بازندگان جنگ نفتکش‌ها

جهان صنعت نیوز| بهزاد احمدی‌نیا- طی هفته‌های اخیر، اختلاف قیمت بین نفت برنت دریای شمال که در اروپا تولید ‏می‌شود و سبد نفت اوپک، منفی بوده یعنی قیمت سبد اوپک بالاتر از برنت بوده، از طرف دیگر ‏اختلاف قیمت بین سبد اوپک و نفت وست‌تگزاس آمریکا اکنون چیزی حدود ۱۰ دلار است و در ‏روزهای گذشته حتی بیشتر هم بود.

این در حالی است که گران‌تر شدن سبد اوپک در کنار ‏هزینه حمل این نفت که بیشتر در خاورمیانه تولید می‌شود، باعث از دست رفتن بازارهای اروپایی و ‏آمریکای شمالی برای این سازمان خواهد شد اما حالا وضعیت حتی بدتر هم شده است.

با توجه به ‏اتفاقات اخیر در دریای ‌عمان، هزینه بیمه برای خلیج‌فارس به‌شدت بالا می‌رود و با کوچ شرکت‌های ‏حمل بزرگ که نفتکش‌های بزرگ در اختیار دارند، کار انتقال نفت از خلیج از یک‌طرف کندتر شده ‏و از طرف دیگر برای حفظ جریان نیاز به تردد بیشتری از سوی نفتکش‌های کوچک‌تر خواهد بود که ‏این بر پیچیدگی و آسیب‌زایی وضعیت موجود می‌افزاید. ‏

گزارش رویترز

براساس گزارشی که رویترز از راه تماس با فروشندگان و کارگزاران نفتی منتشر کرده، دو شرکت ‏بزرگ خدمات حمل نقل نفت یعنی ‏DHT Holdings‏ و ‏Heidmar‏ دریافت هرگونه سفارش برای ‏نفتکش در خلیج‌فارس را متوقف کرده‌اند. ‏شرکت: ‏Heidmar‏ شبکه وسیعی از انواع نفتکش دارد و ‏DHT Holdings‏ ‏بزرگ‌ترین ناوگان ‏نفتکش‌های بسیار بزرگ (‏VLCC‏) را رهبری می‌کند.

 این دو شرکت به‌طور خاص نفتکش‌های کلاس ‏سوئزمکس که قابلیت حمل یک میلیون بشکه را دارند و شناورهای بسیار بزرگ با ظرفیت بالاتر را از ‏دسترس سفارش برای خلیج‌فارس خارج کرده‌اند.

هیچ‌کدام از این دو هنوز واکنش رسمی به این ‏خبر نداشته‌اند اما در کنار اظهارات ناگهانی وزیر نفت عربستان که تعهد کرده ‏جریان نفت را برقرار نگه می‌دارد، می‌توان تصور کرد که چنین خبری واقعیت دارد.
ادامه یا بدتر شدن این وضعیت قطعا دو بازنده اصلی دارد: کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و ‏کشورهای صنعتی و مصرف‌کننده شرق که در راس همه آنها چین، هند و ژاپن هستند. ‏

تحلیلگر بازار انرژی

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسییادداشت
شناسه : 27163
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا