از هر دری سخنی درآینه تجربه‌ها

محمد بلوری * اختلاف‌نظرها در نشست وین میان خواسته‌های نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و نظر‌های مخالف طرف مقابل و آمریکا، سرانجام این نشست را در رسیدن به اهداف روشن و ثمربخش با ابهام‌هایی روبه‌رو کرده است. همان‌گونه که عنوان شده از جمله شرایط هیات ایرانی شرکت‌کننده در نشست وین برای ادامه گفت‌وگوها این است که آمریکا باید در ابطال تمامی تحریم‌ها اقدام کند و تاکید کرده قدمی هم از خواسته‌های پیشنهادی عقب نخواهد گذاشت و در انجام این خواسته‌ها و گشایش راه باید گام اول را بردارد.

از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازدید بازرسان این آژانس از برخی مراکز هسته‌ای از جمله مرکز سانتریفیوژهای مستقر در کرج است و مدعی است در پی خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران با وجود تعهد به غنی‌سازی اورانیوم در حد تعیین شده، اما به تدریج غنی‌سازی را افزایش داده که برای روشنی موضوع ادعایی، خواستار بازبینی کارشناسان آژانس از تاسیسات غنی‌سازی جمهوری اسلامی است.

در حالی که تاکید داریم تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی مصوب مجلس شورای اسلامی است و هدف از برنامه‌های اتمی، استفاده از نیروی اتمی در راه مصارف صلح‌آمیز است و هرگز تمایلی در به کارگیری از آن در امور نظامی نداریم.

در این میان گفت‌وگوهای پراکنده‌ای از سوی مردان سیاست در شرق و غرب در چاره‌جویی برای یافتن تدبیری جهت گشودن گره‌های فروبسته بر مشکل نشست وین ادامه دارد؛ در حالی که آمریکا با تهدید ضمنی نسبت به عواقب شکست مذاکرات نشست وین، پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران را قابل اجرا نمی‌داند.

مسلما درگیر‌ودار تحریم‌ها، این مردم کشورمان هستند، نه آمریکا که عوارض و پیامدهای اقتصادی و سیاسی ناشی از تحریم‌ها را با بردباری توانفرسایی باید تحمل کنند.

در حالی که مصائب و مشکلات مختلف داخلی هم افزون بر آن، روی شانه‌های رنجور مردم فشار می‌آورد و به گفته عمده کارشناسان بیش از نیمی از جمعیت محروم جامعه نه‌تنها از داشتن یک سرپناه کوچک و خرید خودرو یا برخورداری از رفاه اندک دل بریده‌اند، مایل هستند با تامین حداقل مایحتاج، به قول معروف، «بخور و نمیر» با آبروداری گذران زندگی کنند.

البته در این میان با مشکلات و عوارض محرومیت‌های مختلف اجتماعی چون کاهش ازدواج (یک طلاق در مقابل سه پیوند زناشویی)، مهاجرت جوانان، پزشکان، پرستاران و مهندسان و تنگناهای موجود در کشاورزی برای کشاورزان و… درگیر هستیم که هر چند عوارض ناشی از تحریم‌ها در چنین مشکلاتی موثر بوده‌اند اما در حقیقت به خاطر اهمال و بی‌توجهی در چاره‌جویی‌هاست که این مشکلات با شدت بیشتری رخ نشان می‌دهند.

امروزه حیاتی‌ترین مشکلی که جان بسیاری از بیماران تحت درمان را با خطر جدی روبه‌رو کرده، نایاب بودن اقلام دارویی وارداتی است که به خاطر اهمال در اختصاص ارز مورد نظر، خانواده‌های بسیاری را برای نجات بیمارانشان به سرگشتگی‌های بی‌فرجامی واداشته است. از سوی دیگر اقلامی از داروهای تولید داخلی هم به خاطر استهلاک چند ساله و فرسوده بودن یا از کار افتادن ماشین‌آلات بسیاری از مراکز تولیدی، انواع داروها در شهرها نایاب شده و برخی مدیران چنین مراکزی می‌گویند مواد اولیه دارویی هم وارد نمی‌شود که بتوانند دارو تولید کنند.

از سوی دیگر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور برای مداوای بیماران و افزایش تخت‌ها نیازی فوری و حیاتی به لوازم و تجهیزات بیمارستانی دارند در حالی که آنچه دارند، یا فرسوده و از کارافتاده شده‌اند یا جوابگوی کارآمدی پزشکی امروز نیستند.

با چنین مشکلاتی، در تهیه و تدارک لوازم و تجهیزات حیاتی برای نجات جان بیماران علاوه بر مشکلات عمده در تامین بودجه موردنظر، شاهد رفتار سودجویی‌های غیرانسانی واسطه‌ها و عواملی هستیم که ناشی از شیوه غلط مدیران در انتخاب این واسطه‌هاست.

از جمله شاهد بوده‌ایم عاملی که باید تجهیزات و لوازم بیمارستانی تهیه کند، به جای انجام این امر حیاتی، با دریافت حواله موردنظر اقدام به خرید لوازم الکتریکی مورد نیاز خود کرده بود.

در جریان محاکمات متهمان اختلاس‌های کلان در دادگاه‌ها و انباشته شدن پرونده‌های مربوط به متهمان دیگر اختلاس و سوءاستفاده‌های کلان برای نوبت محاکمه، این حقیقت روشن شد تنها محاکمات متهمان چاره قطعی نیست بلکه برای ریشه‌کن ساختن این تبهکاری‌های مالی، در سرچشمه باید در انتخاب مدیران و اقمار پیوسته به آنها به صداقت، تجربه، کاردانی و پاکدامنی توجه داشت، نه وابستگی‌ها و آشنایی‌ها و تظاهر به رعایت اعتقادات.

* روزنامه‌نگار پیشکسوت

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 235655
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا