نمی‌توانیم درتیم ملی معجزه کنیم

جهان صنعت نیوز: علیرضا پاکدل پس از کسب مقام پنجمی تیم ملی در رقابت های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ و شناخته شدن حریفان ایران در رقابت های جام ملتهای آسیا  گفت: در مجموع از عملکرد تیم ملی در این رویداد راضی بودم چرا که ما با یک باخت پنجم شدیم. گروه ما در دور مقدماتی گروه سختی بود دو رقیب قدرتمند ما هر دو به فینال رفتند. این پنجمی در حالی برای تیم ما رقم خورد که تیم ملی هندبال یک سال تعطیل بود و ما هم تصمیم گرفتیم پس از سالها یک مربی ایرانی را در راس تیم ملی قرار دهیم. ما با بضاعتی که داشتیم و وضعیتی که حاکم بود تیم را اعزام کردیم و نتیجه نسبتا خوبی گرفتیم.

وی ادامه داد: من از همان ابتدایی که مسئولیت فدراسیون را برعهده گرفتم اعلام کردم که ما برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ شانسی نداریم چرا که نمی توان در این مدت کم معجزه کرد. باید منصفانه به این مسئله پرداخت و کارشناسی کرد. بحرین اگر امروز قهرمان مسابقات آسیا شده و سهمیه المپیک می گیرد ۵ سال است که پله پله مسیر خود را طی کرده تا امروز به فینال برسد. کره چند سالی است پوست اندازی کرده و با ترکیب جدید در تمام رقابت ها حاضر می شد و حالا به نایب قهرمانی آسیا رسیده است. ما با چند ماه و یک سال نمی توانیم تغییری در روند کلی تیم ایجاد کنیم و نتیجه آن چنانی بگیریم. این کار سختی است و در ورزش کار نشدنی است چرا که در  دنیای ا مروز ورزش، برنامه ها است که باعث پیش روی تیم ها می شود.

رئیس فدراسیون هندبال کشورمان به برنامه ریزی های صورت گرفته اشاره کرد و گفت: ما هم باید کار را از جایی شروع کنیم به همین دلیل برنامه های خود را در سه بخش سه ساله، پنج و هشت ساله تدوین کرده و جلو می رویم. براساس کارمان هم امیدواریم بتوانیم در چند سال آینده دوباره به نتایج خوبی برسیم. به طور مثال ما برای نوجوانان و جوانان برنامه داریم. اردوهای آنها را به طور مرتب برگزار می کنیم و حتی جلوتر از برنامه هستیم.

وی اظهار داشت: ما حتی کار را برای خردسالانی که ۵ سال آینده وارد رده نوجوانان می شوند شروع کرده ایم بعید می دانم فدراسیونی از بین رشته های توپی بعد از المپیاد اردوهای خود را برای این رده سنی آغاز کرده باشد اما ما کار با ۱۲۰ نفر از منتخبین را آغاز کردیم. این نفرات اردوهای خود را در بوشهر و یزد دنبال کرده اند و مربیان خوبی هم درگیر آنها شده اند. برنامه ها برای این گروه مشخص است و به زودی هم کادر فنی آنها را تقویت خواهیم کرد.

پاکدل در پاسخ به این سوال که « قرعه کشی مسابقات جام ملتهای آسیا و انتخابی جهانی انجام شده، آیا با همین کادر فنی تیم را راهی این رویداد خواهید کرد؟»، گفت: با همین کادر و سرمربیگری آقای حبیبی اردوها و برنامه ها را ادامه می دهیم. قرار است در جلساتی از شرایط تیم، نقاط ضعف و قوت و گزارش بازیها، شرایط پیوستن و ادامه کار لژیونرها، نحوه برگزاری اردوها و آماده سازی تیم تا این رویداد بیشتر صحبت کنیم. به هر حال این رقابت ها با توجه به تیم هایی که در آن حاضر هستند و قرعه رقابت ها برای ما سخت است. در این رویداد قرار است سه تیم اول سهمیه حضور در مسابقات جهانی را دریافت کنند و این کار را برای همه تیم ها سخت خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم در این چند ماه تلاش بیشتری انجام داده و بهترین برنامه ریزی را براساس آنچه در توان داریم انجام دهیم.

وی در مورد حضور لژیونرها و ادامه کار با آنها نیز گفت: جلساتی با مربیان و کادر تیم ملی و همین طور کمیته فنی خواهیم داشت. در خصوص اینکه به چه شکلی از حضور لژیونرها بهره ببریم و عمل کنیم تا اتفاقات گذشته تکرار نشود. تلاش می کنیم بهترین تصمیم را برای همراهی آنها بگیریم.

« هرچند برخی لژیونرها تیم ملی را در مسابقات قطر همراهی کردند اما حضور آنها تنها چند روز مانده به مسابقات بود و برخی هم موافقت باشگاه های خود را نگرفتند آیا بهتر نیست فدراسیون فکری به حال این مسئله کند تا بتواند لژیونرها را در اردوها و برنامه های تدارکاتی و زمان بیشتری در اختیار بگیرد و به جای آنها از پتانسیل داخلی استفاده کند؟»

رئیس فدراسیون هندبال کشورمان در پاسخ به این سوال گفت: پروسه جوان سازی یک تیم یک دفعه اتفاق نمی افتد. اینکه کلا آنها را خط بزنیم هم ضربه به هندبال ایران بوده و آبروی هندبال ایران را خدشه دار می کند. در یک بخش با شما هم عقیده هستم که آن قدر باید کار کنیم تا افرادی را پشت سر این لژیونرها داشته باشیم که اگر آنها برای همراهی تیم دچار مشکل شدند و نتوانستند به تیم بیایند جایگزین شده و آن خلاء را برای ما پر کنند.

وی در همین بحث ادامه داد: طبق برنامه فدراسیون جهانی رقابت های قهرمانی آسیای کویت در زمانی است که ما یک فرصت یک ماهه برای برگزاری تمرینات آخر و در نهایت شرکت در مسابقات در اختیار داریم و عملا بازیکنان لژیونر تعطیل هستند و می توانند تیم ملی را همراهی کنند. اگر کسی دنبال بهانه باشد قطعا اغماض نخواهیم داشت چرا که حضور ما در این رویداد آبروی ملی هندبال بوده و مهم است. به هر حال عزت تیم ملی بالاتر از این حرف هاست و پوشیدن لباس تیم ملی افتخاری برای هر ورزشکار محسوب می شود.

پاکدل خاطرنشان کرد: ما در همین مسابقات انتخابی المپیک به برخی از جوان ها بها دادیم. برای انتخاب میلاد قلندری بازیکن ۱۸ ساله مان اصرار کرده و پای آن هم ایستادیم و مربی تیم موافق بود. وی در مسابقات بهترین بازیکن مسابقات در پست خود شد. ما پروسه جوان سازی تیم ملی را شروع کرده ایم اما طی شدن آن زمان می خواهد و حداقل دو سال زمان می برد تا بتوانیم ترکیب جوانی را در تیم ملی داشته باشیم.

اخبار برگزیدهورزشی
شناسه : 59748
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا