پوتین در عرستان و امارات به دنبال چیست؟

جهان صنعت نیوز: ولادیمیر پوتین درحالی راهی عربستان شده که دوازده سال از نخستین سفرش به عربستان می گذرد.

در سال های اخیر روسیه توانسته با بهره گیری از صادرات انرژی نه تنها اقتصاد خود را بهبود بخشد بلکه به تدریج با افزایش منابع قدرت خواستار نقش آفرینی بیشتر در معادلات منطقه ای و جهانی شده است.

سفر رئیس‌جمهوری روسیه به عربستان در تلاش برای سرمایه‌گذاری روی نفوذ رو به رشد حاصل از پیشرفت‌های نظامی در سوریه، روابط قدرتمند با رقبای منطقه‌ای و همکاری در حوزه انرژی صورت گرفت.

پوتین پس از عربستان به امارات سفر خواهد کرد.

مسکو در سال ۲۰۱۵ با ارسال نیرو به سوریه قدرتی در خاورمیانه کسب کرد، در حالی که ایالات متحده عقب‌نشینی داشت.

در آستانه سفر پوتین، نیروهای آمریکایی از شمال سوریه عقب‌نشینی کردند و هم‌زمان متحدان کرد توافقی با ارتش اسد تحت حمایت روسیه داشتند تا جلوی تهاجم ترکیه را بگیرند.

روسیه همچنین مناسباتش با اهل تسنن در عربستان و شیعیان ایران را تقویت کرده است.

صاحب نظران روس مهم ترین هدف سفر پوتین به عربستان را جلب نظر مساعد ریاض و دبی به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب عنوان می‌کنند که می‌تواند مهمترین دستاورد منطقه‌ای پوتین در بازگشت از عربستان و امارات به حساب آید.

پوتین در سفر به عربستان با وزیر انرژی روسیه و رئیس صندوق سرمایه کشورش همراه شد و مذاکراتی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد و حاکم دوفاکتوی عربستان داشت؛ فردی که پوتین می‌گوید روابط دوستانه‌ای با آن دارد.

ولادیمیر پوتین برای جذب سرمایه عربستان به ارزش میلیاردها دلار که ریاض قولش را به مسکو داده بود، به این کشور سفر کرده؛ قولی که مقامات عربستان به آن وفا نکرده اند و پوتین امیدوار است که ریاض را به افزایش تجارت دوجانبه قانع کند.

پادشاه عربستان و رئیس جمهوری روسیه در نشستی دوجانبه در ریاض به بررسی روابط دوجانبه و مهمترین پرونده‌های منطقه‌ای پرداختند.

پوتین در عرستان و امارات به دنبال چیست؟

ولادیمیر پوتین دیروز در سفرش به ریاض، با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در کاخ “یمامه” دیدار کرد و در این دیدار هیئت‌های برجسته از هر دو طرف حضور داشتند.

پوتین در عربستان و تقویت روابط

در همین حال، ملک سلمان در کنفرانس خبری با پوتین تصریح کرد: ما نقش کارآمد روسیه در منطقه را ارج می‌نهیم و از همکاری جهت سرمایه گذاری میان دو کشور حمایت می‌کنیم.

او ادامه داد: سفر پوتین فرصت بزرگی برای تحکیم دوستی میان دو کشور است.

همزمان ولادیمیر پوتین عنوان کرد: هماهنگی میان روسیه و عربستان برای تامین ثبات در خاورمیانه مهم است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مفتخر هستم که مجدداً به عربستان سفر کرده‌ام.

پوتین عنوان کرد: عربستان نقش محوری در گروه ۲۰ ایفا می‌کند. روسیه توجه ویژه‌ای به تحکیم روابط دوجانبه با عربستان که سابقه آن به بیش از ۹۰ سال قبل برمی‌گردد، قائل است. تبادل تجاری میان دو کشور در سال گذشته با میانگین ۱۵ درصد افزایش یافت.

ملک سلمان و رئیس جمهوری روسیه در مراسم امضای توافق‌هایی میان دو کشور در زمینه‌های مختلف حضور یافتند.

در همین حال، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان تصریح کرد: نوسانات نفتی بر کشورهای تولید کننده و مصرف کننده تاثیر گذاشته است.

گسترش همکاری ریاض- مسکو

رییس جمهوری روسیه در دیدار با پادشاه عربستان سعودی با بیان اینکه مسکو به همکاری با ریاض در چارچوب اوپک پلاس اهمیت فراوانی می دهد چرا که این همکاری‌ها تاثیر بسزایی در بازار انرژی جهان دارد، اظهار کرد: روسیه خواستار گسترش همکاری با عربستان است.

ولادیمیر پوتین در آغاز دیدار رسمی خود با پادشاه عربستان با تاکید برگسترش روابط و همکاری‌های روسیه و عربستان سعودی گفت: امیدوار به توسعه روابط دوستانه خود با عربستان سعودی هستیم.

پوتین در عرستان و امارات به دنبال چیست؟

او با یادآوری اینکه ۹۰ سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و عربستان می‌گذرد، اظهار کرد: اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که حکومت عربستان سعودی را به رسمیت شناخت.

پوتین گفت: همکاری‌های روسیه و عربستان به صورت سودمند و متقابل در حال توسعه است و روابط دوجانبه هر روز مستحکم‌تر از گذشته می‌شود.

او سپس به سفر دو سال پیش پادشاه سعودی به روسیه اشاره کرد و اضافه کرد: توافق‌های به دست آمده با موفقیت در حال اجراست و حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه سال گذشته با ۱۵ درصد رشد از یک میلیارد دلار فراتر رفت.

رییس جمهوری روسیه سپس با موثر توصیف کردن عملکرد کمیسیون مشترک همکاری‌های روسیه و عربستان اظهار کرد: همایش اقتصادی روسیه و عربستان سعودی تشکیل شده و کارفرمایان و سرمایه‌گذاران دو کشور در آن در حال گفت وگو و یافتن راه های گسترش همکاری ها هستند ضمن اینکه من هم امروز در این نشست شرکت می‌کنیم و قرار است در جریان آن موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌های متعددی امضا شود.

رئیس جمهوری روسیه گفت: سال آینده عربستان ریاست گروه بیست کشور صنعتی را برعهده خواهد داشت و ما امروز در این باره نیز تبادل نظر خواهیم کرد.

پوتین خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات امروز در خصوص طرح‌های زیربنایی بین دو کشور و نیز مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنیم.

پیشتر، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود: در مذاکراتی که میان پوتین با رهبری عربستان برگزار می شود، هماهنگی برای اتخاذ اقدامات مشترک با هدف ثبات بازارهای جهانی نفت و گاز، تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های انرژی، کشاورزی، صنعت و بخش فناوری نظامی مورد بررسی قرار می گیرد.

اوشاکوف همچنین تصریح کرد، دو طرف در جریان این دیدار به تبادل‌ آرا درخصوص پرونده‌های حیاتی و مهم بین‌المللی، تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا و وضعیت سوریه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، یمن و همچنین تلاش‌ها برای حل و فصل پرونده فلسطینی و آشتی میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می پردازند.

در جریان این سفر حدود ۳۰ توافق و یادداشت تفاهم در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

وزیر انرژی روسیه پیشتر گفته بود که عربستان سعودی ممکن است در طرح‌های پتروشیمی، تولید گاز فشرده و ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در روسیه سرمایه‌گذاری کند.

به گفته او، مبادلات بازرگانی میان روسیه و عربستان در حال افزایش است و در نیمه نخست امسال به ۴۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید که از شاخص مدت مشابه فراتر رفته است و ریاض علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های بزرگ روسی همچون روس نفت، گازپروم و گازپروم نفت است.

پوتین در عرستان و امارات به دنبال چیست؟

روابط تقویت‌شده باعث شده که روسیه غیر اوپکی که زمانی به عنوان رقیب در بازارهای نفتی محسوب می‌شد، به پادشاهی سعودی در تشکیل اتحادیه‌ای موسوم به اوپک پلاس بپیوندد تا از قیمت‌های نفت خام با محدود کردن تولید حمایت کند.

اگر این سفر نتایج مدنظر پوتین را به همراه نداشته باشد، ممکن است مسکو از توافق اوپک پلاس که قیمت جهانی نفت را طی دو سال گذشته بالا نگه داشته، خارج شود و ممکن است بیشتر به ایران نزدیک شود.

اوپک پلاس ساختاری است که از برخی کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان غیراوپکی تشکیل شده و در دو سال اخیر با توافق‌هایی در چارچوب آن، تولید نفت کشورهای تولیدکننده برای ثبات بازار نفت کاهش یافته است.

گفتنی است قدرت روس ها و سعودی ها به افزایش روابطشان بستگی دارد و بر اساس این روابط می توانند رویکردهای متفاوت خود را مدیریت کنند.

به عنوان مثال ریاض تلاش می کند توافق اوپک پلاس تا ۲۰ سال ادامه داشته باشد، اما روسیه با این رویکرد مخالف است.

روس ها و سعودی ها همچنین در خصوص صندوق توسعه مشترک و طرح های مربوط به آن اختلاف نظر دارند.

دو کشور در سال ۲۰۱۷ میلای این صندوق را برای سرمایه گذاری مشترک تشکیل دادند، اما روس ها می خواهند از آن برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی استفاده کنند، اما سعودی ها  تمایل دارند از آن در زمینه زیرساختی مانند فرودگاه ها استفاده کنند.

 توافق اوپک پلاس در حال حاضر هزینه هایی برای عربستان به عنوان تامین کننده اصلی نفت چین به دنبال داشته است چرا که ریاض مجبور شد بخش بزرگی از تخفیف ها را متحمل شود و در این میان روسیه تلاش کرد که بر آن بخش از بازار از دست رفته سعودی ها در چین، مسلط شود و همین موضوع دلیل اصلی تمرکز عربستان برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی در کشورهای وارد کننده نفت مانند چین، هند و پاکستان است.

ریاض نیاز دارد که برخی از تعهدات خود را در زمینه انرژی با روسیه عملی کند، در غیر این صورت باید خطر سردی روابط با مسکو و کناره گیری کرملین از توافق اوپک پلاس را بپذیرد.

پیش از این دیدار، پوتین که پس از حملات ۱۴ سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو پیشنهاد ارائه سیستم‌های دفاعی روسی را به این پادشاهی ارائه داده بود، گفت او همچنین می‌تواند نقش مهمی در کاهش تنش‌ها با تهران داشته باشد، زیرا روابط خوبی با هر دو طرف دارد.

هرگونه پیشرفتی در برنامه‌های بلندمدت عربستان سعودی برای خرید سامانه‌های موشکی سطح به هوای  S-400 روسیه باعث ایجاد ناراحتی در واشنگتن خواهد شد؛ آمریکایی که اخیرا اعلام کرد پس از حمله ماه گذشته حدود ۳۰۰۰ سرباز و سیستم پدافند هوایی اضافی به عربستان سعودی اعزام می‌کند.

گفتنی است سال آینده نشست گروه ۲۰ قرار است به ریاست عربستان در ریاض برگزار شود و قطعاً دو طرف در این زمینه نیز تبادل نظر و گفت‌وگو خواهند کرد.

ایران محور گفتگوی عربستان و روسیه

عربستان از منظر تاریخی همواره در شمار متحدان آمریکا در منطقه بوده است. سفر ملک سلمان در اکتبر سال ۲۰۱۷ به مسکو حکایت از تلاش این کشور برای نزدیکی به روسیه در عین حفظ مناسبات خود با آمریکا دارد.

یک سال پس از آن، در شرایطی که محمد بن سلمان در ارتباط با قتل جمال خاشقچی، تحت انتقاد و فشار بسیاری قرار داشت، پوتین در نشست کشورهای گروه ۲۰ به سوی او رفته و با او دست می‌دهد. اقدامی که از سوی تحلیلگران و مفسران سیاسی به‌مثابه تلاش روسیه برای گسترش مناسبات دو کشور تلقی شده است.

پوتین در عرستان و امارات به دنبال چیست؟

پوتین پیش از سفر به ریاض در گفت‌وگویی با یک فرستنده تلویزیونی عربی، از مناسبات حسنه خود با ملک سلمان و محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سخن گفته است.

پوتین در این مصاحبه گفت: ما در همکاری خود با عربستان سعودی و همچنین سایر متحدان خودمان در جهان عرب بر آن هستیم که همه تلاش‌هایی که برای بی‌ثبات کردن بازار نفت صورت می‌گیرند را در نطفه خفه کنیم.

فیودور لوکیانوف، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت که با توجه به رابطه روسیه با ایران به نظر می‌رسد که پوتین در دیدار خود با رهبران عربستان در راستای میانجیگری بین ایران و عربستان تلاش کند.

یکی از مواردی که به تنش بین دو کشور دامن زده است، جنگ داخلی یمن است.

روسیه با فروش موشک به عربستان و یاری رساندن به توان دفاعی آن کشور بر آن است که در هر دو سوی مناقشه منطقه‌ای جای پای خود را بیش از پیش باز کند.

یوری یشاکف، مشاور مسائل سیاسی کرملین اعلام کرده است که موضوع سوریه و حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور نیز از جمله مسائلی خواهد بود که در گفت‌وگوهای رهبران دو کشور مطرح خواهد شد.

عادل الجبیر،‌ وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در رابطه با نگرانی‌ها از گرم شدن روابط کشورش با مسکو گفت، او تضادی نمی‌بیند.

او به خبرنگاران گفت: باور نداریم که داشتن مناسبات نزدیک با روسیه تاثیری منفی روی روابط ما با ایالات متحده داشته باشد. معتقدیم می‌توانیم روابط استراتژیک و قدرتمندی با ایالات متحده داشته باشیم و در عین حال روابطمان را با روسیه گسترش دهیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 54875
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا