افتخار به فیلترینگ

جهان صنعت| به تازگی غفاری، مدیرعامل ایتا گفته است که هرجا پیشرفت کردیم، ابتدا بستیم! نرم‌افزار بازار اکنون دارای ۴۰ میلیون کاربر است، چه زمانی این اتفاق افتاد؟ زمانی که گوگل‌پلی بسته بود. درباره آپارات نیز همین امر صدق می‌کند،

زمانی در آپارات موفق شدیم که یوتیوب را بستیم.این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که موفقیت آپارات ارتباطی با فیلترینگ یوتیوب نداشته است، البته شنیده‌ها حاکی از آن است که چندی پیش که صحبت رفع فیلتر یوتیوب به میان آمده بود برخی از مدیران آپارات و استارت‌آپ‌های مشابه مخالفت کرده بودند. با این همه دلیل پیشرفت آپارات ارتباطی با فیلترینگ یوتیوب ندارد؟

کی فیلترینگ موجب شده مردم از شبکه‌های اجتماعی محبوب‌شان صرف‌نظر کنند؟ همه کاربران به یوتیوب دسترسی دارند. در رابطه با کافه بازار نیز کارشناسان بر این باور هستند که همه جای دنیا هم استارت‌آپ‌های بومی فعالیت می‌کنند و هم استارت‌آپ‌های بین‌المللی. از سوی دیگر اگر تحریم‌ها، حذف نرم‌افزارهای ایرانی از گوگل‌پلی موجب پیشرفت کافه بازار شده، به بسیاری از استارت‌آپ‌ها و نرم‌افزارهای دیگر ضرر وارد کرده است.

بنابراین نمی‌توان گفت که این اتفاق موجب پیشرفت‌مان شده است. در رابطه با پیام‌رسان‌های داخلی نیز فیلترینگ اصلا به نفع‌شان نبوده است، پیام‌رسان‌های داخلی بلافاصله پس از فیلترینگ تلگرام آغاز به کار کردند و درست یا غلط مردم پیام‌رسان‌های داخلی را مقصر فیلترینگ پیام‌رسان محبوب‌شان می‌دانند. بنابراین به این پیام‌رسان‌ها اعتماد نکرده و از آنها استقبال نکردند.

در واقع یکی از دلایل شکست پیام‌رسان‌ها، همزمانی فعالیت آنها با فیلترینگ تلگرام بوده است. البته کارشناسان دلایل بسیاری را برای فیلترینگ تلگرام عنوان می‌کنند؛ مسائل اقتصادی، عدم مصرف اینترنت بین‌المللی کاربران اینترنتی در زمانی که تلگرام فیلتر نبود و مصرف بسیار اینترنت بین‌الملل از سوی کاربران اینترنتی پس از فیلترینگ، در واقع برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده اینترنت راهکار فروش خدمات اینترنت بین‌الملل را فیلترینگ تلگرام می‌دانستند چراکه سرورهای تلگرام در داخل کشور واقع شده‌اند و در صورت رفع مسدودیت می‌توان با اینترنت داخلی از خدمات آن استفاده کرد.

نه فیلترینگ و نه تحریم موجب پیشرفت کشورمان نشده است، اگر هم پیشرفتی حاصل شده و نیروی انسانی نخبه کشورمان خلاقیتی به خرج داده‌اند، مشکلات و ضررهای تحریم‌ها و فیلترینگ با منافع آن قابل مقایسه نیست. ضررهای اقتصادی کلان تحریم‌ها و هزینه‌های بالای فیلترینگ مردم کشورمان را به شدت متضرر کرده است. در واقع این گونه اظهارنظرها از سوی مسوولان و مدیران پیام‌رسان‌های داخلی این شبهه را که تلگرام به خاطر فعالیت پیام‌‌رسان‌های داخلی مسدود شده است بیشتر تقویت می‌کند و این امر به ضرر پیام‌رسان‌های داخلی است.

هیچ کشوری با فیلترینگ و تحریم‌ها پیشرفت نکرده است و این گونه نظرها بیانگر آن است که به جای حرکت به سوی توسعه، در حال پسرفت و بازگشت به گذشته هستیم.

یادداشت
شناسه : 36666
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا