ژاپنی ها ساختمان های بوتان را ضد زلزله می کنند

جهان صنعت نیوز: مدتی است که دولت بوتان به یاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن ( ژیکا) برای نخستین بار آزمون جامع مقاومت بناهای کشور بوتان را به اجرا گذاشته است.

در این آزمون یک بنای قدیمی  تحت فشار و لرزه قرار گرفته و نتیجه آن ثبت می‌شود.

برای مثال بنایی که از سنگ، خشت و چوب ساخته شده است توسط مهندسان ژاپنی با کار گذاشتن تورهای سیمی روی دیوار و نیز نصب پشت‌بندهای چوبی زیر سقف‌ بنا، از نظر مقاومت ارزیابی می شود.

علاوه بر این، کشور بوتان به تازگی از نوعی فناوری ژاپنی استفاده می کند که در ژاپن ابداع شده و عملکرد آن به این شکل است که  هزاران حسگر برای مطالعه زلزله یا سونامی در خشکی و نزدیکی ساحل کار گذاشته  می شود.

هیروشی اینوئه، مدیر پروژه بوتان در ژاپن می‌گوید: «با داشتن ۸۰۰ ایستگاه مجهز به حسگرِ می‌توانیم داده‌های مربوط به زلزله را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی کنیم.»

وی ادامه می دهد:  «در کف اقیانوس هم کابلی کار گذاشته‌ایم که هر بند آن ۲۰۰ حسگر زلزله و سنجشگر فشار آب دارد که می‌تواند سونامی را همزمان تشخیص بدهد»

همچنین کارکنان موسسه NIED ژاپن روی مدلی از ساختمان در اندازه واقعی آزمایش می‌کنند.

از زمان زلزله مرگبار سال ۲۰۱۵ در نپال، مهندس ناکازاوا ساختار بناهای سنتی این کشور موسوم به گابیون را مطالعه می‌کند.

ناکازاوا می‌گوید: «متوجه شدیم که این بناها نسبت به زلزله بسیار مقاوم هستند و دلیل خراب شدن آنها در زلزله اخیر این بوده که گچکاری آنها به درستی انجام نشده، من سازه این بناها را مطالعه کردم تا ببینم چطور می‌شود آنها را تقویت کرد.»

لازم به ذکر است که هیمالیا یکی از زلزله‌خیزترین نقاط جهان است و زلزله‌ سال ۲۰۱۵ در نپال جهان هزاران تن را گرفت.

در تیمفو پایتخت بوتان نیز، مانند سراسر این کشور، بیش از دو سوم بناها از سنگ و خشت ساخته شده است.

پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 44381
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا