افزایش سرعت داخلی‌سازی خودرو

جهان صنعت نیوز: ما از قطع همکاری شرکت های خودروساز خارجی با شرکت های ایرانی استقبال نمی کنیم و معتقدیم که همکاری های بین المللی باید برقرار باشد تا بتوان این صنعت را به روز کرد و کالاهایی متناسب با نیاز روز بازار داخلی و همچنین بازارهای خارجی تولید کرد اما این فشار می تواند منجر به افزایش سرعت داخلی‌سازی در کشور شود.

با قطع همکاری شرکت های خودروسازی فرانسوی، کره ای و چینی با ایران، سرنوشت نامشخصی پیش روی بازار و صنعت خودروی کشور قرار دارد. اگرچه برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که بدعهدی شرکت های خودروساز خارجی می تواند منجر به افزایش خودکفایی در حوزه تولید و در نهایت به نفع صنعت کشور تمام شود اما به نظر می رسد که داخلی‌سازی قطعات و دستیابی به تکنولوژی های جدید در حوزه خودرو با وجود مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و تشدید تحریم ها کار ساده ای نخواهد بود.

در همین خصوص رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به «جهان صنعت نیوز» گفت: ما از قطع همکاری شرکت های خودروساز خارجی با شرکت های ایرانی استقبال نمی کنیم و معتقدیم که همکاری های بین المللی باید برقرار باشد تا بتوان این صنعت را به روز کرد و کالاهایی متناسب با نیاز روز بازار داخلی و همچنین بازارهای خارجی تولید کرد اما این فشار می تواند منجر به افزایش سرعت عمل داخلی‌سازی در کشور شود.

محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه حرکت های خوبی در جهت داخلی‌سازی خودرو حداکثری آغاز شده است، اظهار کرد: در صورتی که بتوان تولید قطعات خودرو با حجم بالا را در داخل کشور انجام داد، وابستگی ارز به واردات نیز به حداقل خواهد رسید.

به گفته وی، حرکت در جهت طراحی چند محصول نیز آغاز شده است که می تواند منجر به عرضه محصولات جدید در بازار شود.

اجبار با فایده

نجفی منش اظهار کرد: توانایی لازم برای تولید قطعات خودرو در داخل کشور وجود دارد اما با توجه به اینکه تا کنون اجباری وجود نداشت، بهای لازم هم به این کار داده نمی شد اما در حال حاضر با توجه به خروج شرکت های خارجی از ایران، این موضوع با توجه بیشتری دنبال می شود.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی  افزود: ایران نه تنها در داخل کشور بلکه در منطقه خاورمیانه بازار مناسبی برای خودرو دارد و می تواند در این حوزه به خوبی ایفای نقش کند اما به هر حال باید توجه داشت که فعالیت در دوران تحریم و با توجه به قطع همکاری با شرکت های خارجی کار ساده ای نیست.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی یکی از چالش های بزرگ خودروسازان و قطعه سازان به حساب می آید که باید به آن بها داده شود، اظهار کرد: با توجه به دخالت دولت در حوزه قیمت گذاری، خودروسازان متحمل ضرر ۲۰ هزار میلیارد تومانی شدند که پیامدهای منفی آن همچنان پابرجاست.

به گفته نجفی منش، ضرر خودروسازان  باعث شد که تعهدات آنها به قطعه سازان نیز به موقع انجام نشود. همین موضوع قطعه سازان و خودروسازان را با چالش کمبود نقدینگی روبرو کرده است.

دولت سهام خودروسازان را واگذار کند

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که قطعه و خودرو با ضرر فروخته نشود، گفت: دولت باید طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم جبران زیاد کند.

وی همچنین در واکنش به اقدام به فروش اموال مازاد ایران خودرو اظهار کرد:  به تازگی ایران‌خودرو ۲۶ فقره اموال مازاد خود را به حداقل قیمت پایه ۱۲۱ میلیارد تومان به مزایده گذاشت. این در حالی است که دیگر خودروسازی بزرگ کشور یعنی سایپا نیز به فروش اموال مازاد خود اقدام کرده است.

یادداشت
1 2برگهٔ بعدی

شناسه : 39976
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا