مهدی کریمی تفرشی: با پول سالم وارد سینما شدم

جهان صنعت نیوز: سینما، صنعت است. هر صنعتی هم نیاز به تزریق سرمایه دارد. چندین سال است که سرمایه گذاران حوزه های مختلف علاقه زیادی برای ورود به سینما پیدا کرده اند.

درکنار بازگرداندن سرمایه اصلی در سایه فروش فیلم ها، ورود سرمایه گذاران حوزه های دیگر به هنر هفتم یک مزیت دیگر هم دارد. در واقع برندینگ شخصی از جمله مزیت های مهم ورود به عرصه سینماست و سرمایه گذاران می توانند در سایه تبلیغات فیلم و حضور در میان مخاطبان و هنرمندان ارزش برند شخصی خود را افزایش دهند که در نتیجه اش برند صنعتی آنان نیز معتبر تر خواهد شد.

مهدی کریمی تفرشی: با پول سالم وارد سینما شدم
البته این ورود همواره نتیجه مطلوبی نداشته است. در سال های گذشته حضور برخی سرمایه گذاران حوزه های مختلف در صنعت سینما با حرف و حدیث های بسیاری همراه بوده است. نمونه آن، ماجراهای سریال شهرزاد و دستگیری تهیه کنندگان این اثر است.

در این روزها فیلم «ایده اصلی» روی پرده سینماست؛ فیلمی به کارگردانی آزیتا موگویی و بازی هنرمندانی از جمله بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی و…

این فیلم اولین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در روزهای اکران خود توانسته فروشی سه میلیاردی داشته باشد.
تهیه کننده اصلی این فیلم مهدی کریمی تفرشی است. او در خانواده ای صنعتگر به دنیا آمده است و چند سالی است که به سینما و سرمایه گذاری در فیلم های سینمایی نیز علاقه پیدا کرده است. «جهان صنعت نیوز» گفت وگویی با این تهیه کننده سینما انجام داده است که در ادامه می خوانید: 

مهدی کریمی تفرشی: با پول سالم وارد سینما شدم
آقای کریمی چرا سینما را برای سرمایه گذاری انتخاب کردید؟ 
من همواره به سینما علاقه مند بودم و زمانی که فکر کردم می توانم قدم مثبتی در جهت پیشرفت سینما بردارم وارد این عرصه شدم.
از کودکی فیلم دیدن را دوست داشتم و همواره آرزو می کردم بتوانم در این حوزه فعالیت داشته باشم.
در سال های گذشته ورود سرمایه گذاران حوزه های دیگر به صنعت سینما همواره با حرف و حدیث همراه بوده است. نترسیدید که مشکلات دیگران برای شما هم تکرار شود؟
من با پشتوانه ۸۰ سال سابقه سالم در حوزه صنعت وارد سینما شدم. سرمایه ای که من به سینما تزریق کردم منشأ مشخصی دارد و نمی توان به آن ایراد گرفت.

کسانی که در سال های گذشته با پول های مشکوک وارد این عرصه شدند و ماجراهای ناخوشایندی را رقم زدند افرادی بودند که ره صدساله را یک شبه طی کردند. خانواده من سه نسل است که در صنعت فعالیت دارند و در این سال ها افتخارات بسیاری را کسب کرده اند.
حالا با سرمایه ای که منشأ مشخصی دارد و بر اساس زحمت و دسترنج چند نسل به وجود آمده، پا به عرصه تولید فیلم گذاشته ام.
برخی به طور کلی با ورود سرمایه گذاران حوزه های دیگر به سینما مخالف اند و آن را خوب ارزیابی نمی کنند. نظر شما چیست؟
باید قبول کنیم سینما، صنعت است و وجود سرمایه در آن ضروری. اگر در این صنعت با فکر و روحیه سالم وارد شویم چه ایرادی دارد؟ باید نتیجه کارها را دید و قضاوت کرد.

پیش داوری در هیچ زمینه ای کار درستی نیست. ما باید ببینیم سرمایه ای که از بخش های دیگر جذب سینما می شود چه سرنوشتی پیدا می کند؟ 

مهدی کریمی تفرشی: با پول سالم وارد سینما شدم

گر قرار است سینمای ایران پیشرفت کند و در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد نیاز است که پشتوانه مالی قدرتمندی هم در خدمت هنر هنرمندان باشد.
اقتصاد هنر در ایران مخصوصا در حوزه سینما را چطور ارزیابی می کنید؟
متاسفانه در این زمینه بسیار کم کاری شده است. خیل عظیمی از هنرمندان ما خواسته یا ناخواسته از این موضوع دور شدند و عملا در دخل و خرج کارهای خود دچار مشکل هستند. وقتی شما فیلمی را کلید می زنید باید به صورت دقیق برآورد هزینه، مخاطب شناسی، بازگشت سرمایه و امکان جذب سرمایه گذار را بررسی کنید.
متاسفانه در بسیاری از پروژه های سینمایی یا در شاخه های دیگر هنر، به این موارد توجهی نمی شود، درصورتی که برای ساختن یک اثر آن هم با وضع موجود و شرایط اقتصادی سرمایه ضروری است. از طرف دیگر سرمایه گذار هم به امید بازگشت سرمایه در حوزه های مختلف ورود می کند، جدا از نیات خیری که در عرصه هنر وجود دارد.
از فیلم «ایده اصلی» بگویید. از نتیجه کار راضی بودید؟
بله. ما همکاری خوبی با کارگردان فیلم و عوامل فیلم داشتیم و فکر میکنم نتیجه کار هم برای ما و هم برای مخاطبان رضایتبخش بوده است.

فیلم «ایده اصلی» غافلگیری های فراوانی برای مخاطبان دارد و می تواند تجربه خوبی برای بیننده سینمای ایران رقم بزند. تا امروز هم فیلم فروش قابل قبولی داشته و امیدواریم مردم همچنان از «ایده اصلی» استقبال کنند.

مهدی کریمی تفرشی: با پول سالم وارد سینما شدم

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 51705
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا