سامانه جامع تجارت مانع دخالت دولت در بازار ارز می شود

جهان صنعت نیوز|  مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت، گفت: از آنجایی که قرار است در سامانه جامع تجارت ارز صادر کننده در اختیار واردکنندگان قرار گیرد، عملا دست دولت از مداخله در بازار ارز کوتاه می شود.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته شاهد تجربه دخالت دولت در بازار ارز بوده ایم و دیدیم این دخالت چه بلایی سر بازار و نرخ دلاردر کشور آورد، با سامانه جامع تجارت علاوه بر اینکه دیگر دولت دخالتی در تعیین نرخ ارز ندارد، شاهد تعادل عرضه و تقاضای ارزی بین صادرکننده و واردکننده خواهیم بود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تعادل عرضه و تقاضا نرخ واقعی دلار را رقم می زند، اظهار داشت: به نظر می رسد با راه اندازی سامانه جامع تجارت و طرح ساماندهی ارزی،  بتوان آرامش را به بازار آورد.

وی با اشاره به قیمت های غیر واقعی ارز در بازار آزاد، بیان داشت: در سامانه جامع تجارت صادرکننده و واردکننده بر سر قیمت به تفاهم می رسند و این کار باعث می شود دیگر ارقام نجومی که در بازار آزاد گفته می شود در حالی که خرید و فروشی وجود ندارد به جامعه تزریق نشود و مردم با هدف حفظ سرمایه خود وارد این بازار پر ریسک نشوند.

لاهوتی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه سامانه جامع تجارت به نفع صادرکننده و واردکننده است، گفت: صادرکننده در این سامانه می تواند ارز خود را با قیمت روز به واردکننده بفروشد و از آن سو واردکننده دیگر برای خرید ارز مورد نیاز لازم نیست در بازار سوم سرگردان باشد و با قیمت مناسب ارز خود را خریداری می کند.

ساماندهی بازار ارز با سامانه جامع تجارت و سپرده ارزی

این نماینده مجلس با تاکید به عدم دخالت دولت بر بازار ارز در سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: با طرح ساماندهی ارزی و سپرده ارزی که در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح است، می تواند ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار اسکناس دلاری که در خانه های مردم نگهداری می شود را به سیستم بانکی آورد تا هم مردم منتفع شوند و هر سرمایه های کشور در مسیر تولید و توسعه هزینه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت در راستا سامانه نیما گفت: در سامانه جامع تجارت دیگر تعیین قیمت با دولت نیست و صادرکننده و واردکننده می توانند بدون دخالت دولت و با توافق دلار را متناسب با قیمت روز خرید و فروش کنند.

 در سامانه جامع تجارت، صادرکنندگان می‌توانند میزان ارز حاصل از صادراتشان را ثبت کنند و این سامانه پس از احراز هویت شخصی و تجاری این افراد، نام و مقدار ارز آن‌ها را در لیستی قرار می‌دهد و از طرف دیگر، واردکنندگانی که قصد خرید ارز دارند نیز پس از ثبت سفارش، اخذ تاییدیه بانک مرکزی و احراز هویت حقیقی و حقوقی‌شان، می‌توانند به این لیست دسترسی داشته باشند تا با این شیوه، به صادرکنندگانی که قصد فروش ارز خود را دارند، متصل شوند.

این سامانه تنها کنترل هویت صادرکنندگان و واردکنندگان و همچنین چک کردن مجوزهای اولیه بازرگانی طرفین را انجام می‌دهد و هیچ دخل و تصرفی چه در تعیین قیمت خرید و فروش ارز و چه ثبت فرایند معامله ارزی بین صادرکننده و واردکننده ندارد.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 13413
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا