راههای افزایش صادرات غیرنفتی

جهان صنعت نیوز|  بالا رفتن نرخ ارز، همزمان با اوج گیری تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، باعث شده در ماه‌های گذشته صادرات غیرنفتی و سپس بازگشت ارز حاصل از آن به موضوعی مهم برای اقتصاد ایران تبدیل شود.


در جدیدترین جلسه کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران، اعضا درباره راهکارهایی که دولت می‌تواند به منظور حمایت از صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار دهد، بحث کرده‌اند و یکی از خواسته‌های مطرح شده، معرفی متولی قطعی صادرات از سوی دولت است. این متولی می‌تواند با در نظر گرفتن خواسته‌های صادرکنندگان، سیاست‌ها و دستورات دولت را در قالبی واحد مطرح کند و به این وسیله بخشی از نابسامانی‌های صادراتی به وجود آمده در ماه‌های گذشته را برطرف کند.

راههای افزایش صادرات غیرنفتی

در این رابطه محمد لاهوتی – رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران – معتقد است با وجود بهبود نسبی شرایط در ماه‌های اخیر، هنوز با اصلاح برخی سیاست‌ها، می‌توان شرایط بهتری را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کرد.

وی اظهار کرد: بخشنامه اخیر ارزی بانک مرکزی، بخشی از دغدغه‌های صادرکنندگان را برطرف کرد. برای مثال در نظر گرفتن بخشی از تعهد ارزی در قالب واردات در ازای صادرات، می‌تواند روند بازگشت ارز به کشور را تسهیل کند اما هنوز برخی اصلاحات در سیاست‌های اجرایی می‌تواند تغییر کند.

لاهوتی با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی تغییر نرخ ارز، صادرکنندگان دشواری‌هایی را برای تطبیق خود با شرایط جدید پشت سر گذاشتند، گفت: امروز فعالان اقتصادی توانسته‌اند تا حدی خود را با شرایط فعلی منطبق کنند و آمارهایی که از حفظ آمار صادرات و افزایش سرعت بازگشت ارز به سامانه نیما مطرح می‌شود، این موضوع را تصدیق می‌کند.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی اتاق تهران ادامه داد: با این وجود تغییر مداوم سیاست‌ها در سال گذشته یا تاکید بانک مرکزی بر لزوم حفظ درصدهای اعلام شده برای بازگشت ارز، مسائلی است که هنوز صادرکنندگان با آن مشکل دارند. در صورتی که مذاکرات ما به نتیجه مثبت برسد و این تغییرات اعمال ‌شوند، می‌توان انتظار داشت توان کشور در صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کند.

اقتصاد کلان
شناسه : 35038
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا