گفت و گو با کورش کبیری بنیان‌گذار «سینمانوستالژی»

جهان صنعت نیوز:  کورش کبیری از تهیه‌کنندگان سینماست که سال‌هاست در حوزه هنر هفتم فعالیت می‌کند. او علاوه بر ساخت فیلم، در امور دیگری مانند برپایی برنامه‌های اکران و همچنین طرح‌های تازه در حوزه سینما دستی بر آتش دارد.

او اخیرا طرحی را کلید زده با نام «سینما نوستالژی». کورش کبیری و همکارانش قصد دارند در خلال این برنامه تعدادی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های سینمای ایران را به نمایش بگذارند؛ فیلم‌هایی که مخاطب هنر هفتم با آنها خاطره‌های بسیاری دارد.

گفت و گو با کورش کبیری بنیان گذار «سینما نوستالژی»

اولین برنامه اکران از سری اکران‌های «سینما نوستالژی» در تاریخ بیست و هفتم مرداد ماه امسال در سینما عصر جدید و با نمایش فیلم «تاراج» به کارگردانی ایرج قادری کلید خورد؛ فیلمی با بازی جمشید‌ هاشم‌پور، بهزاد جوانبخش، رسول توکلی و نویسندگی سعید مطلبی و تهیه‌کنندگی محمد توبه‌خواه. با کورش کبیری در این زمینه گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

آقای کبیری. لطفا از چرایی کلید خوردن برنامه اکران ویژه «سینما نوستالژی» بگویید.

سینمای ایران و مخاطبانش سال‌هاست رابطه بسیار گرمی با هم دارند. چه قبل و چه بعد از انقلاب هنرمندان فعال در حوزه سینما بسیار مورد محبت مردم بودند و هستند. در سینمای بعد از انقلاب فیلم‌های دیدنی ساخته و اکران شده است.

فیلم‌هایی که هر کدام بخشی از حافظه تصویری مخاطب ایرانی را تسخیر کرده‌اند. ما قصد داریم فیلم‌هایی نظیر « تاراج» را که هم در زمان اکران و هم سال‌ها بعد از آن مورد توجه مخاطب ایرانی بوده دوباره اکران کنیم.

گفت و گو با کورش کبیری بنیان گذار «سینما نوستالژی»

این اتفاق دو مزیت دارد: هم مخاطبان سینما می‌توانند خاطرات گذشته را زنده کنند و به یاد روزهای قدیم فیلم‌های مورد علاقه شان را باز هم در سالن سینما ببینند و هم فرصتی پیش می‌آید برای تجلیل از بزرگان سینما؛ کسانی که شاید سال‌هاست کسی سراغشان نرفته و به این ترتیب دوباره میان مردم ظاهر می‌شوند.

از برنامه اکران تاراج بگویید.

همان‌طور که می‌دانید اولین فیلم از سری اکران‌های «سینما نوستالژی» مربوط به فیلم تاراج بود. فیلمی به کارگردانی ایرج قادری، نویسندگی سعید مطلبی، قصه علیرضا داوودنژاد، تهیه کنندگی محمد توبه‌خواه و بازیگری جمشید ‌هاشم‌پور، بهزاد جوانبخش، رسول توکلی و …

سینمادوستان مخصوصا آنان که سینمای ایران را در دهه‌های گذشته نیز دنبال می‌کرده‌اند «تاراج» را به خوبی می‌شناسند.

 این فیلم از دو منظر در سینمای ایران دارای اهمیت است. اول آنکه ایرج قادری بعد از سال‌های ممنوع‌الکاری تاراج را ساخت و به عرصه سینما بازگشت و مورد دوم هم حضور جمشید ‌هاشم‌پور با استایل تازه و در قامت یک سوپراستار.

بازی‌های ماندگاری که از ‌هاشم‌پور در سینمای دهه شصت و هفتاد به خاطر داریم نقطه شروعش تاراج بوده است. پس تاراج فیلم مهمی در سینمای بعد از انقلاب است.

از طرف دیگر بسیاری از مردم صحنه‌های این فیلم را در خاطره‌شان حفظ کرده‌اند.

تاراج از جمله فیلم‌هایی است که در زمان اکران به خوبی مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت او زمانی که ما بعد از ۳۵ سال آن را دوباره نمایش دادیم سالن سینما پر شد.

 چرا سینما عصر جدید را برای اکران فیلم‌ها انتخاب کردید؟

عصر جدید از سینماهای قدیمی تهران است. سینمایی که معماری گذشته خود را حفظ کرده و در سال‌های پیش مرمت و بازسازی شده است. مدیریت این سینما امروز در اختیار آقای فرحبخش و آقای علیخانی است. این دو برای اکران این فیلم کمک‌های بسیاری به ما کردند.

دیدن پوستر و بنر فیلم‌های قدیمی سینمای ایران روی سالن سینمایی که پنجاه سال از عمرش می‌گذرد خاطره‌انگیز است.

 آیا برنامه‌های اکران «سینما نوستالژی» ادامه پیدا می‌کند؟

حتما! ما در ابتدای راه هستیم و تاراج به عنوان اولین قدم ما رضایت مخاطبان را جلب کرده است. ما در این برنامه از دست‌اندرکاران این فیلم سینمایی دعوت به عمل آوردیم.

از میان بازیگران این فیلم آقای بهزاد جوانبخش و رسول توکلی و داوود مقامی و عده‌ای دیگر به جشن ما آمدند. آقای محمدعلی حدت که یقینا بزرگترین طراح پوستر سینمای ایران و همچنین طراح پوستر فیلم تاراج است در برنامه ما حضور داشت.

ما از خانواده مرحوم قادری و همچنین خانواده مرحوم توبه‌خواه به عنوان سازندگان فیلم تقدیر به عمل آوردیم و یادشان را زنده کردیم.

قرار است اتفاق‌های خوبی در برنامه «سینما نوستالژی» بیفتد و اکران‌ها حتما ادامه خواهد داشت.

 آیا برنامه اکران‌های بعدی مشخص شده است.

بله. ما بیست فیلم را برای اکران در نظر گرفتیم. به صورت جداگانه در حال رایزنی برای اکرانشان هستیم و هماهنگی لازم را انجام خواهیم داد. علاقه‌مندان به سینمای ایران می‌توانند به سایت ما با آدرس سایت باکس آفیس  مراجعه کنند و در جریان برنامه آینده اکران‌های «سینما نوستالژی» قرار بگیرند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 51715
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا