کاخ‌سفید خطاب به کنگره: استیضاح ترامپ را همین حالا متوقف کنید

جهان صنعت نیوز:  وکیل ارشد کاخ‌سفید در نامه‌ای به کمیته قضایی کنگره اعلام کرده‌ قصد حضور در هیچ کدام از جلسات استماع تحقیقات استیضاح که هفته آینده قرار است در مجلس نمایندگان کنگره برگزار شود را ندارد چرا که از نظر او این تحقیقات فرآیندی منصفانه نداشته و بهتر است همین حال “فیصله” یابد.

در نامه‌ای که روز جمعه، ششم دسامبر، از سوی کاخ‌سفید و خطاب به جرالد ندلر، ریاست کمیته قضایی مجلس نمایندگان کنگره نوشته شده آمده: “تحقیقات استیضاح شما کاملا بی‌اساس است و بنیادی‌ترین اصول سنجش و اعتباریابی را نادیده گرفته و تماما غیرمنصفانه است.”

با وجود این، در این نامه احتمال حضور آقای ترامپ یا وکلای او در جلسات آتی کنگره رد نشده است اما گفته شده از نظر کاخ‌سفید لزومی برای حضور در جلسات پیش‌رو نمی‌بیند؛ جلساتی که تاریخ دقیق آن هنوز اعلام نشده اما قرار است هفته آتی برگزار شود،

آقای ترامپ متهم است که با ترجیح دادن منافع شخصی خود بر منافع ملی کشورش، تلاش کرده با فشار بر دولت اوکراین از این کشور برای کمک گرفتن در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده استفاده کند.

مهلت کاخ‌سفید برای معرفی وکلای حقوقی و یا احضار شاهدان به جلسات آتی کمیته قضایی مجلس نمایندگان، امروز، جمعه ششم دسامبر، به پایان رسید.

این کمیته مجلس نمایندگان، که ریاست و اکثریت آن با دموکرات‌هاست، در صدد بررسی شواهد و مدارکی است که در جریان تحقیقات استیضاح گردآوری شده و بنا است به زودی تصمیم خود را در این باره که آیا آقای ترامپ باید استیضاح شود یا خیر اعلام کند.

آن طور که به نظر می‌آید دموکرات‌ها برای فعال کردن قانون استیضاح تصمیم قطعی گرفته‌اند و انتظار می‌رود به زودی برای رسمیت بخشیدن به این تصمیم در صحن علنی مجلس نمایندگان رای‌گیری کنند.

در این صورت انتظار می‌رود جلسات استیضاح آقای ترامپ که در مجلس سنای کنگره برگزار خواهد شد در اوایل ماه ژانویه آتی آغاز شود.

پت سیپولون، یکی از وکلای ارشد کاخ‌سفید در نامه امروز خود به جری ندلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، تحقیقات استیضاح را “تصنعی و نمایشی” خوانده است.

او نوشته: “دموکرات‌ها به دنبال استفاده از قانون استیضاح هستند بدون این که حتی “یک برگه مدرک” رو کنند.

آقای سیپولون خطاب به آقای ندلر نوشته: “تحقیقات استیضاح شما از بیخ و بن بی‌اساس است و ابتدایی‌ترین اصول فرآیند یک تحقیق و تفحص را نقض کرده و اساسا غیرمنصفانه است… شما باید این تحقیقات را همین حالا فیصله دهید و از اتلاف وقت بیشتر برای این جلسات استماع جلوگیری کنید.”

در پایان این نامه به رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان یادآوری شده که آقای ترامپ درخواست دارد که اگر قرار است این تحقیقات استیضاح ادامه پیدا کند هر چه زودتر ماجرا برای برگزاری “یک جلسه محاکمه عادلانه به مجلس سنا” ارجاع شود.

مطابق قانون اساسی آمریکا، مجلس نمایندگان کنگره وظیفه تحقیق و تفحص درباره اتهام “سوء استفاده از قدرت و تخطی از قانون اساسی” از سوی رئیس جمهور را برعهده دارد اما پس از این که این مجلس اعمال رئیس‌جمهوری را مستحق استیضاح خواند، این مجلس سنا است که وظیفه برگزاری جلسه محاکمه رئیس جمهوری را بر عهده می‌گیرد و نهایتا هم این ۱۰۰ سناتور مجس سنا هستند که با رای‌گیری درباره سرنوشت رئیس جمهوری قضاوت خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس سنا را در دست دارند و آقای ترامپ یقین دارد که هیچ کدام از سناتورهای جمهوری خواه کنگره علیه او رای نخواهد داد. برای همین هم به نظر می‌رسد او و وکلایش ترجیح می‌دهند دفاعیات خود را به جای طرح در جلسات مجلس نمایندگان که تحت سیطره دموکرات‌هاست به جلسات نهایی در مجلس سنا ببرند که از حمایت حداکثری جمهوری‌خواهان برخوردارند و به عبارت دیگر برای آنها “زمین خودی” محسوب می‌شود.

تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ ماه سپتامبر و پس از آن آغاز شد که یک افشاگر اطلاعاتی درباره مکالمه تلفنی آقای ترامپ و رییسجمهوری اوکراین به کنگره شکایت کرد.

به نظر می‌رسد در این گفتگوی تلفنی رییس جمهوری آمریکا ارسال کمک نظامی به اوکراین را به موافقت دولت این کشور با انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن و پسرش مشروط کرده است که نتایج آن به نحوی به پیروزی آقای ترامپ در انتخابات کمک کند.

استیضاح در آمریکا چگونه است؟

کنگره آمریکا مطابق قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوران چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهور خیانت کرده؛ رشوه گرفته یا از قدرت سوء‌استفاده کرده است.

آنچه اکنون در کانون تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته همین مورد سوم است؛ یعنی سوء‌استفاده از قدرت. دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در دست دارند معتقدند آقای ترامپ در گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور اوکراین که اواخر تیرماه گذشته صورت گرفت، از او خواسته درباره هانتر بایدن، پسر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری در دوران باراک اوباما تحقیق کند. درخواستی که می‌تواند سوء استفاده از مقام ریاست‌جمهوری با هدف مطامع سیاسی در انتخابات سال آینده آمریکا ارزیابی شود. چرا که جو بایدن در حال حاضر جلودار کاندیداهای حزب دموکرات در کارزارهای درون حزبی است.

اما طرح چنین درخواستی از سوی آقای ترامپ هنگامی جنجالی‌تر شد که معلوم شد کمک مالی مصوبه کنگره به اوکراین که قرار بوده اوایل سال جاری میلادی در اختیار این کشور قرار گیرد، به دستور آقای ترامپ معطل مانده بوده و تنها بعد از این مکالمه تلفنی به اوکراین پرداخت شده است.

علاوه بر این دموکرات‌ها می‌گویند آقای ترامپ با مسدود کردن دسترسی کنگره به مدارک و شاهدان مرتبط با این تحقیقات، عملا در جریان تحقیقات قضایی و اجرای عدالت کارشکنی کرده که خود یکی دیگر از دلایل قانونی برای استیضاح رئیس‌جمهور است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 68082
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا