کوچ آیفون از چین به ویتنام

جهان صنعت نیوز: هیچ کشوری در جهان به اندازه ویتنام از جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با چین سود نبرده است. کوچ آیفون از چین به ویتنام که زمزمه های به گوش می رسد، از نمونه های بارز این انتفاع همه جانبه است.

کارخانه های این کشور با حجم بالای سفارش روبه رو هستند چراکه تعرفه های آمریکایی باعث شده شرکت ها مسئله تولید محصولات خود در چین را مورد بازبینی قرار دهند.

حال شرکت های فناوری بزرگ بیشتری به دنبال تجمیع فعالیت های تولیدی خود در ویتنام هستند تا به بلندپروازی های کشوری دامن زده شود که همین حالا هم در مسیر تبدیل شدن به قطب تولیدکننده گوشی های هوشمند و سایر وسایل با فناوری بالاست.

شرکت فناوری «بک ویتم» قطعات پلاستیکی کوچک پرینترهای «کانون»، ابزار آلات موسیقی «کورگ» و گوشی های همراه و لوازم جانبی سامسونگ را تولید می کند.

«وو هوو تانگ»، صاحب این شرکت فناوری می گوید: رقابت با چینی ها برایش سخت است. چراکه مجبور است ماهانه ۷۰ تا ۱۰۰ تن مواد پلاستیکی وارداتی که عمدتا ساخت چین هستند را خریداری کند. ضمن اینکه بازار ویتنام کوچک تر از آن است که تولیدکنندگان پلاستیک قصد ریشه دواندن در آن را داشته باشند.

مذاکره کنندگان آمریکا و چین تلاش می کنند راهی برای حل و فصل جنگ تجاری میان شان بیابند. اما برای شرکت هایی که حال نگران روابط تیره و تار آمریکا با چین هستند، احتمالا درخواست کار در دومین اقتصاد بزرگ جهان رو به کاهش است.

با توجه به اینکه احتمالا گوشی های هوشمند، کنسول های بازی های ویدئویی و سایر علاقه مندی های مصرف کنندگان در فهرست تعرفه های ترامپ قرار دارد، به طور خاص تولیدکنندگان ابزارک (گجت) برای یافتن کشورهای ارزانی برای تولید یا نهایی کردن محصولات خود تحت فشار هستند.

شرکت اپل در جستجوی راه هایی برای ایجاد تنوع در زنجیره تولید خود، به ویتنام و هند روی آورده است. «نینتندو» هم برای تولید کنسول های سویچ خود از چین به ویتنام روی آورده است.

با این حال ویتنام با جمعیت ۱۰۰ میلیونی خود نمی تواند یک شبه جایگزین چین شود. قیمت زمین در این کشور بالاست و کارخانه ها و نیروگاه ها تجهیزات کافی ندارند. جذب نیروی کار ماهر و مدیران با تجربه کافی نیز از دیگر چالش های موجود است.

بیش از یک دهه پیش سامسونگ الکترونیک، غول کره جنوبی، کارخانه ای را در ویتنام راه اندازی کرد تا وابستگی خود به چین را کاهش دهد؛ اقدامی آینده نگرانه!

هزینه ها در چین همچنان رو به افزایش بود و پس از تحریم محصولات کره جنوبی از سوی پکن در پی نزدیکی سئول به واشنگتن در سال ۲۰۱۷ بر سر سیستم دفاعی موشکی، فروش این شرکت در چین سقوط کرد.

در حال حاضر سامسونگ دارای ۳۵ تولیدکننده ویتنامی است و با کوچ آیفون از چین به ویتنام رقبای این شرکت هم دارند از راه می رسند تا در ویتنام به او بپیوندند.

منبع: نیویورک تایمز

پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 38410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا