نبرد تیم ملی ایران با قدرت اول والیبال جهان

جهان صنعت نیوز| تیم ملی ایران در چهارمین مسابقه خود در لیگ ملت‌های والیبال به مصاف برزیل می‌رود؛ تیمی که در سال‌های اخیر بیشترین افتخارات را در جهان درو کرده و در رتبه اول رده‌بندی جهانی نیز ایستاده است.

هفته نخست لیگ ملت‌ها، برای والیبال ایران رویایی به پایان رسید. شاگردان ایگور کولاکوویچ در سه بازی خود سه امتیاز و ۹ امتیاز کامل را گرفتند و به عنوان صدرنشین جدول رده‌بندی، راهی ژاپن شدند تا مسابقات هفته دوم را برگزار کنند.

حریف ایران در نخستین بازی هفته دوم، برزیل است. والیبال برزیل سال‌هاست رتبه اول رده‌بندی جهانی را در اختیار دارد اما شرایط تیم ملی این کشور تا پیش از آغاز هزاره سوم، به گونه دیگری بود. تا پایان قرن بیستم سه مدال طلا در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، لیگ جهانی ۹۳ و جام قهرمانان بزرگ جهان ۹۷، افتخارات بزرگ والیبال برزیل بود. اما از سال ۲۰۰۱ که «برناردو رزنده» یا به قول خود برزیلی‌ها «برناردینیو» هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، تاریخ والیبال این کشور و اصلاً تاریخ والیبال جهان به گونه دیگری ورق خورد.

برزیل در ۱۶ سال سرمربیگری رزنده به افتخاراتی رسید که بسیار بعید است هیچ مربی دیگری در تاریخ بتواند حتی به آن نزدیک شود. این تیم در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ در المپیک ۲ بار، در قهرمانی جهان ۳ بار، در جام جهانی ۲ بار، در جام قهرمانان بزرگ جهان ۳ بار و در لیگ جهانی ۸ بار به مدال طلا رسید. تازه این فقط مدال‌های طلا بود، نقره‌ها و برنزها بماند.

بد نیست این آمار را هم بدانید که برزیل در آن ۱۶ سال، در هر چهار المپیک و چهار دوره مسابقات قهرمانی جهان به فینال صعود کرد و از ۱۵ لیگ جهانی هم ۱۳ بار تا مسابقه نهایی رسید. همان سه دوره باقی مانده لیگ جهانی هم تنها تورنمنت‌هایی بود که برزیل از آنها بدون مدال خارج شد.

رزنده در آغاز کارش، یک نسل طلایی در تیم ملی برزیل پروراند و شروع به افتخارآفرینی کرد اما هر وقت همه فکر می‌کردند این نسل به پایان راه خود رسیده، دوباره ستاره‌های جدیدی رو می‌کرد تا والیبال جهان غافلگیر شود.

این مربی نامدار سرانجام پس از تصاحب مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو از سرمربیگری برزیل کنار رفت تا «رنال دال زاتو» هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. این تیم با سرمربی جدید هم همچنان تیمی قدرتمند است و در دو سال اخیر صاحب افتخاراتی شده که آخرین آن نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۸ است.

والیبال برزیل چند سال است رتبه اول رده‌بندی جهان را در اختیار دارد اما قدرت بلامنازع آمریکای جنوبی در طول تاریخ محسوب می‌شود. در ۳۲ دوره برگزاری مسابقات قهرمانی آمریکای جنوبی، ۳۱ بار شرکت کرده و هر بار هم قهرمان شده است.

برزیل در هفته نخست لیگ ملت‌ها به برخی ستاره‌های خود استراحت داد اما مهم‌ترین غایب این تیم، دال زاتو بود. سرمربی برزیل از سوی فدراسیون بین‌المللی والیبال پنج جلسه محروم شده است و به این ترتیب در مسابقه با ایران هم نمی‌تواند روی نیمکت تیمش بنشیند.
مسابقه ایران و برزیل در جام قهرمانان بزرگ جهان ۲۰۰۹

افتخارات تیم ملی والیبال برزیل

المپیک: ۳ طلا و ۳ نقره

قهرمانی جهان: ۳ طلا و ۳ نقره

جام جهانی: ۲ طلا و ۳ برنز

جام قهرمانان بزرگ جهان: ۵ طلا و ۲ نقره

لیگ جهانی: ۹ طلا، ۷ نقره و ۴ برنز

بازی‌های پان آمریکن: ۴ طلا، ۷ نقره و ۴ برنز

قهرمانی آمریکا جنوبی: ۳۱ طلا

تاریخچه رویارویی‌های والیبال ایران و برزیل

تیم ملی والیبال ایران در طول تاریخ ۱۴ بار مقابل برزیل قرار گرفته و فقط سه بار پیروز شده است. هر سه پیروزی هم در لیگ جهانی ۲۰۱۴ به دست آمد؛ در زمان سرمربیگری اسلوبودان کواچ.

اولین بار، دو تیم در جام جهانی ۱۹۹۱ به مصاف هم رفتند که ایران خیلی راحت تسلیم شد و در مجموع سه ست فقط ۱۱ امتیاز گرفت. آخرین رویارویی دو تیم هم در فصل گذشته لیگ ملت‌ها بود که با وجود بازی خوب ایران، در نهایت برزیل به برتری رسید.

نتایج ۱۴ مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل

جام جهانی ۱۹۹۱، ایران ۰ – برزیل ۳

جام قهرمانان بزرگ ۲۰۰۹، ایران ۱ – برزیل ۳

جام جهانی ۲۰۱۱، ایران ۰ – برزیل ۳

جام قهرمانان بزرگ ۲۰۱۳، ایران ۰ – برزیل ۳

لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۲ – برزیل ۳

لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۳ – برزیل ۰

لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۳ – برزیل ۲

لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۲ – برزیل ۳

لیگ جهانی ۲۰۱۴، ایران ۳ – برزیل ۱

لیگ جهانی ۲۰۱۶، ایران ۰ – برزیل ۳

لیگ جهانی ۲۰۱۶، ایران ۱ – برزیل ۳

لیگ جهانی ۲۰۱۷، ایران ۱ – برزیل ۳

جام قهرمانان بزرگ ۲۰۱۷، ایران ۰ – برزیل ۳

لیگ ملت‌ها ۲۰۱۸، ایران ۲ – برزیل۳

برنامه و نتایج مسابقات تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۱۹

هفته نخست، میزبان چین

جمعه ۱۰ خرداد: ایران ۳ – ایتالیا ۱

شنبه ۱۱ خرداد: ایران ۳ – چین ۰

یکشنبه ۱۲ خرداد: ایران ۳ – آلمان ۰

هفته دوم، میزبان ژاپن

جمعه ۱۷ خرداد: ایران – برزیل، ساعت ۱۱:۱۰

شنبه ۱۸ خرداد: ایران – آرژانتین، ساعت ۱۰:۴۰

یکشنبه ۱۹ خرداد: ایران – ژاپن، ساعت ۱۴:۱۰

هفته سوم، میزبان ارومیه ایران

جمعه ۲۴ خرداد: ایران – کانادا، ساعت ۱۸:۳۰

شنبه ۲۵ خرداد: ایران – لهستان، ساعت ۱۸:۳۰

یکشنبه ۲۶ خرداد: ایران – روسیه، ساعت ۱۸:۳۰

هفته چهارم، میزبان اردبیل ایران

جمعه ۳۱ خرداد: ایران – پرتغال، ساعت ۱۸:۳۰

شنبه اول تیر: ایران – استرالیا، ساعت ۱۸:۳۰

یکشنبه دوم تیر: ایران – فرانسه، ساعت ۱۸:۳۰

هفته پنجم، میزبان بلغارستان

جمعه ۷ تیر: ایران – صربستان، ساعت ۱۸:۳۰

شنبه ۸ تیر: ایران – بلغارستان، ساعت ۲۲:۱۰

یکشنبه ۹ تیر: ایران – آمریکا، ساعت ۱۸:۳۰

ورزشی
شناسه : 24701
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا