پیشنهاد ظریف به آمریکا

جهان صنعت نیوز  نشست خبری سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه با خبرنگاران پس از دو هفته وقفه،روزگذشته در حالی برگزار شد که تعداد سئوالات به دلیل اتفاق های اخیر بسیار زیاد بود.سئوالات خبرنگاران حول چند محور می چرخید: سفر محمدجواد ظریف به نیویورک،مسایل مربوط به نفتکش ها،گفت وگوهای اخیر کمیسیون مشترک برجام و نامه اخیر وزیرامور خارجه به رهبری.

اولین سئوالی که مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت،شایعه ای بود که در فضای مجازی درباره نامه محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه به مقام معظم رهبری درباره سریال گاندو مطرح شده بود.سخنگوی وزارت خارجه ضمن تایید این خبر گفت:«بله این خبر تایید است و چنین نامه‌ای نوشته شده است.

صدا وسیما از جمله نهادهایی است که زیر نظر رهبری هستند و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. برداشت ما این است آنچه تلاش می‌شود در سریال گاندو از وزیر و وزارت امور خارجه نشان داده شود، یک چهره منفعل و بی‌عمل و وا داده است.

فکر کردیم اگر چنین چیزی وجود دارد، ماندن این وزیر در وزارتخانه جایز نباشد زیرا وزیر باید عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار دهد و چنان اقتداری داشته باشد که زبان گویای این ملت باشد. رهبری الطاف داشتند و بیان کردند مطلقا راضی نیستند نسبت به وزیر امور خارجه اهانتی صورت بگیرد.»

یک سیگنال مثبت از سوی عربستان

۱۰ روز پیش،عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در سخنانی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفته بود که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست و زمان آن فرا رسیده که جنگ یمن فروکش کند و به پایان برسد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در همین رابطه گفت: «ما اظهارات ایشان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است.

ما از هر تلاشی برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی با آغوش باز استقبال می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم این کشورها دارای منافع، مصالح مشترک و همچنین دشمنان مشترک هستند و این مسائل ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه اختلافاتی که وجود دارد را کنار بگذارند و با همکاری یکدیگر در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه حرکت کنند. این به نفع منطقه و همچنین عرصه بین‌الملل است. پاسخ ایران به هر سیگنال مثبتی، مثبت‌تر است.»

همه تضمین های برجام

بخش زیادی از سئوالات خبرنگاران در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه حول محور کمیسیون  مشترک برجام  چرخید. آنطور که موسوی می گوید که تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد و این تلاش‌ها و رایزنی‌ها چه در قالب‌ ملاقات‌های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک انجام می‌شود.

نشست اخیر هم به درخواست ایران و هم طرف‌های اروپایی بود. طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد ایران در کاهش تعهداتش کمی معترض بودند.

از طرفی ایران هم در نشست به بی‌عملی و رفتار آنها و همچنین برخی اقداماتشان مانند دستگیری برخی ایرانیان به خواست آمریکا و استرداد آنها به واشنگتن، اعتراض داشت.

او افزود:نشست سازنده و رو به جلو و همراه با صراحت بوده است. ایران اقدامات آنها را به گوششان رساند و اروپایی‌ها هم حرف‌هایشان را زدند.

فضا قدری برای ادامه کار شفاف‌تر است. اگر برخی توافقات جزیی انجام شود، نشست وزرای امور خارجه برگزار می‌شود که گام رو به جلویی است. ما همچنان منتظر اقدامات عمل و ملموس اروپایی‌ها برای اجرای برجام هستیم.

او افزود: اروپایی‌ها در حرف زدن کم نمی‌آورند و تکالیفی را می‌پذیرند. این دفعه حرف‌های جدی‌تری زدند ولی نمی‌شد روی حرف‌ها حساب کنیم و منتظر اقدامات عملی آنها هستیم.

رئیس‌جمهور در نامه خود به سران کشورهای برجام به صورت شفاف برنامه ایران را مطرح کرده و طرف مقابل می‌داند چه باید کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به توقیف کشتی حامل نفت ایران به عنوان یکی از موارد نقض برجام  گفت:در نشست کمیسیون مشترک برجام در این رابطه توافق خاصی انجام نشد، بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرفین بود.

بحث اینستکس مطرح شد که بحث مهمی نیست زیرا مقدمه اجرای تعهدات طرف مقابل است. اگر این اقدامات منجر به اقدمات عملی نشود، مورد قبول ایران نیست و گام سوم را با قاطعیت برمی‌داریم. یکی از توافقات نشست وزرای امور خارجه برجام است که نیازمند برخی بررسی‌ها و مقدمات است که به محض دست یافتن انجام می‌شود.

او  در پاسخ به این سوال که آیا نفت در اینستکس مبادله می‌شود، گفت اروپایی‌ها ادعا می‌کنند اینستکس برای این مسئله راه‌اندازی شده است که منافع ناشی از برجام از جمله تبادلات اقتصادی را با ایران برسانند. همانطور که قبلا گفتیم اینستکس یک مقدمه برای انجام تعهداتشان است.

این اصل کار نیست ولی آنها ادعا می‌کنند این سازوکار موجب انجام مبادلات مالی و تجاری میان ایران و آنها شود. خواست ما فروش نفت است و فروش نفت به دوران قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بازگردد.

هدف سفر بن علی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره سفر سه روز پیش  یوسف بن علوی  وزیر خارجه عمان در پاسخ به این سئوال که آیا بن علی برای میانجیگری درخصوص مسائل منطقه‌ای به ایران سفر کرده بودگفت: طبیعی است درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بحث کشتی‌ها و تنش در خلیج فارس صحبت شده باشد ولی اینکه برای میانجیگری آمده باشد، تایید نمی‌کنم ولی در خصوص این مسائل طبیعی است که با مقامات ایران صحبت شده باشد.

ایران حدود ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراهه تنگه هرمز در مجاورات ایران است. امنیت آنجا با ماست و کشورهای منطقه مانند عمان روبه‌روی ما هستند.. ما با عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین تلاش‌ها برای آزادی کشتی حامل نفت ایران هم گفت: یکی از موضوعات مطرح در نشست دیروز، بحث توقیف کشتی حامل نفت ایران بود که تلقی ما این است که آن اقدام، نقض برجام است. آنها استدلالاتی کردند. ایران این اقدام را غیرقانونی دانسته و راهزنی دریایی بودن آن را تکرار کرده است.

از نامه ظریف  تا تقاضای پمپئو

شایعه ارسال نامه از سوی محمد جواد ظریف به برخی از مراجع و نهادها برای اخذ مجوز مذاکره با آمریکا سئوالی بود که خبرنگاری از موسوی پرسید.او هم در پاسخ گفت: این ادعا و شنیده قابل تایید نیست و به احتمال بسیار زیاد قابل رد شدن است.

ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت مطرح کرده‌اند و به عنوان دیده‌بان ایران در صحنه جهانی، خود را مکلف می‌دانند مشاهداتشان را به اطلاع مقامات کشور برسانند ولی اینکه آن نامه نوشته شده باشد. من نمی‌دانم ولی معقتدم ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت بیان می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره درخواست وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی عنوان کرد: این اقدام، اقدامی تهاجمی نسبت به گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی است. ما این اقدام را اقدامی منفعلانه و بدون صداقت می‌دانیم که در راستای جنگ روانی انجام می‌دهند. قبلا درخواست‌هایی برای گفت‌وگو مطرح شده بود ولی آنها همه را رد کرده‌اند.

او درباره محدودیت ها برای دیپلمات های ایران در نیویورک گفت:« محدودیت‌های عجیب و غریب را اعمال کردند که خنده‌دار هم بود.

هم برای ظریف و هم برای هیات‌ دیپلماتیک ما در نیویورک و خانواده‌هایشان را محدودیت‌هایی را اعمال کردند.مااین اقدام را اگر سخیف نگویم، بسیار عجیب بود.

هم هیات ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و هم پیگیری‌هایی از طریق دبیرکل سازمان ملل انجام شد و استنادهایی براساس حقوق بین‌الملل و قرارداد مقر مطرح شد.»

ماجرای پیشنهاد ظریف به آمریکایی ها چه بود؟

در جریان سفر ۱۰ روز گذشته وزیرامورخارجه به نیویورک خبری منتشر شد،مبنی بر اینکه  ایران پیشنهاد کرده است که آمریکا در ازای بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای ایران، به صورت دائمی تمام تحریم‌های ایران را رفع کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این خبر گفت: در برجام ماده‌ای وجود دارد که پس از اجرای برجام تا سال ۲۰۲۳ جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهداتش پروتکل الحاقی را به مجلس شورای اسلامی می‌برد و به صورت قانون دائمی تصویب می‌کنیم.

همزمان با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، آمریکا موظف بود که طرحی را به کنگره ارائه دهد و کلیه تحریم‌های غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق کنگره لغو کند.

او درباره پیشنهاد ظریف به آمریکا افزود: وزیر امور خارجه پیشنهاد داد که اگر واقعا واشنگتن دنبال گفت‌وگو است، می‌توان روی این محور گفت‌وگو کرد که به جای سال ۲۰۲۳ این اقدامات در سال ۲۰۱۹ انجام شود.

این یک اقدام قابل دسترس است. اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح با مخالفت دولت آمریکا مواجه شد، ما هم از ابتدا می‌دانستیم که آنها اصولا دنبال گفت‌وگو و توافقی که منجر به نتیجه درست باشد، نیستند.

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش پروتکل الحاقی جزو محورهای گفت‌وگوی ایران با اروپایی‌ها هم است؟ بیان کرد: اگر آنها دنبال گفت‌وگو هستند.

این موضوع از سوی ایران ارائه شده و آنها می‌توانند بر آن کار کنند و نشان دهند که اهل گفت وگو و تعامل هستند. ما به دنبال گفت‌وگو هستیم و پیشنهاد خود را هم روی میز گذاشته‌ایم.

موسوی همچنین گفت: اقدامات ایران برای کاهش تعهدات جدی است و اگر این روال ادامه داشته باشد، گام سوم که از گام اول و دوم محکم‌تر است، برخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد ظریف به آمریکا در جمع خبرنگاران در نیویورک برای پذیرش دائمی پروتکل الحاقی در ازای رفع تحریم‌ها در حالی که واشنگتن محورهای ۱۲ گانه برای گفت‌ وگو مشخص کرده و از لزوم غنی‌سازی صفر در ایران سخن می‌گوید، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند چهره‌ای اهل تعامل و گفت وگو از خودشان به نمایش بگذارند و اینگونه وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران اهل جنجال و فرار از گفت‌وگو است.

به گفته او یکی از شروط گفت‌‌وگو این است که طرفین به نتایج و دستاوردهای گفت‌ وگو پایبند باشند. تاکنون چنین سیگنالی (علامتی) از سوی دولت فعلی آمریکا دریافت نشده‌ است و حرف‌هایی که زده می‌شود در حد تبلیغات خیلی سطح پایین است.

حاصل کار تروریست های اقتصادی دربرزیل

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره مسایل پیش آمده برای دو کشتی ایرانی که در برزیل مانده بودند،گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست. اگر اینها تحریم نیست پس چرا دو کشتی ایرانی که حامل غلات بودند از ترس تحریم، به آنها سوخت داده نشد.

اینها تروریسم اقتصادی است. وقتی اجازه ندهید یک شرکت به کشتی حامل غلات از ترس تروریسم اقتصادی سوخت ندهد، پس چیست؟‌ غذا و دارو در کاغذ جزو تحریم نیست ولی کشورها از ترس تحریم به ایران غذا و دارو نمی‌دهند و مردم ایران را در مشقت قرار می‌دهید.

او اضافه کرد: کار قوه قضاییه برزیل یک اقدام مسئولانه و خوبی بود و نشان داد قوه قضاییه مستقل می‌تواند از منافع اقتصادی کشور و شرکت‌های خود دفاع کند و اجازه ندهد قوانین سرزمینی برخی از کشورها را بر شرکت‌هایشان اعمال کنند. لازم است کشورها و قوه قضائیه‌هایشان یاد بگیرند و اجازه این کارها را ندهند.

موسوی با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی ابراز داشت: این مسئله از طریق مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری بود. در سفر ظریف به آمریکای لاتین مسئله سوخت‌رسانی به یکی از کشورها مطرح شد که بلافاصله پذیرفته شد ولی با این حکم، کشتی‌ها سوخت گرفتند.

سازمان بنادر و وزارت امور خارجه درباره احتمال تکرار این اقدامات تدابیری اندیشیده است و در صورت تکرار چه از طریق خود ما و چه از طریق کشورهای دیگر، سوخت‌رسانی می‌کنیم.

پیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 37712
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا