ایران در تولید لوازم آرایشی، عطر و ادکلن مزیت رقابتی ندارد

جهان صنعت نیوز| وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر اردیبهشت‌ماه، طی بخشنامه‌ای، واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را ممنوع کرد. به گفته فعالان این حوزه، دولت طبق معمول بدون اطلاع بخش خصوصی و ناگهانی این دستور را صادر کرده و تا به امروز به خواسته و مطالبات آن‌ها توجهی نکرده است.


بر همین اساس عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران با انتقاد از سیاست‌های ممنوع و محدودکننده در روند واردات از نبود برنامه و سیاست‌های مشخص در دورانی که از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند، سخن گفت.

موسی احمدزاده، از رویکرد دولت انتقاد کرد و خواستار توقف صدور این‌گونه بخشنامه‌های محدودکننده بدون توجه به عواقب ناخوشایندی که می‌تواند سلامت جامعه را به مخاطره بیاندازد، شد.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، سیاست‌هایی که گاهی دولت در برابر واردات اتخاذ می‌کند، پیام‌های نامطلوبی را برای طرف‌های ما در دیگر کشورها، ارسال می‌کند. به هر دلیل و بهانه‌ای که قرار است واردات یک محصول متوقف شود، پیش از اعمال قانون باید به بخش خصوصی اطلاع داده شود.

وی تصریح کرد: از زمان ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی تا به امروز بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده‌ایم. به ما می‌گویند که این اقدام در برابر خواسته بانک مرکزی و به دلیل کمبود ارز صادر شده است، وقتی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم از صدور چنین بخش‌نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

نیازی به ارز دولت نداریم

احمدزاده گفت: اگر دولت به دلیل مسائل ارزی، بخشنامه ممنوعیت واردات لوازم آرایشی را ابلاغ کرده، بارها به آنها گفته‌ایم که برای واردات نیازی به ارز دولت نداریم و با ارز و اعتبار خود می‌توانیم واردات را انجام دهیم. اگر هم موضوع حمایت از تولید داخلی است که بازهم این ممنوعیت نمی‌تواند به آنها کمک کند و فقط میزان قاچاق این‌گونه محصولات را بالا برده و دولت را از درآمدهایی که می‌توانست از طریق واردات رسمی به دست آورد، محروم کند.

وی با بیان اینکه  هر کشوری را از تاریخش می‌شناسند، خاطرنشان کرد: هرگاه صحبت از خاویار، فرش، صنایع‌دستی، فرش و زعفران شود، نام ایران در ذهن‌ها تداعی می‌شود. چون ایران در این بخش تبدیل به برند شده است. اما در حوزه آرایشی و بهداشتی کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا سردمدار هستند. پس لازم است از مدل‌ها و تجربیاتی که آنها در اختیار دارند استفاده و بسترسازی کنیم تا این در حوزه هم رشد کنیم.

طبق اظهارات احمدزاده، ایران هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا و دومین در خاورمیانه است. عربستان هم به دلیل پذیرش گروه‌های قابل‌توجهی از مسافران و زائران، مقام اول در مصرف لوازم آرایشی را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص می‌دهد.

عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران معتقد است: حمایت از تولید، ادبیات و روش خاص خود را دارد و با مدیریت شایسته ممکن است. بدون آن حمایتی اتفاق نمی‌افتد. ایران در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن و محصولات مربوط به پوست و مو مزیت رقابتی ندارد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 34206
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا