مردم را دچار انفدمی نکنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: حدود ۷۰ مرکز بیمارستانی در سراسر انگلیس در حال آماده‌سازی برای تزریق واکسن کرونا ویروس فایزر- بیون‌تک به افراد بالای ۸۰ سال و برخی از اعضای کادر درمان و مراقبتی هستند. هدف از اجرای برنامه واکسیناسیون، محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر این ویروس و بازگشت زندگی به شرایط عادی است. با وجود آغاز واکسیناسیون گسترده، مقام‌ها در انگلیس همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های معمول به ویژه در فصل زمستان هشدار داده‌اند. این مقررات شامل فاصله‌گیری اجتماعی و استفاده از ماسک‌های صورت و همچنین تست افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس و قرنطینه کردن آنهاست. روسیه نیز دیگر کشوری است که با استفاده از واکسن ساخت این کشور که هنوز دوران آزمایش بالینی را به طور کامل طی نکرده است، واکسیناسیون سراسری را آغاز کرد.

اما دیروز خبر دیگری هم جنجالی شد. در صورتی که در آن سر دنیا خبر تزریق واکسن را جشن می‌گرفتند در این سر دنیا یک نماینده مجلس با رشته‌توئیت‌های خود کادر درمان را بیش از گذشته خشمگین کرد. زهرا شیخی نماینده مجلس ادعا کرد که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد با واکسن کرونا ۱۵ درصد از جمعیت جهان را کم کند! شیخی در یک رشته‌توئیت نوشت: آوریل ۲۰۲۰ رویدادی توسط ماکرون، بیل گیتس و دبیرکل WHO ‌برای ایجاد شتاب در درمان کووید‌۱۹ شکل گرفت. نتیجه این رویداد ایجاد سازوکار بین‌المللی واکسن به‌نام «کواکس» زیر نظر WHOو بنیاد بیل گیتس شد. بیل گیتس: با واکسن می‌خواهم تا ۱۵ درصد جمعیت جهان را کاهش دهم. (خبرگزاری تسنیم) ماکرون رییس‌جمهور فرانسه، وارد‌کننده خون‌های آلوده و توهین به پیامبر (ص) و WHO، مروج سقط جنین!

در ادامه طعنه‌ای هم به وزارت بهداشت زد و این‌گونه نوشته: جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران به عضویت اتحادیه کواکس درآمد. نمکی وزیر بهداشت تلاش برای واردات واکسن از طریق کواکس.

در همین راستا دیروز به گفته  سخنگوی سازمان غذا و دارو علاوه بر پیش‌خرید واکسن از مجموعه کواکس سازمان بهداشت جهانی که توافقنامه آن امضا شده، مذاکرات مختلف برای پیش‌خرید حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا از چهار کشور تولید‌کننده واکسن در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: همان‌طور که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، مهم‌ترین مشکل در روند خرید واکسن کرونا، تحریم‌های بانکی و رفتارهای غیربشردوستانه آمریکا و هم‌پیمانان این کشور است که بر مبادلات مالی با کشورها سایه افکنده اما دولت همه تلاش خود را برای تامین واکسن کرونا انجام می‌دهد و همه تلاش دولت و وزارت بهداشت این است که اولین محموله واکسن کرونا از مجموع ۴۲ میلیون واکسنی که قرار است از خارج خریداری شود، اوایل سال آینده میلادی وارد کشور شود. بنا بر گفته جهانپور قضیه کشتار ۱۵ درصدی مردم ملغی است و خوشبختانه در مجموع حدود ۴۲ میلیون واکسن کرونا برای ۲۱ میلیون نفر بیماران خاص، گروه‌های پرخطر، بیماران زمینه‌ای و کارکنان نظام سلامت خریداری می‌شود که ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن از مجموعه کواکس و حدود ۲۱ میلیون دوز آن از کشورهای تولید‌کننده واکسن به طور مستقیم است و بقیه آن قرار است از طریق قراردادهای تولید مشترک با برخی کشورها تامین شود و بقیه نیاز کشور برای تامین واکسن عموم مردم قرار است از طریق تولید داخل در سال آینده تامین شود.

ناآگاهان نظر ندهند!

در ابتدای امر سراغ دکتر شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم که از پاسخگویی سر باز زد بنابراین در همین رابطه مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص ادعاهای بی‌اساس زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: اینکه ایشان یا هر مسوول دیگری بدون آگاهی کافی و علم درباره کروناویروس نظر می‌دهد جای تاسف دارد.

چرا باید فردی مانند بیل گیتس که نصف دارایی خود را در راه بیماران و تحقیقات برای درمان و کنترل سل، مالاریا، ایدز و حالا کرونا صرف کرده، حالا با واکسن کرونا ۱۵ درصد از جمعیت جهان را بکشد! بیل گیتس سال‌هاست برای بهداشت جهان تلاش می‌کند. مشخص نیست چرا برخی دشمن آقای بیل گیتس شدند. این حرف کاملا غیراخلاقی و جاهلانه است. این صحبت‌ها همان افکاری است که صدای جعلی من را در فضای مجازی منتشر کردند. اتفاقا دیروز انگلیس تزریق گسترده واکسن‌های فایزر را شروع کرده است. البته واکسن‌های تایید شده کاملا برای درمان کرونا موثر بوده است اما متاسفانه به دلیل مشکلات حمل‌ونقل ما نمی‌توانیم وارد کنیم. به طور کلی واکسن مدرنا و فایزر اصلا به ایران نمی‌رسد که این افراد نگران هستند زیرا واکسن فایزر نیاز به یخچال منفی ۷۰ درجه و مدرنا هم به یخچال منفی ۲۰ دارد. در هر دو صورت ما اصلا توانایی ورود این واکسن‌ها را نداریم. بنابراین این دو واکسن فقط برای آمریکا و کشورهای اروپایی است.

وی افزود: متاسفانه افراد طرفدار طب سنتی ضد واکسن کرونا صحبت می‌کنند. بنده به شخصه از خانم شیخی گلایه‌مند هستم که چرا چنین ادعای بی‌اساسی را در فضای مجازی مطرح کرده است چرا که با چنین گفته‌هایی تنها تشویش اذهان عمومی ایجاد می‌کنند. در این بحران کرونا مردم ما دچار انفدمی شدند، فضای مجازی روی روان مردم تاثیر مخرب می‌گذارد. به عقیده من مردم به اندازه کافی درگیر گرانی و تورم و مشکلات کرونا هستند بنابراین به جای بیان چنین حرف‌های غیرکارشناسانه‌ای که همه را نگران می‌کند بهتر است مردم را به آرامش دعوت کنند.

واقعا چرا برخی افراد ضد واکسن که اکثریت هم طرفدار طب سنتی‌اند، مطالب دروغ و غیرعلمی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند؟ در صورتی که تبلیغات و بیانات این افراد بسیار خطرناک است زیرا واکسن کرونا برای پیشگیری و کنترل کرونا لازم و ضروری است. زمانی بود که قطره فلج اطفال را مردم نمی‌زدند چون تصورات اشتباهی داشتند. نتیجه آن هم معلولیت هزاران کودک در آینده شد. نباید بگذاریم تاریخ تکرار شود. بنده به این افراد توصیه می‌کنم قبل از بیان نظرات خود کمی اطلاعات کافی کسب کنند. تزریق واکسن کرونا علی‌الخصوص واکسن کرونای ایرانی برای همگان لازم و واجب است. اگر فردی مقاومت کند، می‌مرد. این افراد افکار مالیخولیایی دارند که فکر می‌کنند با تزریق واکسن به دنبال وارد کردن عناصری به بدن هستند و نباید واکسن به بچه‌ها هم تزریق شود که این مطالب، غیرعلمی و نادرست است و اینها مردم را به بیراهه می‌کشند. علم پیشرفت کرده است. هیچ کس در هیچ جای دنیا قرار نیست ما را بکشد.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تعدادی واکسن پیش‌خرید کردیم بیان کرد: دیروز هم وزارت بهداشت اعلام کرد تعدادی واکسن پیش‌خرید کردیم اما مدرنا و فایزر نیست. احتمالا چینی یا روسی خواهد بود. در هر صورت طبق گفته یکی از دانشمندان آمریکایی که در خصوص اپیدمی کرونا اطلاعات زیادی دارد، اعلام کرده هر واکسنی که به دست مردم رسید، حتما تزریق کنید و اصلا فکر نکنید که حتما باید واکسن MRNA  بزنید. گرچه به امیدخدا تا قبل از رسیدن واکسن‌های خریداری‌شده، واکسن کرونای ایرانی به تولید انبوه می‌رسد. واکسن کرونا در کشورهای مختلف به روش‌های مختلفی در حال تولید است. برخی از این واکسن‌ها ویروس ضعیف‌شده کروناست و برخی دیگر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته MRNA   و کددار کردن پروتئین ویروسی تولید می‌شود. واکسن‌های تولیدشده به روش‌های مختلف به طور عمده برای ایجاد ایمنی در بدن افراد به دو نوبت تزریق با فاصله نیاز دارند.

میزان مصونیت برخی از واکسن‌های تولید شده بر اساس اعلام شرکت‌های تولید‌کننده بالای ۹۰ درصد است. آزمایش فاز انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا که موفق به کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت شده، آغاز شده و داوطلبان باید سن ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشند و از دیگر شرایط داوطلبان، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و عدم سابقه ابتلا به کووید۱۹ است.  نحوه مشارکت داوطلبان در این طرح بزرگ ملی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود اما پیش‌بینی می‌شود تعداد داوطلبان برای انجام این آزمایش، زیاد باشد. این واکسن می‌تواند ایمنی مناسبی برای بدن ایجاد کند. یکی از شروط داوطلبان این است که قبلا سابقه ابتلا به کرونا را نداشته باشند. آخرین مطالعه‌ای که در دانشگاه‌ هاروارد انجام شده به این نتیجه رسیده که افرادی که آنتی‌بادی و IGG منفی هم دارند، مصونیت سلولی دارند و تا سال‌ها می‌توانند در مقابل کووید۱۹ ایمن شوند اما برخی افراد تاکنون سابقه چندین‌بار ابتلا به این بیماری را دارند البته در این زمینه نیازمند انجام مطالعات بیشتری هستیم.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده‌اند و از این تعداد حدود ۵۱ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 158094
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا