نرخ ارز، فاصله طبقاتی را تشدید کرد

جهان صنعت نیوز: سلام امینی عضو فراکسیون مستقلین ولایی و نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال جهان صنعت‌ نیوز درباره ارزیابی تیم اقتصادی دولت اظهارداشت: با افزایش نرخ دلار در یکسال و نیم گذشته، اختلاف طبقاتی شدیدتر شده به طوری‌که آن‌کس که غنی بود و دسترسی به املاک و مستغلات داشت، وضعیتش بهتر شده و آن‌کسی که املاکی نداشت، فقیرتر شده است. البته دولت همواره این امیدواری را می‌دهد که مشکلات اقتصادی مردم را حل کند، ما هم امیدوار هستیم که بتوانند مشکلات را حل کنند.

او در ادامه به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس با وجودی که هر روز درباره مسایل معیشتی به مسئولان تذکر می‌دهند، اما تورم افسارگسیخته به بالای ۵۰ درصد رسیده است. در برخی اقلام نرخ تورم به بیش از ۲۰۰درصد هم رسیده است.

امینی تصریح کرد: از یک سو سطح درآمدها ثابت مانده و میزان بیکاری رو به افزایش است و از سوی دیگر قیمت‌ها روند افزایشی دارد. متاسفانه برای استانی مثل ایلام که از گذشته گرفتار نرخ تورم بالا و بیکاری بوده و همواره نرخ تورم این استان چند درجه‌ای نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر بوده، فشار زیادی را به مردم وارد کرده است.

او افزود: مساله تورم و بیکاری که دو مشکل اصلی اقتصاد ایران است را بارها با وزیران و معاونان رییس‌جمهور مطرح کرده‌ایم، آن‌ها استدلال‌هایی دارند و ما را برای حل آن امیدوار می‌کنند.

سلام امینی یادآورشد: یک بخش از ریشه تورم، فشارهای خارجی و بخشی فشارهای داخل است. در این شرایط چاره‌ای نداریم بجز آن که نگاه‌مان به تولید داخل باشد. شعار رونق تولید که امسال از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، باید از سوی دولت عملیاتی‌تر می‌شد تا زمینه افزایش تولیدات داخلی در کشور فراهم شود. اگر تولیدملی بالا برود، آمار بیکاری کم شده و چرخه‌اقتصادی می‌چرخد و مردم می‌توانند این دوره را پشت‌سر بگذارند. البته مقامات امیدواری می‌دهند، اما آن‌چه از آن‌ها انتظار داریم، در عمل اجرا نمی‌شود.

نماینده مردم ایلام در پاسخ به این سوال که طبق قانون برنامه ششم مقرر شده تا ۲ درصد از درآمدهای نفتی در اختیار استان‌های نفت خیز قرار بگیرد و آیا قانون برای استان ایلام اجرایی شده است یا خیر، گفت: براساس قانون برنامه ششم مقرر شده تا ۲ درصد از درآمدهای نفتی خرج مناطق نفت خیز و کمتر توسعه یافته بشود. از دو سال پیش این به بودجه استان اضافه شده و به کمک توسعه استان آمده است، اما با توجه به ظرفیت زیادی که در استان ایلام به لحاظ نفت و گاز داریم، انتظار داریم در زمینه اکتشاف و حفاری در ایلام توجه بیشتری به موضوع استحصال شود.

وی افزود: خصوصا در زمینه صنایع پایین‌دست که نیاز است در این استان صنایع پتروشیمی احداث شود. در استان ایلام این استعداد وجود دارد که صنایع مرتبط با نفت و گاز ایجاد شود. در این رابطه ما هم از مسئولان وزارت‌نفت و هم سرمایه‌گذاران تقاضا کرده‌ایم که به این استان بیایند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر این‌که ضریب امنیت در استان ایلام برای سرمایه‌گذاری بالاست، گفت: سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند تا هم خود سود ببرند و هم نفع آن به مردم ایلام برسد.

وی ادامه داد: براساس برخی گزارش‌ها ۶ تا ۸ درصد منابع نفت کشور و ۱۱ درصد منابع گازی کشور در استان ایلام قرار دارند. میادین اصلی نفت ایلام در مناطق آذر، مهران، بلوک اناران و چنگوله واقع شده‌اند. میدان نفتی آذر ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنگوله هم اگر خدا بخواهد امسال عملیات عمرانی آن شروع می‌شود. در شهرستان دهلران چندین مخزن نفتی داریم.

امینی با اشاره به این‌که در شهرستان دهلران هم اکنون ۱۶۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود، عنوان کرد: با احتساب برداشت‌هایی که در میادین ایلام انجام می‌شود و در سایر میادین جمعا ۲۰۰ هزار بشکه نفت در استان ایلام تولید می‌شود.

او گفت: بخشی از نیروی انسانی فعال در پالایشگاه‌ها و بخش نفت و گاز نیروی بومی هستند، اما با وجودی که نیروی متخصص در منطقه وجود دارد، متاسفانه کمتر به کار گرفته شده و ما از این موضوع گله‌مند هستیم.

سلام امینی گفت: از نیروهای بومی‌ در شغل‌های سطح پایین در حد خدماتی و پشتیبانی استفاده می‌شود. در حالی‌که ما نیروهای متخصص زیادی در استان ایلام داریم. این موضوع را به مقامات عالی وزارت گفته‌ایم. قول داده‌اند که اصلاح کنند. حتی دستور هم داده‌اند، اما به هر حال شرکت‌ها خودداری کرده و در این رابطه سست عمل می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 44629
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا