اطلاع‌رسانی غیرمنسجم دولت و زیانی که به طبقه فرودست می‌رسد

هادی حق‌شناس * رییس‌جمهور در جلسه اخیر هیات دولت بر اینکه اطلاع‌رسانی‌ها از اخبار دولت باید از طریق سخنگو انجام شود تاکید کردند و این مساله اهمیت بسیاری دارد. به این خاطر که جامعه به شدت روی اخبار اقتصادی حساس است و طبیعتا هر خبر اقتصادی می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری فعالان اقتصادی و تحلیل‌های اقتصادی باشد. به اضافه اینکه مردم هم به شکل عادی دنبال آن هستند که بر اساس این اخبار تصمیمات اقتصادی درست بگیرند.

اکنون اما یک ستاد اقتصادی دولت و یک سخنگوی دولت داریم که هر کدام از آنها اخبار متنوعی را در طول هفته یا ماه از تصمیمات دولت ارائه می‌دهد و این پراکندگی در ارائه اخبار زیانبار است. البته ناهماهنگی در ارائه اطلاعات و اخبار را در مجلس نیز شاهد هستیم منتها در مجلس وقتی نمایندگان اظهارنظر می‌کنند، همه مردم می‌دانند که سخن بیان‌شده فقط نظر یک نماینده است و تا وقتی که نصف به اضافه یک نمایندگان مجلس موضوع را تصویب نکرده و شورای نگهبان تایید نکند، خبر را نباید قطعی تلقی کرد.

در مورد دولت اما وضعیت فرق دارد و وقتی اعضای دولت اظهارنظر می‌کنند، به خصوص اگر سخن موبوطه در حیطه اختیاراتشان باشد، اثرگذاری بالایی خواهد داشت. لذا به نظر می‌رسد که اگر تیم اقتصادی دولت یا دولت به طور کلی، اخبار و اطلاعات و تصمیم‌گیری‌ها را به شکل منظم و منسجم به اطلاع نرسانده یا پراکنده‌گویی در اطلاع‌رسانی رخ دهد مثل همین اتفاقی که اخیرا درباره خبر ارائه یارانه دوبرابری رخ داد، نتیجه آن است که استرس و فشار به مصرف‌کنندگان یا عموم مردم منتقل می‌شود.

طبیعی است که ضرر این موضوع بیشتر متوجه طبقه فرودست و مردم کف خیابان باشد چون عمدتا دهک‌های پردرآمد به این سادگی تصمیم نمی‌گیرند و تا به اخبار متقن نرسند، اقدامی نمی‌کنند اما دهک‌های کم‌درآمد منتظر خبرهای خوب بوده و معمولا به محض شنیدن خبر بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند لذا اینکه اخبار، سیاستگذاری و برنامه‌های دولت توسط یک تیم اقتصادی، سخنگوی دولت و با یک نظم و انسجام ارائه شود، به نفع مردم و دولت خواهد بود.

* کارشناس مسائل اقتصادی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 237160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا