کشف یک میدان گازی بزرگ در استان فارس

جهان صنعت نیوز:  بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، به تازگی کشف میدان گاز بزرگی در عمق سه هزار و ۹۰۰ متری زمین در جنوب استان فارس صورت گرفته که حجم آن به اندازه ای است که که می‌تواند مصرف کل ۱۶ سال انرژی شهر تهران را تامین کند.

صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دراین باره گفته است که این میدان گازی پس از یک سال فعالیت مستمر کشف شده است و قرار است اطلاعات تکمیلی در این زمینه را مدیرعامل شرکت ملی نفت به صورت رسمی اطلاع رسانی نماید. 

ایران، پس از روسیه، دارنده بزرگ‌‌ترین ذخایر گاز جهان است. برپایه برآوردها، ۱۷ درصد از کل ذخایر کشف شده گازی جهان در ایران قرار دارد.

میزان ذخیره درجای گاز طبیعی این کشور بالغ بر ۱۲۰۰ تریلیون فوت مکعب (۳۳ تریلیون متر مکعب) برآورد می‌شود.

ذخایر گازی مستقر مخازن هیدروکربوری ایران، از سه بخش تشکیل شده‌است، دسته اول میدان‌های گازی، دسته دوم ذخایر گاز طبیعی موجود در کلاهک‌های گازی میادین نفتی و دسته سوم گازهای همراه نفت در میادین نفتی می‌باشند.

کلیه میادین گازی ایران، مانند کلیه میادین نفتی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و این شرکت از طریق شرکت‌های تابعه خود وظیفه استخراج گاز را برعهده دارد، که پس از تولید، در اختیار شرکت ملی گاز ایران جهت توزیع، قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون ظرفیت تولید گاز طبیعی شرکت ملی نفت ایران به‌طور متوسط ۸۳۰ میلیون متر مکعب در روز می‌باشد، که ۷۰ میلیون متر مکعب در روز به نیروگاه‌ها و صنایع داخلی، ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز جهت تزریق به مخازن نفتی، ۳۰ میلیون متر مکعب در روز جهت صادرات به کشورهای همسایه و باقی‌مانده آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.

بنابر اظهارات کارشناسان شرکت ملی نفت ایران، مخازن گازی ایران تا سال ۱۶۰۰ می‌توانند قابل بهره‌برداری باشند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 54324
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا