انتصابات در صنعت خودروسازی سیاسی است تا کارشناسی

جهان صنعت نیوز| این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه انتصابات در خودروسازی کشور بیشتر سیاسی است تا کارشناسی، افزود: در سایر کشورها در صورتی از صنعت خودروسازی حمایت می‌شود که بازدهی داشته باشد در حالی که در ایران علیرغم حمایت‌های بی‌شمار از خودروسازی مانند ممنوعیت واردات خودرو، تعرفه‌گذاری و … خودروسازان نه تنها اقدامی در جهت ارتقاء محصولات خود انجام ندادند بلکه به دلیل ضعف مدیریتی و پرداخت بی‌هدف یارانه فساد بزرگی نیز در این صنعت ایجاد شد به گونه‌ای که هر کجا که اعتراضی رخ ‌داد با پرداخت رشوه یا اعطای خودرو امکان نقد این صنعت از بین رفت.

حسین راغفر درباره دلیل موفقیت کره جنوبی در صنعت خودروسازی نسبت به ایران در حالیکه هر دو کشور همزمان فعالیت در این عرصه ر ا شروع کردند، گفت: سوءمدیریت در نظام اقتصادی کشور، فسادی که در اثر پرداخت یارانه به خودروسازان ایجاد شده و ناتوانی مدیران این حوزه، مشکلات صنعت خودروسازی را رقم زد.

وی با بیان اینکه خودروسازان به جای اینکه به ظرفیت داخلی توجه کنند، چشم امیدشان به خارج از ایران است، خاطرنشان کرد: خودروسازان ایرانی خودروساز نیستند بلکه مونتاژکار هستند.

راغفر ادامه داد: صنایع مکمل خودروسازی مانند فولاد به جای اینکه نیاز این صنعت را برطرف کند به دنبال بازار سوداگری هستند. کارخانه‌های فولادسازی به جای اینکه ورق موردنیاز شرکت‌های خودروسازی و ماشین‌سازی را تامین کنند میل‌گرد و تیرآهن برای ساخت و ساز تولید می‌کنند چراکه تولید این محصولات سود بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از آنجایی که خودروسازان ایرانی بازار انحصاری در اختیار دارند برای بازسازی و ارتقاء محصولات خود تلاش نمی‌کنند در واقع به دلیل وجود این بازار انحصاری خودروها را به هر قیمتی که ‌خواستند به مردم تحمیل می‌کنند و مردم ناچارند هزینه سوء‌مدیریت‌ها را پرداخت کنند.

راغفر آلودگی هوا در اثر مصرف زیاد سوخت خودروهای داخلی و قیمت‌های گزافی که قابل مقایسه با خودروهای خارجی نیست را از جمله آثار سوء مدیریت در خودروسازی دانست و اظهار کرد: یکی از مواردی که صنعت خودروسازی پس از انقلاب با آن روبه‌رو شد تحریم‌های متوالی بود در این تحریم‌ها امکان دسترسی به بسیاری از فناوری‌ها و ماشین آلات مورد نیاز این صنعت محدود شد از سوی دیگر در داخل به دلیل بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی و نیروهای انسانی کارآمد و توانا صنعت خودروسازی پیشرفت چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه در ایران مونتاژ ساده تر از تولید است، گفت: ما خودروسازی را با کره جنوبی شروع کردیم در حالی که این کشور بسیاری از بازارهای مهم جهانی را مانند آمریکا و اروپا -علیرغم اینکه این کشورها خود خودروساز هستند- را تسخیر کرد در حالیکه ما همچنان در مراحل ابتدایی کار دست و پا می زنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فساد موجود در صنعت خودروسازی بسیار است، تصریح کرد: این فساد ناشی از رانت‌ها و درآمدهای نفتی و توزیع آن است از سوی دیگر بخش خصوصی قوی و مستقلی در کشور وجود ندارد تا این افراد بتوانند فرصت‌ها و منابع مالی خود را به درستی سرمایه‌گذاری کنند.

راغفر با بیان اینکه اگر بخش خصوصی نیز در کشور وجود داشته باشد به جریان قدرت وابسته است، تاکید کرد: این بخش با استفاده از رانت‌ها منابع بزرگی به جیب می‌زنند و این موضوع محدود به خودرو نیست؛ فسادهای بزرگی که در واگذاری‌ها انجام شد نشانه بارز این موضوع است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر احتمال شکل‌گیری بخش خصوصی مستقل منتفی است و بخش خصوصی موجود نیز وابسته است مادامی که مناسبات سیاسی اصلاح نشود تغییر فعالیت های ظاهری به اقتصاد کمکی نمی‌کند.

راغفر با بیان اینکه شرط اصلی برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد از بین رفتن فساد است، خاطرنشان کرد: در صورتی که با فساد مبارزه شود می‌توان امیدوار بود بخش خصوصی مستقل ایجاد شود. مادامی که فعالیت‌های دلالی، سوداگری و سفته بازی پررونق باشد امکان اصلاح امور وجود ندارد.

اقتصاد کلان
شناسه : 22217
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا