نبیه بری: لبنان مثل تایتانیک در حال غرق شدن است

جهان صنعت نیوز:   در ادامه بحران بانکی و اعتراض‌ها در لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان این کشور، لبنان را به “کشتی در حال غرق شدن” تشبیه کرد که اگر اقدامی فوری صورت نگیرد، دیر یا زود به کلی غرق خواهد شد.

نبیه بری که از سیاستمداران شیعه لبنان و از متحدان گروه حزب‌الله محسوب می‌شود گفت که در حال حاضر همه اقدامات دولت این کشور متوقف شده است.

اعتراض‌های لبنان از یک‌ماه پیش آغاز شده و معترضان به وضعیت بد اقتصادی، فساد و ناکارآمدی نظام سیاسی معترضند.

بدهی شدید بین‌المللی، رکود اقتصادی و کمبود ارزی، حکومت را در لبنان با بحران روبه‌رو کرده است.

این اعتراض‌ها در نهایت منجر شد تا سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در روز ۲۹ اکتبر از مقام خود کناره‌گیری کند.

روز یکشنبه، همزمان با گذشت یکماه از اعتراض‌ها، بانک‌های لبنان اعلام کردند که در اقدامی موقتی به شهروندان اجازه می‌دهند تا هر کس، هفته‌ای هزار دلار از حسابش برداشت کند.

همزمان انتقال دلار به خارج از کشور همچنان ممنوع است.

اتحادیه کارکنان بانک در لبنان نیز اعلام کرد که روز دوشنبه درباره پایان دادن به اعتصاب، تصمیم خواهد گرفت.

روز یکشنبه، اعتراض‌های لبنان یکماهه شد. استعفای سعد حریری برای برخی از معترضان، حکم یک پیروزی فوری، اما کوتاه مدت را داشته. اما آنها می‌گویند که به دنبال تغییرات عمیق‌تر و درازمدت هستند.

ایده رومانتیک “انقلاب” در نهایت به درخواست اصلاحات ساختاری منجر شده که نخبگان لبنان با آن ناآشنا نیستند. میشل عون، کسی که خود زمانی به عنوان یک مسیحی، نخست‌وزیر شد و کشور به آستانه فروپاشی رسید، یکی از طرفداران تغییرات ساختاری و پایان دادن به مدل فعلی است.

اما هنوز نسبت به موفقیت احتمالی کسی مانند میشل عون برای تن دادن به خواسته‌های بنیادین معترضان، تردیدهایی جدی وجود دارد. شکاف دینی-قومیتی، منافعی برای گروههای سیاسی داخلی شکل داده که در پیوندی تنگاتنگ با منافع بازیگران بین‌المللی، این گروهها را به مانعی جدی برای تغییرات ساختاری تبدیل می‌کند.

در حال حاضر نیز هنوز در بر پاشنه گذشته می‌چرخد و تلاش برای نخست‌وزیری محمد صفدی یا بازگرداندن سعد حریری، پایبند ماندن به همان منافع گروهی و دینی است. هیچ کدام این دو گزینه برای معترضان جذابیتی ندارد. اما در عین حال، با طولانی شدن بحران مالی، کم نیستند معترضانی که از خود می‌پرسند چاره چیست؟ و بعید نیست به واسطه بن‌بستئ دنباله‌درا ناچار شوند به همان نظامی که ناکارآمد توصیفش می‌کنند، تن دهند.

استعفای سعد حریری موجب شده وضعیت دولت، با نابسامانی قابل توجهی روبه‌رو شود.

در لبنان مقام ریاست جمهوری، موقعیتی نمادین است. اما در شرایط موجود میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در تلاش است تا همچنان نیازهای روزمره را مدیریت کند.

با کناره‌گیری محمد صفدی برای پست نخست‌وزیری، تلاش‌ها برای تشکیل کابینه با بحران رو‌به‌رو شده است. آقای صفدی از سیاستمداران سنی لبنان است که در پست‌های اقتصادی کابینه، از جمله وزارت دارایی، حضور داشته است.

نعیم قاسم، روحانی شیعه و معاون حسن‌نصرالله در گروه حزب‌الله لبنان، در مصاحبه‌ای با تلویزیون المنار گفت که تشکیل دولت جدید، وضعیت را در خیابان‌ها آرام خواهد کرد.

این در حالی است که حزب‌الله همراه با نبیه بری، رئیس پارلمان، خواستار این هستند که سعد حریری دوباره نخست‌وزیر شود.

به نوشته روزنامه “الجمهوریه” (چاپ بیروت)، نبیه بری هنوز امیدوار است که سعد حریری درخواست تشکیل کابینه جدید را قبول کند.

روزنامه “النهار” نیز از نبیه بری نقل قول کرده که او لبنان را با کشتی تایتانیک مقایسه کرده؛ شناور عظیمی که در سال ۱۹۱۲ با یک کوه یخ تصادف کرد و غرق شد.

 نبیه بری: لبنان مثل تایتانیک در حال غرق شدن است

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 62799
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا