تحقق توسعه، کابوس صنعت خودروسازی

جهان صنعت نیوز| هنوز سیاست خودروسازی کشورمان نامشخص است و نمی‌داند به کدام هدف باید حرکت کند. در همین خصوص استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: تعمیق داخلی‌سازی قطعات نیازمند تامین سرمایه‌های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه‌سازان و همچنین سرمایه‌گذاری برای خطوط جدید و داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا ست.

امیرحسن کاکایی بیان کرد: این روزها شاهد نصف شدن تولید خودروسازان بزرگ کشور در مقایسه با سال گذشته هستیم، اما حتی یک نفر از ایران‌خودرو و سایپا تعدیل نشده و این مساله با موضوع بهره‌وری تناقض دارد. وی بیان کرد: ارتقای بهره‌وری با سرمایه‌گذاری در خطوط مستهلک شده تولید امکان‌پذیر است، اما به اذعان خودروسازان دست‌کم نیمی از نیروها در این صنعت اضافه‌اند که اصلاح این وضعیت نیازمند برنامه زمان‌بندی است.

تبعات تصمیمات غلط

 کاکایی ادامه داد: حتی مشاهده رفتار خودروسازان خصوصی کشور نیز حاکی است نظام دولتی اجازه کاهش نیروها در کوتاه‌مدت را نمی‌دهد و با این اوصاف ارتقای بهره‌وری بین دو تا چهار سال زمانبر است. به گفته کاکایی، مباحثی همچون انحصار و رقابت یا نبود شفافیت‌های لازم در صنعت خودرو باید سال‌ها پیش حل می‌شد و این مسائل در وضعیت کنونی که با یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی مواجه‌ایم، نمی‌تواند اولویت نخست باشد.

کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: فضای کنونی حاکم بر صنعت خودرو و قطعه‌سازی نتیجه تحریم‌ها و تصمیمات غلط ما در گذشته است، بنابراین باید در قالب یک بسته راه‌حل درست ارائه کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه، ارائه راهکارهای ناقص به دلیل ارتباط مستقیم خودروسازی با صنعت فولاد و سایر صنایع می‌تواند فاجعه‌ساز باشد. وی با یادآوری دستور وزیر صنعت بر دو برابر کردن تولید خودرو، تاکید کرد: با دستور مشکلات حل نمی‌شود، در ادامه نیز منتظریم ببینیم دولت چگونه عمق داخلی‌سازی قطعات را افزایش می‌دهد؟

اهمیت حضور در زنجیره جهانی

وی پیش‌بینی کرد: ایران‌خودرو و سایپا برای داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا به دست‌کم دو هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داشته باشند. کاکایی در عین حال یادآور شد که هزینه سرمایه‌گذاری بسیاری از قطعات ‌های تک بالاست و شاید حتی برای تیراژ کمتر از دو میلیون دستگاه در سال صرفه اقتصادی نداشته باشد.

 وی گفت: اکنون موضوع اصلی، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکاست و از آنجا که خودروسازی در پیشانی تحریم‌ها قرار گرفته، حتی با وجود غیراقتصادی بودن باید به راه‌اندازی این خطوط اقدام کنیم و در اینجا دولت باید مسوولیت بپذیرد.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد: علاوه بر برنامه‌ریزی وزارت صنعت، نیازمند برنامه‌ریزی در سطح بالاتر نیز هستیم تا به دور از بخشی‌نگری دستگاه‌ها و با آماده شدن بسته‌ای هماهنگ، مشکلات به حداقل برسد.

کاکایی با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه آیا می‌خواهیم مونتاژکار باشیم، طراحی کنیم، فناور باشیم یا اشتغالزا باشیم، آیا مسوولیت‌های زیست محیطی بر عهده خودروسازان است، در این صورت تکلیف بند ق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید چه می‌شود، آیا توسعه شبکه فناوری باید توسط خودروسازان انجام شود گفت: بدون حضور در زنجیره جهانی نمی‌توانیم خودروسازی داشته باشیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفت: این چه صنعتی است که سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کند و به طور اساسی وقتی همه از خودروسازان، سهامداران، مردم و دولت از این صنعت ناراضی‌اند، پس چه کس یا کسانی در این صنعت سود می‌کنند و چه کسانی متضرر می‌شوند؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 31386
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا