نبرد نابرابر برای حقوق برابر

جهان صنعت نیوز|   پس از پایان دیدار فینال و قهرمانی تیم فوتبال زنان آمریکا، هنگامی که جانی اینفانتینو، رئیس فیفا به سوی محل توزیع مدال گام بر می‌داشت از روی سکوی تماشاگران، فریاد «حقوق برابر» به گوش می‌رسید؛ حقوقی که زنان آمریکا پیش از آن برای مطالبه اش اقامه دعوا کرده بودند.

اگر تفاوت دستمزد در فوتبال زنان و مردان آمریکا را به‌طور سالانه مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که سال ۲۰۱۶ تنها سالی بود که درآمد زنان بیش از مردان بود، ۲۴٫۱۱ میلیون دلار در مقایسه با درآمد مردان که ۲۲٫۲۴ میلیون دلار بود. در سال ۲۰۱۷ درآمدزایی در هر دو تیم تقریبا مشابه بود و نزیدک به ۱۴٫۶۱ میلیون دلار و در ۲۰۱۸ تیم فوتبال مردان آمریکا ۱۳ میلیون دلار درآمدزایی داشت، و زنان با اختلاف اندکی نسبت انها ۱۲٫۰۳ میلیون دلار درآمدزایی داشتند.

با این وجود، به نوشته نیویورک‌ تایمز، پاداش تیم برنده جام‌جهانی زنان امسال ۳۰ میلیون دلار بود، در حالی‌ که پاداش تیم برنده جام‌جهانی مردان در سال ۲۰۱۸، معادل ۴۰۰ میلیون دلار بود. این نابرابری از چیزی بیش از اختلاف دستمزد خبر می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵ زنان آمریکا جام جهانی را بردند، اما آشکار شد که با وجود اینکه آن‌ها در آن سال ۲۰ میلیون دلار بیشتر از مردان پول ساخته بودند، اما یک‌چهارم فوتبالیست‌های مرد حقوق گرفته‌اند. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ مرکز آمار استاتیستا، ورزش زنان تنها ۴/۰ درصد کل حمایت‌های مالی را دریافت کرده است.

در ماه مارس تیم ملی فوتبال زنان علیه فدراسیون فوتبال آمریکا اقامه دعوا کرد، یکی از موارد این اقامه دعوی از دستمزد برابر مهم‌تر است؛ این استدلال که تیم‌های زنان به‌ اندازه تیم‌های مردان معرفی و تبلیغ نمی‌شوند و این موضوع منجر به کاهش تعداد تماشاگران و افت فروش می‌شود.

تمام این آمار و اتفاقات در حالی رخ داده که در گزارش اخیر وال استریت ژورنال، مشخص شد که تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از فروش بلیت ۵۰٫۸ میلیون دلار درآمدزایی داشته است. این در حالی است که درآمدزایی تیم مردان ۴۹٫۹ میلیون دلار بوده است. در سال ۲۰۱۶ یک سال پس از قهرمانی زنان در جام جهانی ۲۰۱۵ کانادا، این تیم توانست ۱٫۸ میلیون دلار بیش از مردان درآمدزایی داشته باشد. شکایت مطرح شده به نحوه پرداخت دستمزد هم برمی‌گردد. زیرا یک فوتبالیست زن اگردر سال ۲۰ بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد ۹۹ هزار دلار دریافت می‌کند، اما یک فوتبالیست مرد حتی به همان اندازه شکست بخورد ۱۰۰ هزار دلار کسب می‌کند.

یکی از کشورهایی که در آن اختلاف بودجه فاحشی بین فوتبال زنان و مردان وجود دارد آلمان است. بودجه تیم ملی فوتبال مردان آلمان ۴۰ میلیون یوروست. در حالی که بودجه تیم فوتبال زنان این کشور ۵ میلیون یوروست. این در حالی است که  تیم زنان آلمان در هفت دوره جام جهانی زنان دو بار قهرمان شده و یک قهرمانی المپیک و ۸ قهرمانی اروپا را در کارنامه دارد. کارنامه تیم مردان آلمان در ۲۱ دوره جام جهانی مردان ۴ قهرمانی و در جام ملت‌های اروپا ۳ قهرمانی است.

فاطمه رحیمی

پیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 35967
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا