اهمیت استقلال از امپراتوری های فناوری

جهان صنعت نیوز: محمود محمدی، مشاور کسب و کارهای دنیای مجازی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» اظهار کرد: تا چندسال قبل تنها دنیای حقیقی وجود داشت اما اکنون فضای‌مجازی بسیار بزرگتر از فضای حقیقی شده است و دنیای مجازی روز به روز در حال گسترش است.


او افزود: در دنیای مجازی چند مجموعه و امپراتوری وجود دارد که تمامی کاربران فضای مجازی با آنها در ارتباطند. یکی از آنها گوگل است که کاربران یا از طریق گوشی های اندرویدی، یا موتور جستجو و یا جی میل با آن در ارتباطند و اطلاعاتشان در گوگل ثبت و ضبط می شود.

محمدی در ادامه بیان کرد: اپل از دیگر امپراتوری های تکنولوژی به شمار می رود که کاربران با آن در ارتباطند اما میزان ارتباط با آن بسیار کمتر از گوگل است. فیس بوک نیز روز به روز در حال گسترش است و اگر هم عضو فیس بوک نباشید از طریق واتس اپ و اینستاگرام با این شرکت در ارتباط هستید.

او با بیان اینکه دیپلماسی عمومی دنیا در حال تغییر به دیپلماسی شرکتی است اظهار کرد: تا چندسال دیگر شرکت های فناوری معتبر جهانی مانند گوگل، اپل و فیس بوک با استفاده از داده ها و اطلاعاتی که دارند به راحتی می توانند به بزرگترین مراکز جاسوسی تبدیل شوند.

این فعال در زمینه کسب و کارهای مجازی بیان کرد: چندی پیش نیز دولت روسیه اعلام کرد که شرکت های فیس بوک و گوگل در نتایج انتخابات این شرکت دخالت کرده اند.

او گفت: تصور کنید ۱۵ سال دیگر به شخصیت سیاسی مهمی تبدیل شوید. شرکت گوگل می تواند با ارائه اطلاعات خصوصی از شما باج خواهی کند و بگوید ما می دانیم در فلان تاریخ با فلان شخص دیدار داشته اید و امثال آن. گوگل به زودی حتی از سیا هم قوی تر می شود.

محمدی تاکید کرد: در فضای مجازی به جز فیلترهای داخلی و خارجی نمی توان مرزبندی خاصی داشت و این فیلترها نیز نمی توانند مانع امپراتوری هایی مانند گوگل و فیس بوک شوند.

او راهکار را در توسعه هوش مصنوعی دانست و گفت: باید با توسعه هوش مصنوعی ابزارهای مقابله با این غول های فناوری را فراهم ساخت. زمانی که تکنولوژی در اختیار دولت هایی مانند دولت ایران نباشد دیگر کشورها هر اقدامی می توانند انجام دهند. نمونه آن ماجرای استاکس نت بود که با همکاری شرکت زیمنس طراحی شده و به داده های امنیتی ایران دست یافتند.

محمدی تاکید کرد: می بایست با استفاده از SWOT فرآیند استراتژیک تکنولوژی را شناسایی کرده و فرصت ها و تهدیدها را شناخت. البته می توان از تهدیدها نیز به نفع خود استفاده کرد.

پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 48457
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا