نگرانی ها در مورد فیس اپ

جهان صنعت نیوز| جواد دادگر – این روزها در پی محبوبیت نرم افزار فیس اپ و فیلتر پیری آن، بسیاری اعلام کرده اند که استفاده از این نرم افزار بسیار خطرناک است. التبه این نرم افزار تروجان و بدافزار نیست.

نرم افزار فیس اپ در واقع تصویری که افراد در آن آپلود می کنند و می خواهند پردازش کرده و از فیلتر های آن استفاده کنند را به سرورهای خود منتقل کرده و سپس آنها را پردازش می کند.

البته در قسمت حریم خصوصی آن عنوان شده که به منظور پردازش عکس ها، می بایست به سرورهای اصلی فیس اپ منتقل شوند. با اینحال به دلیل اینکه پس از آپلود عکس ها، در سرور اصلی این نرم افزار ذخیره می شوند ممکن است آنها نگه داری شده و برای موارد دیگری مورد استفاده قرار بگیرند؛ ممکن است یک بانک اطلاعاتی ایجاد شده و از این عکس ها برای تشخیص چهره استفاده شوند.

از سویی دیگر اگرچه هیچ دلیل مستندی وجود ندارد اما به دلیل اینکه این نرم افزار از سوی یک شرکت روسی عرضه شده و روس ها هکرهای بسیار خوبی هستند، عده ای نسبت به آن بدبین شده اند.

گوگل به مراتب خطرناک تر است 

اگر بخواهیم نرم افزار فیس اپ را با دیگر نرم افزارها و غول های فناوری مقایسه کنیم، گوگل نه تنها به تمامی عکس های کاربران اندروید دسترسی دارد بلکه به فیلم ها، ویدئوها، لیست مخاطبان، پیامک ها و …. نیز دسترسی دارد اما این شرکت بسیار بزرگ و قدرتمند بوده و استفاده از آن اجتناب ناپذیر است.

حتی فیس بوک نیز به اطلاعات بسیاری از کاربران دسترسی دارد. با اینحال پیش فرض بر این اساس است که این دو شرکت به حریم خصوصی کاربران خود احترام می گذارند. با اینحال همواره شاهد تخلفاتی از سوی این دو شرکت بوده ایم.

بسیاری بر این باور هستند که چالش هایی مانند پیری صورت، به این دلیل در اینستاگرام راه اندازی شده که زاکربرگ بتواند اطلاعات بیشتری را از کاربران خود جمع آوری کند.

اطلاعات شرکت هایی مانند گوگل به اندازه ای ارزشمند هستند که نمی توان آن را ارزش گذاری کرد. نقض حریم خصوصی از سوی این شرکت ها نیز به اندازه ای زیاد نیست که بخواهیم قید استفاده ازخدمات آن را بزنیم. در واقع چاره ای به جز استفاده از خدمات گوگل نداریم.

با اینهمه شرکت هایی مانند فیس اپ اگر بخواهند از اطلاعات کاربران سواستفاده کنند این اطلاعات را به شرکت ها می فروشند اما گوگل و فیس بوک، اطلاعات کاربران را با دولت ها معامله می کنند.

کارشناس امنیت سایبری

دانش و فناوری
شناسه : 35596
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا