اینستکس بدون اجرای تعهدات برجامی کارایی ندارد

جهان صنعت نیوز|  سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به اعلام خبری مبنی بر انجام نخستین تبادل مالی توسط اینستکس، گفت: چیزی که ایران از اینستکس می خواهد با مواردی که مدنظر اروپایی ها بوده کاملا متفاوت است.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اینستکس می تواند جایگزین خوبی برای برجام باشد، افزود: آنچه که شنیده شده این است که اروپایی ها گفته اند این کانال را برای تامین غذا و دارو ایجاد کرده اند اما منظور ایران از ایجاد این کانال فروش نفت، تعامل مالی، بازگشت و نقل و انتقال پول است.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی اقداماتی که در حوزه اقتصاد و تجارت عملیاتی می شود توسط این کانال مالی انجام شود، ادامه داد: این موضوع که اینستکس تنها در حوزه غذا و دارو باشد توسط ایران مورد پذیرش قرار نمی گیرد، چراکه بدون اینستکس هم غذا و داروی ایران تامین می شود.

زارع تاکید کرد: به نظر من اروپایی ها به صورت سطحی به اینستکس می نگرند، اما ایران به دنبال اقدامات سطحی نیست و باید تمامی تعهدات بین المللی در قرارداد برجام در اینستکس دیده شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی فروش نفت و انتقال پول برای ایران مهم است، افزود: بحث غذا و داروی ایران تامین می شود، چراکه ایران کشوری بوده که در منطقه با ۱۵ دولت همسایه است و مرزهای آبی، زمینی و هوایی دارد و تا حدود زیادی می تواند غذا و داروی خود را تامین کند، اما اینستکس باید همه جانبه و در تمامی ابعاد اقتصادی باشد.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روسیه و چین اعلام کرده اند که با تحریم های آمریکا همراهی نمی کنند و در حوزه غذا و دارو این دو کشور می توانند نیازهای ایران را به همراه کشورهای همسایه تامین کنند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 31044
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا