از عقب سر دویدن

محمدرضا رسولی *

فضای مجازی فعلی قطعا» میدان جنگ فرهنگی است و از این رو تاکید ما این است که دولت مساله ارزش‌ها، اخلاق و فرهنگ را در فضای مجازی جدی بگیرد. هر کشوری یک حد و حدودی برای دستگاهی که در اختیار دارد، قرار می‌دهد، به این معنا که هیچ‌کشوری اجازه نمی‌دهد تحت عنوان آزادی، امنیت ملی کشور تهدید شود. پیشنهاد ما به دولت این است که این امکانات و زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای لازم را برای اینکه در فضای مجازی استقلال داشته باشیم، تسریع کند. اینها گوشه‌ای از اظهارات غلامعلی حداد عادل است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ایراد و از دولت درخواست کرده اینترنت ملی را اجرایی و به عبارتی دیگر خواهان محدود‌سازی اینترنت شده است.


در حالی که جهان در اندیشه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت پرسرعت و بلاکچین است، عده‌ای در داخل کشور به جای پیوستن به جامعه جهانی به دنبال بروزترین تکنولوژی فیلترینگ و محدود کردن دسترسی شهروندان به دانش و اطلاعات روز دنیا به شیوه صدها سال پیش هستند، آن هم در دنیایی که دهکده جهانی خوانده می‌شود. بروز اختلال‌های فنی، کند شدن سرعت اینترنت، کاهش ترافیک مصرفی برخی پلتفرم‌ها حکایت از آن دارد که طرح صیانت بدون تصویب شدن در مجلس و تبدیل شدن به قانون، به صورت چراغ خاموش و قطره‌چکانی در حال اجرا است.

بسیاری از فعالان رسانه‌ای و مدنی این طرح را در راستای ایجاد محدودیت دسترسی به شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی تلقی کرده‌اند. بر اساس این طرح؛ ارائه خدمات پولی و بانکی به کسب‌و‌کارهای فعال در پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی ممنوع می‌شود و به طور کلی ریسک سرمایه‌گذاری بر بستر اینترنت افزایش خواهد یافت. این در حالی اسـت که فضای مجازی زمینه کسب‌و‌کار مردم شده و با محدود شدن این امور، تکلیف خیل عظیم بیکارانی که در این شـرایط اقتصادی و تحریم‌ها برای امرارمعاش به پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ پناه آورده‌اند، مشخص نیست و عرصه بر زندگی مردم تنگ‌تر خواهد شد و این مهم‌ترین خطری است که خسارت قابل‌توجهی را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی برای کشور دربر خواهد داشـت، آن هم در دوره‌ای که کشور بیش از هر زمان دیگری با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه است و در شرایط سختی به سر می‌برد.

جامعه آرامش می‌خواهد، اینکه سیاستگذار مدام به دنبال فیلترینگ و محدود‌سازی اینترنت باشد، امنیت روانی جامعه را به‌هم می‌ریزد. گذشته از آن، اولویت اصلی امروز جامعه ما، پرداختن به فضای مجازی نیست! اولویت اصلی، کنترل تورم افسارگسیخته و بیکاری و فقر است که مردم کشورمان را در شرایط بسیار سختی قرار داده است. مسوولان بهتر است به جای پرداختن به طرح صیانت از فضای مجازی به فکر معیشت مردم در فضای حقیقی باشند و به دغدغه‌های مهم‌تر مردم بپردازند.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 291160
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا