چطور متابولیسم بدن را افزایش دهیم؟

جهان صنعت نیوز: اتفاق ناخوشایند چاق شدن در بسیاری از افرادی که قبلا ورزشکار بوده اند یا هم اکنون شروع به فعالیت های ورزشی کرده اند و یا سن شان بالارفته، پیش می آید و اغلب این افراد هم از بدشکل شدن ظاهر و شل شدن بافت های عضلانی خود گله می کنند و معتقدند که نسبت به گذشته چندان روی فرم نیستند.

این موضوع حقیقت دارد و واقعا بعد از کنارگذاشتن ورزش و یا بعد از ۴۰سالگی به ازای هر ۱۰ سال، ۲ تا ۵ درصد از میزان متابولیسم (سوخت و ساز) بدن افراد کاسته می شود.

درمقابل، راه های بی شماری هم وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به جنگ این چاقی رفت که افزایش میزان سوخت و ساز بدن (متابولیسم) یکی از آن هاست.

در زیر به مواردی برای افزایش میزان متابولیسم اشاره می کنیم:

انجام فعالیت های ورزشی هوازی به میزان ۴ تا ۵ بار در هفته:

بسیار واضح است که فعالیت های هوازی نظیردویدن، پیاده روی تند، شنا و دوچرخه سواری باعث سوزاندن کالری ها شده و متابولیسم را درزمان انجام ورزش افزایش می دهند، اما جالب این جاست که تحقیقات متعددی نشان داده است که انجام فعالیت های ورزشی ایروبیک یا هوازی نه تنها حین انجام آنها بلکه تا مدت زمانی بعد ازورزش هم سبب بالا نگه داشته شدن متابولیسم می شود.  بنابراین، تحرک،کلیدی مفید، سریع و پایدار برای بالا بردن میزان متابولیسم در افرادبه شمار می آید.

بدنسازی

برداشتن وزنه یا هر فعالیت ورزشی که در راستای مقاوم سازی عضلات بوده و حداقل هفته ای ۲ تا ۳ مرتبه انجام شود، ۲۴/۷ درصد متابولیسم زمان استراحت شما را اضافه می کند. دلیل آن هم این است که فعالیت های قدرتی، ماهیچه های شما را می سازند و ماهیچه ها هم کالری بیشتری نسبت به چربی های بدن مصرف می کنند.

درباره سلامت بیشتر بخوانید

درواقع اگر شما ماهیچه های بیشتری داشته باشید، حتی در حالت نشسته  هم کالری بیشتری مصرف می کنید، چرا که خود بافت ماهیچه تا حدی فعالیت دارد.

تغذیه کافی

بد نیست بدانید که بدن و متابولیسم شما تنها باغذاهاست که ارتقا پیدا می کند. بنابراین زمانی که روزه دار هستید، رژیم سفت و سخت داریدیا کالری های دریافتی روزانه خود را به زیر هزارکالری رسانده اید، متابولیسم شما ممکن است در پاسخ به ذخیره کردن انرژی کاهش یابد.

زمان بندی مناسب برای تغذیه

بدن افراد به شکل معمول مقداری انرژی را صرف هضم و جذب غذاهایی که می خورند می کند و اگرغذاهایی که خورده ایم از میزان خاصی کمتر باشد، متابولیسم بدن در پاسخ به این کمبود، ذخیره می شود. در واقع این موضوع به اثر گرمازایی غذاها بر می گردد. بنابراین بهتراست غذا به میزان لازم وکافی در حد ۴ تا ۵ وعده حاوی غذاهای اصلی و میان وعده ها به بدن برسد.

استفاده ازپروتئین بدون چربی در هر وعده غذایی

همان طور که گفتیم، خوردن هر غذا ایجاد اثر گرمایی در بدن می کند و در نتیجه میزان متابولیسم پس از صرف غذا بالا می رود. دراین میان، مصرف پروتئین همراه با منابع کربوهیدراتی یا چربی باعث بالا رفتن متابولیسم به طرز محسوسی می شود. به علاوه این که خوردن میزان مناسبی از پروتئین ها این اطمینان را در شما به وجود می آورد که بدن تان آمادگی ساخت و ترمیم بافت عضلانی را داراست.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

بهترین ساعات روز برای جذب مواد مختلفhttps://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 53952
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا