هشت اشتباه در مورد رژیم غذایی سالم

جهان صنعت نیوز: در رژیم غذایی سالم بخصوص در سنین بالا موارد و نکات بسیاری برای رعایت کردن وجود دارد که گاهی اوقات ما از آن ها بی خبریم. براای این که وعده های غذایی دریافتی بتوانند به نحو احسن نیازهای بدن ما را تامین کرده و از مضرات خوردن ناسالم هم جلوگیری کنیم باید مواردی رعایت شود که در ادامه به برخی از اشتباهات رایج در این باره اشاره می کنیم: 

وعده غذا در طى روز انرژی لازمبرای ساخت عضله و رشد را فراهم مىکند

این عقیده اشتباه است. اگر شما در طی روزتنها ۳وعده غذایی دریافت کنید نه تنها باعث رشد عضلات خود نمی شوید بلکه بر مقادیرذ خایر چربی بدنتان نیز می افزایید.

زمانی که ۳ وعده غذا میل می کنید سرعت سوخت و ساز بدن شما به شدت کاهش می یابدو کاهش سوخت و ساز یعنی عدم مصرف کالری دریافتی از مواد غذایی و نهایتا ذخیره سازی به صورت چربی در بدن می باشد.

همچنین استفاده از ۳ وعده غذایی بزرگ درطی روز فرآیند هضم و جذب مواد غذایی توسط سیستم گوارش را برای بدن بسیار دشوار می کند. اما راه حل تقسیم این ۳ وعده بزرگ به ۶ وعده کوچک می باشد که هم باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن شده و هم هضم مواد غذایی از طریق سیستم گوارش را بسیار آسان می سازد.

استفاده از شیرینى ها منجر بهدیابت مى شود.

دیابت زمانی رخ می دهد که سلول های ما با متوقف شدن ترشح انسولین دیگر قابلیت جذب این مواد را نداشته و کارکرد طبیعی  خود را از دست می دهند.

مواد غذایی با شاخص گلیسمیک بالا(کربوهیدرات های ساده) باعث افزایش سطوح گلوگز در جریان خون می شود که اگر بدن ما با مشکلی مواجه نباشد براحتی می تواند این مواد را جذب کند.

کربوهیدرات ها بافت عضلانىرا مى سازند.

کربوهیدرات ها سوخت لازم برای انجام فعالیت های سیستم های مختلف ارگانیسم ما (از جمله تحریک رشد عضلانی) را فراهم می کنند.

اما تنها اسید آمینه های حاصل از تجزیه پروتئین مواد غذایی هستند که همچون آجر برای ساخت و ساز عضلات بدن ما به کارگرفته می شوند. مصرف ۴ الی ۶ گرم کربوهیدرات به ازای ۱کیلوگرم ازوزن بدن می تواند انرژی لازم برای تحریک رشد عضلانی را فراهم سازد

مصرف غذاهای کم چربى یابدون چربى باعث کاهش چربى هایانباشته شده در بدن مى شود.

این مطلب می تواند تا حدی صحیح باشد. همان طور که می دانید فرآیند افزایش یاکاهش ذخایر چربی در بدن ما به شدت به میزان کالری دریافتی ما در طی روز وابسته است.

اگر ما کالری بیشتری نسبت به نیازبدن دریافت کنیم بدن ما راهی جزء ذخیره کالری اضافی به صورت چربی برایش باقی نمی ماند خواه این کالری مازاد از سینه مرغ آب پز باشد یا از یک ساندویچ مرغ کم چربی.

اما استفاده از چربی های مفید در رژیم غذایی برای ما از اهم واجبات است. ما بایدحدود ۱۵الی ۲۰درصد انرژی روزانه خودرا از این منابع مفید دریافت کنیم تا هم به رشد عضلات کمک کرده و هم از سلامت قلب و عروق اطمینان حاصل کنیم.

به یادداشته باشید حذف کامل منابع چربی مفید از غذای روزانه در افزایش حجم عضلانیی، چربی سوزی اختلال ایجاد می کند.

منابع مفید چربی عبارتند از: روغن ماهی، روغن بذرک،روغن زیتون و دانه انگور …

برای کاهش وزن مى بایست مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل رساند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم فعالیت تمامی بخش های بدن ما به شدت به کربوهیدرات ها وابسته است. اگر بدون برنامه ریزی مقادیر دریافتی کربوهیدراتها را کاهش دهیم بدن ما با افت سطوح انرژی روبرو خواهد شد و همانطوری که میدانید نگهداری آب در بدن به میزان مصرف کربوهیدرات ها وابسته است.

شاید با کاهش شدید مصرف کربوهیدرات ها شما بتوانیدسریع وزن خود را کاهش دهید اما آیا فکرکرده اید که این کاهش سریع از چه طریق وبه چه صورت بوده است؟
این کاهش وزن تنها به واسطه از دست دادن مقادیر زیادی آب بدن حاصل می شود نه از ذخایر چربی بدن (بیش از ۷۰درصد بدن ما را آب تشکیل داده) از این دست کاهش وزن هانه تنها برای شما سودی نخواهد داشت بلکه خطرناک بوده و بزودی عواقب ناگواری به سراغ شما خواهد آمد.

برای عضله سازی حتما حتما بایداز مکمل ها استفاده کرد.

با وجود تبلیغات گسترده شرکت های مکمل سازی در مورد افزایش رشد عضلانی با استفاده از مکمل های غذایی باید خدمتتان عرض کنم که همان طور که از نام این محصولات پیداست این ها تنها مکمل هستند یعنی کامل کننده در کنار رژیم غذایی سالم و هیچ شخصی وجود ندارد که بدون داشتن یک رژیم غذایی سالم و صرفابه خاطر استفاده از مکمل ها به اندامی زیبا و متناسب دست یابد.

پس به یاد داشته باشیدکه بدن آدمی می تواند پروتئین و دیگر مواد مغذی لازم در جهت رشد را از رژیم غذایی سالم جذب کند و مکمل های غذایی بدون رژیم سالم تنها باری اضافی بر روی ارگانیسم بدن و کیف پول ما هستند.

نوشیدن آب جو (ماء الشعیر)مضر است.

آیا نوشیدن یک لیوان آب جو سلامتی ما را به خطر می اندازد؟ آب جو سرشار از ویتامین های گروه ب و آنتی اکسیدان ها می باشد که از ابتلا به اکثر بیماری ها جلوگیری می کند. اما در مصرف آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد و به اعتدال مصرف کرد تا از آثار مثبت آن بهره جست.

میل کردن شام در اواخر شبباعث بروز اضافه وزن مى شود.

این جمله نیز تا حدی صحیح می باشد. اما با کمی تدبیر می توان این وعده را به یک وعده آنابولیک تبدیل کرد. در این وعده باید از پرخوری اجتناب کنیم و در عوض از مواد غذایی که حاوی پروتئین باکیفیت (مرغ،ماهی،تخم مرغ،گوشت بدون چربی و)… در کنار کربوهیدرات ها دیرهضم استفاده کنیم تا انرژی لازم جهت بازیابی و رشد عضلات را پس از پشت سرگذاشتن یک روز طولانی برای بدن فراهم کنیم.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

برای جذب بهتر کلسیم چه باید کرد؟ آخرین مطالب آموزش اخبار برگزیده بهداشت و درمان پیشنهاد ویژه  مکمل های کلسیم مصرف کسلیم کلسیم خوراکی های حاوی کلسیم چرا کلسیم لازم است   https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 60422
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا