نتانیاهو خطاب به اروپایی ها: از خودتان شرم کنید!

جهان صنعت نیوز:  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به ساز و کار مبادله‌های تجاری (اینستکس) برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.


وی در یک ویدئو به زبان انگلیسی از پیوستن شش کشور جدید اروپایی به اینستکس شامل بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد انتقاد کرد.

اینستکس با هدف تهسیل مبادلات تجاری اروپا و ایران در چارچوب برجام و با هدف کاهش تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) توسط فرانسه، آلمان و بریتانیا نهایی و ثبت شد.

مقر اینستکس در پاریس فرانسه است، مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد، بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

سه ماه پس از ایجاد اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید. اما تاکنون هیچ تراکنش مالی از طریق این سیستم انجام نشده است.

پس از آنکه واشنگتن به‌طور یکجانبه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و بار دیگر تحریم‌های سنگین علیه اقتصاد ایران را باز گرداند، سه کشور اروپایی طرف قرارداد وین یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان بارها گفتند علاقمند به نجات برجام هستند.

نخست وزیر اسرائیل با اشاره به جنگ جهانی دوم افزود: «این کشورهای اروپایی باید از خود شرم کنند. آیا آن‌ها چیزی از تاریخ آموخته‌اند. ظاهرا این طور نیست.»

پیش از نتانیاهو، وزارت امور خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب معترضان در ایران گفت: «بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد نمی‌توانستند زمان بدتری را برای پیوستن [به اینستکس] انتخاب کنند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 66449
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا