برگشت یوروهای نفتی به کشور از طریق اینستکس

جهان صنعت نیوز|  معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعلام خبری مبنی بر انجامنخستین تبادل مالی توسط اینستکس گفت: سازوکار و زیرساخت اینستکس باید توسط کشورهای اروپایی اجرایی شود، اما محدودیتی برای اینکه کشورهای آسیای غربی به آن ملحق شود وجود ندارد، البته که تعهد اولیه ایجاد آن توسط اروپایی ها است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از موارد اصلی که باید توسط اینستکس حل شود صادرات نفت و مواد پتروشیمی است، افزود: یکی از مشکلات کشور در حال حاضر تبادلات مالی است که اینستکس باید راه حلی برای نقل و انتقال صادرات نفتی و غیرنفتی طراحی کند تا تبادل مالی از طریق آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تبادل مالی می تواند از طریق اینستکس انجام شود، ادامه داد: اگر اروپا به تعهدات خود به درستی عمل نکند کانال مالی اینستکس دقیقا همانند خودروی مدرنی می ماند که جاده ای مناسب و راننده ای ماهر برای تردد و حرکت آن وجود دارد، اما بنزینی نیست که آن را به حرکت درآورد.

آقاپورعلیشاهی با بیان اینکه قرار بود اینستکس چند ماه قبل ایجاد شود، تاکید کرد: منظور از بنزین در اینستکس این است که تبادل مالی و نقل و انتقال ارز از طریق این ساز و کار مالی انجام شود، اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده و این سوال مطرح می شود که وجود خودروی اینستکس چه دردی دوا می کند در حالی که نمی تواند تردد کند.

وی افزود: قرار است از طریق اینستکس صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شود و پول آن به صورت یورو به کشور بازگردد و یا حتی تهاتر کالا انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه پول نفت فروخته شده به اروپایی ها می تواند به صورت یورو در ساز و کار مالی  اینستکس قرار بگیرد، تصریح کرد: واردکننده ایرانی می تواند از این ساز و کار یورو دریافت کرده و نیاز کشور را تامین کند.

اقتصاد کلان
شناسه : 31041
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا