بهره‌برداری از صد هزار میلیارد تومان پروژه معدنی در سال جاری

جهان صنعت نیوز|  رضا رحمانی امروز در همایش روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: جایگاه اصناف در ماه‌های اخیر ضعیف شده است؛ در حالی که با توجه به سهمی که این بخش در اشتغال دارد باید به آن توجه بیشتری شود.

وی افزود: سال گذشته برای ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در بخش اصناف برنامه ریزی کردیم که این موضوع محقق شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: امسال سال رونق تولید است؛ راهبرد و استراژی اصلی ما نیز در کشور رونق تولید است.

 برای هر سه پارامتر موثر بر تولید برنامه داریم

وی با بیان اینکه هر تولیدی دارای سه پارامتر است، گفت: این پارامترها یکی مواد اولیه، دیگری نقدینگی  و سومی بازار مصرف است و بدون این سه مقوله تولید محقق نمی‌شود و ما امسال برای هر سه مورد با توجه به سال رونق تولید برنامه داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خانواده اصناف بخشی از خانواده تولید است، گفت: این یک زنجیره است؛ امسال  وزارت صنعت ۷ محور و ۳۶ برنامه دارد که یکی از این محورها رونق تولید و تامین و ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه اولین کار ما در رونق تولید حفظ وضع موجود است، گفت: امروز ما در خط مقدم  قرار داریم بنابراین باید به فعال سازی ظرفیت‌های راکد و غیرفعال در رونق تولید توجه کنیم و ما هم در وزارت صنعت برای رونق تولید تمام تلاش خود را می‌کنیم.

رحمانی اظهار داشت: برای حفظ نقدینگی باید به بازار داخلی و خارجی توجه کرد؛ محور دوم رونق تولید صادرات است و محور سوم رونق تولید توجه به صنایع است.

 امسال یک صد هزار میلیار تومان پروژه معدنی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد

وی گفت: در سال ۹۸ و طی ماه‌های آینده  بیش یک صد هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه صنایع مختلف معدنی اجرایی خواهد شد  و حتی یک ژروژه آلومینیوم جنوب در دست افتتاح داریم  ضمن اینکه در سال های بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش معدن به بهره‌برداری می‌رسد

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: رویکرد ما در در زمینه فعالیت صنایع معدنی جدید است و نقشه راه معدن در سال ۹۷ اجرایی شد.

وی گفت: محور بعدی ما برای رونق تولید در حوزه‌های فناوری، اصناف، فضای کسب و کار و تامین مالی است.

رحمانی با اشاره به نقدینگی و مسائل مالی که در راستای رونق تولید بسیار حایز اهمیت است، گفت: صنوف تولیدی از واحدهای مظلوم هستند که از یک طرف جز اصناف به شمار نمی‌روند و از طرفی جزء صنعت دیده نمی‌شوند؛  بنابراین چند کار برای آن باید انجام شود تا مورد حمایت قرار گیرند ضمن اینکه زنجیره بین واحدهای کوچک  و بزرگ حفظ شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ۵ هزار واحد کوچک ما در حال حاضر به فولاد مبارکه وصل است اما باید این ارتباط ها بیشتر شود و برای آن برنامه داریم.

وی در مورد پروژه سامندهی لجیستیک و زنجیره تامین کشور گفت: از ۳۶ برنامه سه برنامه در حوزه صادرات است و ۱۲ برنامه هم در حوزه بازرگانی داخلی است.

وی بیان داشت: هدف ما این است که این ۱۲ برنامه‌ کاملا از مبدا تا مقصد قابل رصد باشد.

قیمت مرغ به زیر قیمت مصوب رسید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، گفت: بهرحال این سیاستی است که یک زمانی اجرا می‌شده و یک زمانی ممکن است تصمیم گیری شود که در مورد برخی کالاها اجرا نشود به عنوان مثال الان در مورد ماکارونی یا ماهی تن که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند و اکنون نمی‌گیرند.

رحمانی بیان داشت: ۱۰۰ قلم کالای پر  مصرف به صورت روزانه رصد می‌شود و اکنون با سیاست‌های انجام شده قیمت مرغ حتی به زیر قیمت مصوب رسیده است.

وی گفت: مجموعه این برنامه‌ها ما را به اهداف می‌رساند که ممکن است بعضی امسال کامل و بعضی در سال‌های آتی تکمیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اصلاح نظام کنترل  بازار در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هست و خیلی از اینها اجرای اسناد بالا دستی است و همچنین ایجاد سامانه مدیریت توزیع در کشور را در برنامه‌های خود داریم.

 سامانه افق در حلقه آخر توزیع ایجاد شد

وی بیان داشت: در تلاش هستیم تا همه سامانه‌ها با هم لینک شود و بدین ترتیب کنترل‌ها را افزایش دهیم و سامانه افق به عنوان یک سامانه که در حلقه آخر توزیع قرار دارد ایجاد شده است.

رحمانی با اشاره به تدوین سند جامع نظام توزیع گفت: هر کجا فعالیت مزاحم کسب و کار اصناف است ما آن را پیگیری می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: دشمن فکر می‌کرد سال گذشته در سه ماهه اخر واحدهای تولیدی ما تعطیل می‌شود اما با کمک شما اصناف این مساله محقق نشد و دشمنام ناکام ماند و امروز  هم فعالیت بازار را شاهد هستیم و تولید ما هم پابرجا است.

وی با اشاره به سامانه انبارها گفت: امروز بیش از ۵۳۷ هزار انبار در سامانه ثبت شده است و این موضوع در روند توزیع بسیار به ما کمک خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان شیوه‌ های فروش نوین را نادیده گرفت: اما باید اینها مدیریت شود تا هم اصناف به سیستم نوین وارد شوند و هم آسیب نبینند زیرا به هر حال بسیاری از مشاغل سنتی در حال انقراض است.

رحمانی بیان داشت: اولین حلقه نظارت اتحادیه‌ها هستند که باید توسط اتحادیه‌ها تقویت شود.

 کاهش ۲۲ درصدی میانگین واردات در سال ۹۷

وی همچنین در رابطه با قاچاق گفت: باید کاری کرد تا واردات قاچاق برای قاچاقچیان سخت شود و البته این امر با افزایش قیمت محقق می‌شود.

رحمانی گفت: سال ۹۷ میانگین واردات ۲۲ درصد کم شده است و این رقم در کالاهای مصرفی ۳۶ درصد بوده است.

وی افزود: در سه ماهه اول واردات ۱۴۲ قلم کالا ممنوع شد.

 ایجاد ۲۰۰ هزار شغل با کاهش واردات پوشاک

رحمانی بیان داشت: اتحادیه‌ها باید دست به دست هم دهند بطوریکه اصناف زیر مجموعه آنها با اتحاد و یکدلی از عرضه کالای قاچاق خودداری کنند و باید این نهضت را ایجاد کرد که تصمیم بگیریم که کالای قاچاق را عرضه نکنیم و با این کار  خود بخود جلوی واردات گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی برای جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق انجام شد، گفت: با سخت کردن واردات پوشاک ایجاد ۲۰۰ هزار شغل را در این بخش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 29071
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا