چرا صرافی ها ارز نمی‌خرند ؟

جهان صنعت نیوز: تحقیقات میدانی خبرنگار «جهان صنعت نیوز» از صرافی های سطح شهر حاکی از آن است که در سومین روز کاری هفته منتهی به آخر شهریور، اغلب صرافی ها ارز نمی خرند، آن ها بویژه از خرید دلار خودداری می کنند.

این درحالی است که خبرهای مربوط به سیاست بین الملل و شرایط منطقه، حاکی از آن است که چشم انداز مثبتی در افق سیاسی خاورمیانه به چشم نمی خورد.

اعلام رسمی وزارت امور خارجه مبنی بر این که هیچ دیداری بین روحانی و ترامپ درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به وقوع نخواهد پیوست، انتظارات موجود در فضای عمومی کشور را برای احتمال تحقق رویدادی مثبت در حوزه سیاست خارجی را از بین برده است. خبری که از سوی طرف آمریکایی هم تقریبا با ادبیات مشابهی اعلام شده است.

در مهم ترین چالش سیاسی منطقه ای، ارزیابی های نهایی از حملات پهبادی به تاسیسات شرکت آرامکو در عربستان و انتشار تصاویر هوایی آمریکا از این تاسیسات، نیز حاکی از آن است که بازار نفت چالش مهمی را در مواجهه با این رویداد تجربه نخواهد کرد. همچنان که عربستان سعودی اعلام کرده است که ظرف یکی دو روز آینده شرایط این بزرگترین مرکز فراوری نفت را به حالت عادی برخواهد گرداند.

از سوی دیگر، مقایسه قیمت های اعلام شده بر شیشه صرافی های معتبر حاکی از آن است که قیمت دلار نسبت به روز گذشته قریب به ۱۵۰ تومان افزایش داشته است. ضمن این که خاصیت دلار در یک نگاه کلی همواره تمایل به صعود داشته است.

این مساله آن قدر جدی است که کارشناسان اقتصاد سیاسی وضعیت فعلی دلار را که همواره در کشور ما خصلتی الاستیکی دارد، به فنری تشبیه می کنند که تحت فشار قرار گرفته و هر آن امکان جهش ناگهانی آن و حرکت به سمت قله ۲۰ هزار تومانی وجود دارد.

با وجود همه این تحولات، واکنش انفعالی بازار ارز، بویژه از سوی صرافی ها حکایت از آن دارد که این بازار در انتظار وقوع تحولاتی است که گویا قرار است در پس پرده سیاست رخ دهد و علی رغم اطلاعات و تحلیل های مبتنی بر داده های عمومی، باید درانتظار رخدادهایی دیگر ماند.

این درحالی است که روند صوری بازار در ۲۴ ساعت گذشته نیز افزایش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد؛ به طوری که دیروز بازار ارز با قیمت ۱۱ هزار و ۲۹۸ تومان کار خود را به پایان برد و امروز در بالاترین نرخ موجود از مرز ۱۱ هزار ۳۵۰ تومان عبور کرد. هرچند که در زمان تنظیم این گزارش (حوالی ظهر) بار دیگر تا ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان نزول کرد.

در چند روز گذشته برخی از کارشناسان که با خوش بینی به تحولات بازار ارز نگاه می کردند، ایجاد جو روانی و وجود انتظارات مثبتی که می تواند گفت منشا قابل اتکایی ندارند، احتمال سقوط قیمت دلار تا کانال ۸ هزار تومان را هم مطرح کرده اند. مساله ای که سیگنال های عمومی دنیای سیاست و اقتصاد که در شرایط عادی باید مرجع اصلی تحلیل های کارشناسی باشد، مثبت نیستند.

مطالب مرتبط در این باره:

مشاهدات میدانی خبرنگار جهان صنعت نیوز نشان می دهد که صرافی های فعال در سطح شهر، علی رغم این که قیمت هایی بین ۱۱ هزار و ۲۵۰ تا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان را روی تابلوهای خود نصب کرده اند، هیچ تمایلی به خرید دلار از خود نشان نمی دهند. مساله ای که آشکارا در تعارض با سینگال های دریافتی از عرصه های سیاسی و بین المللی است.

به این ترتیب، اگر نگوییم رانت های اطلاعاتی، حداقل اطلاعات دست اول و پنهان را باید منشاء عملکرد صرافی ها و فعالان عمده بازار ارز دانست. چرا که به اعتقاد برخی از آگاهان، فعالان جدی بازار ارز معمولا به داده هایی دسترسی دارند که مردم عادی نسبت به آن بی خبر هستند و یا با تاخیر به آنها دسترسی پیدا می کنند.

البته عده ای هم بر این باور هستند که در شرایط فعلی باتوجه به شرایط ایده آل قیمت ارز در هفته های گذشته، صرافی ها با خیال راحت نسبت به تامین منابع ارزی خود اقدام کرده اند و فعلا نیازی به تبدیل منابع ریالی خود به ارز های خارجی ندارند و حتی اگر بازار یک باره شاهد افزایش ناگهانی قیمت ها باشد، آن ها با توجه به منابع کافی که در اختیار دارند به اندازه کافی از شوک های بازار منتفع خواهند شد و دلیل عدم استقبال از خرید، اشباع شدن منابع ارزی صرافی ها در روزهای گذشته است.

شاید بتوان عدم تقاضای کافی در بخش مصارف ارزی خدماتی که طی بخشنامه بانک مرکزی برای صرافی های تعیین شده است را دلیل دیگری است که صرافی ها ارز نمی خرند . چرا که درصورت نبود تقاضا در بخش مصارف خدماتی، صرافی ها مشتری دست به نقدی نخواهند داشت و فروش منابع ارزی انباشته شده برایشان زمان بر بوده و افزودن به منابع ارزی از منظر مدیریت ریسک، معقول به نظر نمی رسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 48488
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا