۵۵ درصد اقتصاد داروخانه ها دولتی است

جهان صنعت نیوز: یدالله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار جهان اقتصاد افزود: کل گردش مالی داروخانه های کشور پارسال ۲٫۵ میلیارد دلار بود و از نظر عددی ۹۷ درصد تعداد داروهای مصرفی کشور داخلی است و فقط ۳ درصد داروهای مصرفی مردم از خارج وارد می شود.

وی گفت: داروخانه های کشوربا مشکلات اقتصادی متعددی رو به رو هستند، از یک طرف بیمه ها به موقع به تعهداتشان عمل نمی کنند و از طرف دیگر شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها باعث شده داروهای برند و خارجی کمتر شود و به همین علت اقتصاد داروخانه ها در مجموع رو به کوچک شدن است.

رئیس کمیسیون دارو و تجهیزات پزشکی نظام پزشکی اضافه کرد: آنچه امروز در حوزه سلامت مهم است این است که چرخه تولید، توزیع و داروخانه ها حفظ شود و دارو به موقع به دست مردم برسد و چرخه دارویی کشور حفظ شود.

تحریم مبادلات ارزی و کمبود نقدیندگی مهترین مشکل حوزه دارو

وی درباره چالش های حوزه دارویی کشور گفت: تحریم های ظالمانه دارویی که اتفاق افتاده حوزه تولید، توزیع و داروخانه های کشور را دچار مشکل کرده است و تحریم مبادلات ارزی و بانکی و کمبود نقدینگی مهمترین مشکل چرخه تامین دارو کشور است.

سهرابی افزود: وقتی تحریم بانکی اتفاق می افتد خرید دارو و مواد اولیه از خارج باید نقد انجام شود و این مسئله در مواردی باعث کمبود می شود و احساس کمبود در بین مردم هم باعث می شود تقاضا برای مصرف و انبار دارو بیشتر شود و همین مسئله بر کمبود دارو در کشور دامن می زند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و تشکیلات نظام پزشکی اضافه کرد: البته وارد کنندگان دارو و مواد اولیه و فعالان حوزه تولید و توزیع در تلاش هستند که خدمات مناسبی به مردم داده شود اما تکانش های سیاسی و اقتصادی باعث شده مقداری سازمان غذا ودارو و کل سیستم دارویی کشور دچار آسیب شود و در این فرآینده همه باید دست به دست هم بدهند تا از پیچ و خم تحریم رد شویم.

وی افزود: پزشکان متخصص نیز در این فضای تحریم باید کمک کنند و از برندنویسی فاصله بگیرند و بیماران را دنبال برند نفرستند.

سهرابی گفت: قرارگاه دارویی وزارت بهداشت به شدت این موضوع را رصد می کند و در تلاش هستند که استفاده از داروهای برند کاهشی باشد و تکیه به تولید داخل بیشتر می شود. البته تولید داخل هم باید قول دهد که کیفیت دارو را بالا ببرد تا بتوانیم این فضا را پشت سر بگذاریم.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 54738
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا