تجار ایرانی بازنده ناتوانی عراقی ها

جهان صنعت نیوز  |  تحمیل هزینه به تجار ایرانی از سوی عراقی ها تمامی ندارد.  هرچند بازار عراق بزرگترین بازار صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی ایران به شمار می رود و این کشور نقش پر رنگی را در میان کشورهای همسایه واردکننده کالا از ایران ایفا می کند اما اقدامات ناگهانی این کشور در حوزه تجارت، نه تنها گاهی منجر به کاهش سهم ایران از بازار عراق شده بلکه موجب تحمیل هزینه های فراوان به تجار ایرانی شده است. همانطور که سال گذشته با ممنوعیت های پی در پی عراق در مورد واردات برخی محصولات کشاورزی از ایران روبرو بودیم. ممنوعیت هایی که به بهانه حمایت از تولید داخلی این کشور و بدون اطلاع قبلی صورت گرفت.

منافع مشترک سیاسی و امنیتی عراق و ایران در حالی است که این کشور  بیشترین گذرگاه مرزی را  نیز با ایران دارد و می تواند به راحتی میزان تجارت دوجانبه با کشور ما را افزایش دهد. اما واقعیت این است که رفتار عراقی ها آنطور که باید و شاید به نفع تجار ایرانی نیست و حتی در مواردی شاهد این بودیم که این کشور اقدام به افزایش چند برابری تعرفه واردات محصولات کشاورزی از ایران کرده اما در مقابل شرایط واردات از کشورهایی همچون عربستان را تسهیل کرده است. در این خصوص کارشناسان بر این عقیده هستند که طرز رفتار عراق با تجار ایرانی در حوزه‌های حمل و نقل، گمرک و بانک متفاوت از کشورهای ترکیه و عربستان است. بر این اساس اگرچه انتظار می رود ایران سهم زیادی از بازار محصولات کشاورزی در عراق را به خود اختصاص دهد اما رفتارهای دوگانه این کشور شرایطی را به وجود آورده که حتی در مواردی شاهد کاهش  واردات محصولات کشاورزی ایران به عراق بودیم.

ممانعت طرف عراقی

این در حالی است که در سال جاری نیز با مواردی همچون ممنوعیت واردات تخم مرغ های ایرانی از سوی عراق روبرو بودیم. اما آنچه به تازگی اتفاق افتاده، انتقاد فعالان بخش خصوصی را به شدت برانگیخته است.  خراب شدن دستگاه ایکس ری طرف عراقی در مرز چذابه و ضعف هماهنگی مسوولان استانی با عراقی ها طی یک هفته اخیر باعث ایجاد مشکلات متعددی برای تجار و کامیون های حمل کالای صادراتی به این کشور شده است. به گفته تجار،  از روز سوم مردادماه جاری به دلیل مشکل فنی به وجود آمده در دستگاه ایکس ری، تعداد زیادی از کامیون های تجاری برای ورود به عراق و انجام فرآیندهای صادرات کالاهای ایرانی با مشکل مواجه شده و متحمل ضرر و زیان شده اند. حتی بسیاری از کالاهای صادراتی به این کشور که شامل مواد غذایی و محصولات کشاورزی بوده است، با توجه به این خرابی دچار فساد شده و هزینه های سنگینی را به تجار ایرانی تحمیل کرده است.

به گفته برخی تجار، از پنج شنبه هفته گذشته طرف عراقی با اعلام اینکه دستگاه ایکس ری مستقر در مرز دچار مشکل شده است، از عبور کامیون های حامل بار جلوگیری کرده است. از این رو  بخش قابل توجهی از محموله های صادراتی تجار ایرانی که شامل مواد غذایی و فاسد شدنی بود دچار آسیب شدند.

پیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 38310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا