همکاری های سیاسی و اقتصادی قزاقستان و ایران در تحریم

جهان صنعت نیوز|  «اسخت اورزبای» روز چهارشنبه دریک نشست خبری با اشاره به تحولات سیاسی قزاقستان گفت: امیدوارم تحولات کشورما برای ایران و شهروندان ایرانی حائزاهمیت باشد.چراکه ما در آستانه یک رویداد مهم سیاسی برای قزاقستان هستیم که آن هم انتخابات بسیارمهم ریاست جمهوری  است.
وی با بیان اینکه در ماه مارس رییس جمهوری قزاقستان- نظربایف- به صورت داوطلبانه از سمت ریاست جمهوری استعفا داد، اظهار داشت: قزاقستان پایه‌های لازم را برای استقلال و استحکام دارد.به همین خاطر پس از استعفا، طبق قانون اساسی نفر دوم کشور یعنی رئیس مجلس سنا، عهده‌دارمسوولیت ریاست جمهوری شد و اکنون با پایان دوره ریاست جمهوری، انتخابات در نهم ماه ژوئن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه رییس جمهوری قزاقستان خط مشی کشور را مشخص و تعیین می‌کند، بیان داشت: این انتخابات رقابتی‌ترین انتخابات در طول دوران استقلال قزاقستان است، هفت کاندیدا در این انتخابات رقابت می‌کنند. یکی از این کاندیداها خانم است و تا پیش از این هیچ زنی کاندیدای ریاست جمهوری نشده بود. او هم اکنون عضو مجلس نمایندگان است.

“اورزبای” با بیان اینکه قزاقستان در منطقه‌ای قرار دارد که مردها در طول تاریخ از جایگاه برتری برخوردار هستند، تصریح کرد: قزاقستان سال‌های زیادی است که گام‌های موثری برای بهبود برابری جنسیتی و ارتقای جایگاه زنان در جامعه و امور اقتصادی برمی‌دارد، زنان بسیاری در قزاقستان هم‌اکنون دارای جایگاه بالایی برخودار هستند.

سفیر قزاقستان در تهران ادامه داد: مثلا رییس مجلس سنای قزاقستان یک خانم است، یکی از معاونان نخست وزیر هم خانم است، همچنین وزیر آموزش عالی هم خانم است، چند تن از سفرا هم از زنان هستند، یک چهارم پارلمان قزاقستان را نیز زنان تشکیل می‌دهند، این مسئله نشان از تلاش قزاقستان برای ارتقای جایگاه زنان است.

 


وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های قزاقستان رقابتی بودن انتخابات است، رییس‌ جمهوری قول داده است که انتخاباتی شفاف،‌ سالم و عادلانه برای ریاست جمهوری برگزار می‌کنم که مطابق با استانداردهای بالای بین‌المللی است. وی گفت: در این چارچوب می‌توان امیر جان کوسانوف، کاندیدا شدن نماینده اپوزیسیون را مثال زد که از ۲۰ سال قبل، مخالف دولت بوده است.

سفیر قزاقستان در تهران با بیان اینکه دوران تبلیغات ریاست جمهوری از مدتی قبل شروع شده است و تا پایان هفتم ژوئن ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در این انتخابات، تا به امروز بیش از هزار ناظر بین‌المللی از ۱۰ سازمان بین‌المللی و تعدادی از کشورهای خارجی ثبت نام کرده‌اند تا بر نحوه انتخابات براساس استانداردهای بین‌المللی نظارت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بنا به درخواست دولت قزاقستان، نمایندگان شورای دولت‌های دموکراتیک و حقوق بشر شورای امنیت اروپا بر انتخابات نظارت می‌کنند، همچنین نمایندگان پیمان شانگهای و کشورهای مشترک‌المنافع و… هم بر انتخابات نظارت می‌کنند. اورزبای با بیان اینکه نه تنها انتخابات ریاست جمهوری برای قزاقستان بلکه برای همسایگان و کشورهای منطقه هم اهمیت بسیاری دارد، ابراز داشت: از نظر اقتصادی هم دولت قزاقستان، اقدامات بسیاری برای بهبود سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده است. تاکنون قزاقستان توانسته نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه را طی حدود ۲۷ سال از استقلال اش جذب کند که نشاندهنده این است که محیط و فضا برای سرمایه‌گذاری دراین کشور۱۸ میلیونی اما پهناور بسیار فراهم است. 

وی افزود: این رقم بالای سرمایه‌گذاری نشان دهنده ثبات و امنیت قزاقستان است که توانسته چنین سرمایه‌ هایی را از سوی کشورهای خارجی جذب کند.
سفیر قزاقستان در تهران با بیان اینکه نتیجه انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات یک هفته پس از برگزاری انتخابات اعلام خواهد شد، عنوان کرد: امیدواریم از آن تاریخ، شاهد تداوم همکاری‌های موفقیت‌آمیز دو کشور باشیم. من از روند موفقیت‌آمیز همکاری دارای سود متقابل میان دو کشور اطمینان خاطر دارم.

*قولی که به آقایان روحانی و ظریف دادم
اورزبای با بیان اینکه من هم به آقای روحانی و هم به آقای ظریف قول دادم که براساس تمایل، انگیزه، دانش و تجربه‌ام تلاش می‌کنم دوستی و برادری دو کشور ارتقا پیدا کند، یادآور شد:‌ امیدوارم بتوانیم روابط سازنده و مثبتی را با ایران برقرار کنیم.

سفیر قزاقستان در تهران درپاسخ به سوال های اختصاصی خبرنگاران “جهان صنعت” با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران و قزاقستان در دوران تحریم‌ها بیان کرد: تحریم وجود دارد و نمی‌توان آن را به سادگی نادیده گرفت، ولی در زمینه‌های اقتصادی ازجمله  دامپروری، کشاورزی و… زمینه همکاری وجود دارد.
وی یادآور شد: شرکت‌های ایرانی به قزاقستان آمده و شرکت‌هایی را هم ثبت کرده‌اند و می‌خواهند در قزاقستان در زمینه کشاورزی و دامپروری فعالیت کنند، این کار قبلا هم انجام شده است. اورزبای بیان کرد: امیدواریم تحریم موانعی بر سر راه همکاری‌ها ایجاد نکند، تجار زیادی هم ازایران برای کار در قزاقستان ابراز علاقه کرده‌اند و ما نیز زمینه همکاری را آماده کرده‌ایم.

سفیر قزاقستان در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به نقش قزاقستان در میزبانی مذاکرات هسته‌ای، دولت آستانه چه برنامه‌ای برای ایفای نقش در جهت حفظ برجام دارد؟ گفت: چندین دور مذاکرات هسته‌ای در قزاقستان برگزار شد. قزاقستان کشور بی طرفی است و میزبانی‌اش هم برای ایران و هم برای گروه ۱+۵ قابل اعتماد بود.

**آمادگی میزبانی ازمذاکرات احتمالی ۵+۱
وی تصریح کرد: ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده، آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده است ولی اگر آمریکا بخواهد مذاکره کند و ایران هم قبول کند، ما می‌توانیم بازهم میزبان باشیم هرچند که این مسئله اکنون در دستور کار نیست. اورزبای با بیان اینکه نقش میزبانی فقط مختص به مسئله هسته‌ای نیست، اظهار داشت: ما در مسئله سوریه نیز میزبان مذاکرات هستیم هرچند که ما در مسئله سوریه دخالتی نداریم، حتی در ماجرای اوکراین هم آقای نظربایف نیز گفتند اگر مسکو و کی‌یف بخواهند ما می‌توانیم میزبان مذاکرات روسیه و اوکراین باشیم.

وی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار “جهان صنعت” مبنی برعلل دشوارهای روند صدور ویزا برای ایرانیان تصریح کرد: این مسئله مختص به ایران نیست، سیاست قزاقستان برای صدور ویزا برای همه کشورها یکسان است. البته مذاکرات کنسولی درباره ویزا میان طرفین انجام شده و پیش نویس یادداشتی برای امضای تفاهمنامه‌ای که تسهیلاتی را ایجاد می‌کرد، آماده شده است.

اورزبای ادامه داد: این تسهیلات برای ویزای اقتصادی و بازرگانی است که متقاضی باید معرفی‌نامه‌ای را از سوی اتاق بازرگانی همراه داشته باشد. سفیر قزاقستان در تهران اضافه کرد: این ویزا یک ماهه و آماده امضا شدن هم بود ولی وزارت امور خارجه اعلام کرد که در مشورتی که با اتاق بازرگانی داشته‌اند آنها گفته‌اند یک ماه کم است و باید ویزا سه ماهه باشد تا کارها بهترپیش رود.سفیر قزاقستان در تهران درباره راه‌اندازی ایجاد خط هوایی میان ایران و قزاقستان هم بیان کرد: برای تبدیل شدن به هاب هوایی و حمل و نقلی، از قبل برنامه داشتیم که خط پروازی مستقیم میان ایران و قزاقستان برقرار کنیم. این خط هوایی هم از چندی قبل راه‌اندازی شده است.

اورزبای درباره سرمایه‌گذاری در چابهار هم یادآور شد: طرف ایرانی پیشنهاد داده بود که در بندر شهید رجایی بندرعباس و بندر چابهار زمینی را در اختیار قزاقستان قرار دهد تا کالاهای خود را تحویل گرفته و به کشورمان بفرستیم. این پیشنهاد در حال بررسی است و تحریم‌ها هم موجب کندی کار شده است. من به بندرعباس رفتم و با مسئولان مربوطه از جمله رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم دیدار داشته‌ام.

وی درباره روابط بانکی دو کشور هم عنوان کرد: مسئله تحریم‌ها موجب ایجاد مشکل در این باره شده است و لازم است ساز وکار جدیدی میان دو کشور ایجاد شود، مثلا می‌توانیم ساز وکار تهاتری راه‌اندازی کنیم یا از یک بانک تجاری ثالث روابط مالی و بانکی‌مان را ادامه دهیم. یک مسئله دیگر استفاده از پول‌های محلی است ولی این مسئله نیازمند توافق دو کشور و بررسی‌های کارشناسی است.سفیر قزاقستان در پایان تاکید کرد: مردم هر انتخابی داشته باشند، روابط ایران و قزاقستان رو به جلو خواهد بود و گسترش خواهد یافت.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 20659
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا