل WHO اشاره کرد که پاندمی کووید پایان نیافته است ولی امسال در مقایسه با وضعیت سال قبل پیشرفت بسیار زیادی داشتیم. داده‌های جدید یک نوع آدامس آزمایشی را معرفی کرده‌اند که ذرات ۲ -SARS-cov را در بزاق به دام می‌اندازد و می‌تواند به مهار انتقال گونه‌های جدید ویروس کمک کند.

این آدامس جویدنی از پروتئین‌های ACE2 است که ویروس از آنها برای ورود به سلول میزبان استفاده می‌کند. نتیجه آزمایشات نشان داد که تاثیر این آدامس‌ها در مبتلایان به کووید طولانی بوده و منجر به کاهش ریزش موی آنها و بهبود اختلال عملکرد جنسی‌شان شده است.

باورهایی اشتباه در بین مردم ایجاد شده است که علائم کرونا را با توجیهاتی مثل: خوابیدن زیر باد کولر، حساسیت و آلرژی، سینوزیت، مسمومیت غذایی انکار می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم شایع‌ترین علامت‌ها گلو درد و خارش گلو و به دنبال آنها تب بوده است. آبریزش و احتقان بینی ممکن است به اشتباه با سینوزیت یا حساسیت اشتباه گرفته شود ولی تعریق شبانه تقریبا ارتباط کامل و زیادی با تشخیص کرونا دارد. پس لازم است با بروز علائم فرض را بر ابتلا گذاشته و خود را قرنطینه کنیم تا گردش ویروس در جامعه کاهش یابد.

ایام دهه محرم را با کم کردن تعداد مبتلایان و مرگ‌و‌میرهای ناشی از بیماری‌ها به ویژه کرونا گرامی بداریم.

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 279155
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا