افزایش احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا

جهان صنعت نیوز| «میشل بارنیه» مذاکره کننده اتحادیه اروپا پس از رای گیری روز گذشته سه شنبه در مجلس عوام انگلیس گفت: اتحادیه اروپا هر کاری که در توانش بوده برای نهایی کردن توافق خروج انجام داده است.


به گزارش رویترز، وی افزود: این بن بست فقط در انگلیس قابل حل است. آماده سازی های ما برای وضعیت «بدون توافق» اکنون بیش از گذشته دارای اهمیت شده است.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا و کمیسیون اروپا نیز در بیانیه‌هایی هماهنگ اعلام کردند که اتحادیه اروپا هر کار ممکنی را برای رسیدن به توافق انجام داده است و دشوار می توان تصور کرد که چه کار بیشتری می تواند انجام دهد.

اتحادیه اروپا تاکید می کند که توافق موجود که پارلمان اروپا در ماه ژانویه نیز آن را رد کرده بود مورد بازنگری قرار نخواهد گرفت.

اتحادیه اروپا انتظار دارد که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس درخواست تاخیر در اجرای برگزیت را مطرح کند تا از ایجاد وقفه در امور اقتصادی در صورت خروج انگلیس بدون طرح و برنامه جلوگیری کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد: در حالیکه فقط ۱۷ روز به ۲۹ مارس باقی مانده، رای روز سه شنبه مجلس عوام انگلیس احتمال خروج بدون توافق انگلیس را تا حد زیادی افزایش داده است.

هر چند تاخیری کوتاه مدت برای اتحادیه اروپا قابل قبول است اما افراد کمی اعتقاد دارند که این اقدام برای خروج از بن بست در دولت انگلیس کافی خواهد بود.

نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه سه ‌شنبه با اختلاف ۱۴۹ رأی، بار دیگر با طرح برگزیت ترزا می برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کردند.

دولت انگلیس هنوز راه‌ حل مشخصی برای خروج از بن ‌بست کنونی ارائه نکرده است. به نظر نمی‌رسد که ترزا می قصد کناره‌گیری از قدرت داشته باشد و همچنان می‌خواهد به نبرد خود برای رسیدن به توافقی که در آن رضایت پارلمان و اتحادیه اروپا دیده شود، ادامه دهد.

با توجه به برگزاری اجلاس هفته آینده سران اروپا در بروکسل، نخست‌ وزیر انگلیس امیدوار است که از طریق ملاقات با رهبران اروپا امتیازهای بیشتری را کسب کند.

هر چند «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا گفته است انگلیس شانس دیگری برای کسب امتیاز از اتحادیه اروپا ندارد و عملاً این مسیر منتفی است.

اگر پارلمان انگلیس به تعویق برگزیت رأی دهد و اتحادیه اروپا با آن موافقت کند، ترزا می نخست وزیر انگلیس چند ماه دیگر هم فرصت خواهد داشت تا شانس خود را برای خروج از بن‌بست کنونی امتحان کند و کشورش را با دستیابی به توافق از اتحادیه اروپا خارج کند، در غیر این صورت او چاره‌ای جز تن دادن به برگزاری انتخابات پارلمانی، یا همه ‌پرسی مجدد خروج از اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 12443
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا