کشف جدیدی که می‌تواند به «درمان سراسری» سرطان بینجامد

جهان صنعت نیوز: دانشمندان می‌گویند، کشف یک نوع جدید از سلول ایمنی قاتل یاخته‌های سرطانی چشم‌انداز دست‌یابی به یک «درمان سراسری» سرطان را روشن‌تر کرده‌است.

پژوهشگران دانشگاه کاردیف در بریتانیا می‌گویند که کشف این سلول تی (لنفوسیت تیموسی) امید به شکل‌گیری یک درمان یگانه و مؤثر برای همه بیماران سرطانی را افزایش داده است.

درمان سرطان با سلول تی (T-cell) از جدیدترین روش‌ها برای حذف سرطان در کشورهای پیشرفته است اما تاکنون پزشکان ناچار بوده‌اند برای هر بیمار، با زحمتی زیاد، یاخته‌های قاتل ویژه‌ای درست کنند.

پزشکان این یاخته‌ها را از بدن بیمار جدا کرده و پس از ایجاد تغییرات مخصوص بر روی آنها، این سلول‌ها را دوباره به خون بیمار تزریق می‌کنند. این سلول‌ها پس از تزریق به شکار سلول‌های سرطانی رفته و آنها را نابود می‌کنند.

یاخته‌های قاتل کنونی تنها موفق به هدف قرار دادن انواع محدودی از سرطان‌ها شده‌اند و در رفع تومورهای سفت که اکثر سرطان‌ها را تشکیل می‌دهند، موفق نبوده‌اند.

اکنون دانشمندان در دانشگاه کاردیف می‌گویند نوع جدیدی از سلول تی کشف کرده‌اند که گونه جدیدی از گیرنده همراه خود دارد که با آن می‌تواند بیشتر گونه‌های سرطانی بدن انسان را شناسایی و نابود کند و نیازی به شخصی‌سازی برای هر بیمار ندارد.

این قاتل جدید به یاخته‌های سالم بدن کاری ندارد.

این یافته‌ها که در نشریه ایمنی‌شناسی طبیعی (Nature Immunology) منتشر شده هنوز بر روی بیماران آزمایش نشده، اما محققان می‌گویند که این روش «پتانسیل عظیمی» دارد.

کارشناسان مختلف که این یافته‌ها را بررسی کرده‌اند می‌گویند گرچه کار هنوز در مرحله اولیه قرار داد، اما چشم‌انداز آن «بسیار هیجان‌انگیز است.»

سرطان ریه، پوست، خون، روده بزرگ، پستان، استخوان، پروستات، تخمدان، کلیه و گردن رحم ازجمله سرطان‌های قابل درمان توسط این یاخته‌های قاتل است.

پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 84610
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا