کاهش بدهی های خارجی ایران

جهان صنعت نیوز: بانک مرکزی ایران اعلام کرد که بدهی‌های خارجی کشور در خردادماه امسال نسبت به ماه فروردین پنج درصد کاهش داشته است. ایران با مشکل سرمایه‌گذاری خارجی مواجه است و این مشکل بر کاهش بدهی‌های خارجی تأثیر گذاشته است.

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، در خردادماه سال جاری حجم بدهی‌های خارجی کشور به هشت میلیارد و ۶۷۸ میلیون دلار رسید این در حالی است که میزان بدهی خارجی ایران در فروردین‌ماه سال جاری ۹ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار بوده است. به این ترتیب بدهی خارجی ایران در پایان خردادماه نسبت به ماه نخست سال حدود پنج درصد کاهش یافته است.

بدهی‌های خارجی بلندمدت کشور در پایان خردادماه سال جاری شش میلیارد و ۹۶۹ میلیون دلار برآورد شده است.

بانک مرکزی میزان بدهی‌های خارجی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری را هشت میلیارد و ۸۱۶ میلیون دلار اعلام کرده که نشان می‌دهد حجم بدهی‌های خارجی ایران در خردادماه سال جاری ۱,۵۷ درصد نسبت به اردیبهشت کاهش یافته است.

بدهی خارجی عبارت است از یک وام پرداخت نشده یا مجموعه‌ای از وام‌ها که یک کشور به کشوری دیگر یا مؤسسات درون آن کشور بدهکار است. همچنین بدهی خارجی شامل تعهدات به سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول است. بدهی خارجی می‌تواند کوتاه‌مدت و بلندمدت باشد. این بدهی‌ها همچنین می‌تواند بر دوش دولت‌ها، شرکت‌ها و خانوارهای خصوصی یک کشور باشد.

به‌گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، افزایش بدهی یک کشور که با سرمایه‌گذاری‌های خارجی رابطه مستقیم دارد، از منظر بین‌المللی، برخلاف تصور رایج، به‌ منزله اعتبار و توان مالی مناسب آن کشور محسوب می‌شود و چنان‌چه با مدیریت درست و تخصیص بهینه تسهیلات همراه باشد، نشانگر چشم‌انداز مثبت تعاملات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها خواهد بود.

مطالب بیشتر در این باره: 

سرمایه‌گذاری خارجی اثرات مثبتی بر متغیرهای کلان اقتصادی و ملی مانند افزایش رشد اقتصادی، نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بیشتر، کاهش نرخ بهره، کاهش نرخ ارز، توسعه صادرات، افزایش درآمدها و کاهش بدهی‌های دولت، کاهش بیکاری، بهبود تراز پرداخت‌ها، پیوند با اقتصاد جهانی، انتقال فن‌آوری و تخصص، ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور، رونق‌بخشی به بازار رقابت، تکمیل زنجیره‌های تولید و بهره‌برداری، افزایش کیفیت کالاها و خدمات و… دارد.

با رفع تحریم‌ها و ایجاد گشایش در مراودات مالی و بانکی پس از برجام، ایران توانست در مذاکره با بانک‌ها و مؤسسات مالی در کشورهای مختلف، قراردادهای مختلفی با کشورهای چین، کره جنوبی، اتریش، دانمارک، روسیه، ایتالیا و فرانسه منعقد کند که ارزش آن‌ها به بیش از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسید اما با اعمال تحریم‌های دوباره آمریکا و خروج شرکت‌های متعدد خارجی از ایران، روند سرمایه‌گذاری خارجی نیز کاهش یافت.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارش بهار امسال خود از افت ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۱۸ خبر داد. آمار آنکتاد نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۱۸، ۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته است در حالی‌که در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود. بدین ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن ۳۰ درصد کاهش داشته است. این میزان با خروج بیشتر شرکت‌های خارجی از ایران در سال جاری، کمتر نیز شده است.

برای رهایی از کاهش میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دلیل تحریم‌ها، شورای عالی هماهنگی اقتصادی ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷ تصویب کرد که به سرمایه‌گذارانی که به میزان ۲۵۰ هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند اقامت پنج ساله اعطا خواهد شد.

ایران کمترین عملکرد را در جذب سرمایه خارجی بین کشورهای غنی همسایه‌اش در سال‌های اخیر داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 47391
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا