اثرپذیری کوتاه مدت و اندک بورس تهران

جهان صنعت : بر خلاف آنکه از عدم توافقات تعرفه ای چین و آمریکا به عنوان جنگ تعرفه ای نام برده می شود اساسا چیزی به نام جنگ تجاری وجود نداشته و بیشتر جنگ  لفظی است که ترامپ در راستای سیاست های جمهوری خواهان آمریکا دنبال می کند .

تجربه ثابت کرده در دوران حکمرانی جمهوری خواهان به واسطه اعمال اثرگذاری سیاسی بر اقتصادی هموراه شاهد بیشترین چالش های اقتصادی کشورهای روسیه و چین بوده ایم چراکه ترامپ قصد دارد تا رفتارهای سیاسی خود را به گونه ای پیش برد تا بیشترین منافع اقتصادی را متوجه کشور و هم حزبیان خود کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد افزایش ۱۰ درصدی تعرفه جدید تاثیر زیادی بر ترازهای مالی کشور نخواهد داشت و بیشتر جنگ قدرت بین ۲ اقتصاد بزرگ است هرچتد که در شرایط کنونی چین از قدرت لازم برای مقابله با آمریکا برخوردار نیست اما آنچه مسلم است به واسطه تعیین تکلیف وضعیت تعرفه ای چین و آمریکا این تصمییم امکان برنامه ریزی در بازار را فراهم اورده در نتیجه صلح خاموش در آینده بازار به روند مثبت خود ادامه خواهد داد.

البته با وجود ریزش بورس های جهان تحت تاثیر تصمیمات تعرفه ای آمریکا اما سهم تغییرات بازار بورس ایران بسیار اندک بوده است در واقع  بازار ایران بر گرفته از اقتصاد دولتی است و هر جا قدرت اقتصادی قوی تر باشد شتاب در بازار بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر بازار بورس ایران تحت تنها تحت تاثیر تحریم و کاهش فروش نفت و کاهش نقل و انتقالات مالی و گاها نوسانات بازار فلزات قرار دارد که. بنابراین موضوعات دیگر اثراتی کوتاه مدت و اندک را بر بازار خواهد داشت چرا بازار بورس کشور به واسطه تصمیمات دولت و برخی خودتحریمی ها کاملا در شرف حذف از بازارهای جهانی قرار دارد .

علی حیدری

تحلیلگر ارشد بورس بین الملل

بانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 39142
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا