منتظر نوسانات در هفته آینده باشید

جهان صنعت نیوز|  روند نوسانی شاخص بورس تهران همچنان ادامه داشته و روز گذشته با رشد متوسط قیمت‌ها که در بازاری با حجم محدود معاملات صورت گرفت آخرین روز هفته مثبت بسته شد‌ به گونه‌ای که در معاملات دیروز شاخص کل با رشد ۱۵۸۶ واحدی در کانال ۵۲ هزار واحدی قرار گرفت و در مجموع بالغ بر ۱۴۷۲ میلیارد تومان ارزش معاملات ثبت شد؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان از تداوم واکنش سهامداران به انتشار گزارشات فصلی شرکت‌های بزرگ و همچنین تثبیت نرخ ارز پس از دوران کاهش نشات گرفته و احتمالا با توجه به سقوط قیمت شرکت‌های کوچکی که به صورت غیر‌منطقی روند صعودی گرفته بودند شاهد تکرار رفتار سینوسی در بازار سرمایه خواهیم بود.

پایان هفته‌ای مثبت

بررسی بازار سهام در آخرین روز هفته نشان می‌دهد‌‌ شاخص که در روز سه‌شنبه به دنبال شناسایی سود با عقب‌نشینی حدود ۱۸۰۰ واحدی همراه بود در پایان هفته با تغییر غالب فروشنده به خریدار از سوی جبهه‌های فعال با رشد حدود ۱۵۸۶ واحدی مواجه شد و در کانال ۵۲ هزار واحدی جا خوش کرد. در بازار همچنان تقاضا در غول‌های کالایی اعم از پتروشیمی‌ها و فلزات و پالایشی‌ها بالا بوده و حمایت قابل توجهی از نماگر اصلی را رقم زده است. در عین حال‌ در گروه‌های کوچک‌تر هم بازار رفتار متعادل‌تری از خود نشان می‌دهد و همین سبب شده تا سرعت رشد دو شاخص اصلی یعنی شاخص کل و شاخص هم‌وزن یکسان شود. البته به نظر می‌رسد با توجه به افزایش فشار عرضه و عقب‌نشینی تقاضا در روز سه‌شنبه که به کاهش محسوس معاملات خرد منجر شده بود اما دیروز با وجود تحریک تقاضا، جریان نقدینگی در بورس تهران افت قابل ملاحظه‌ای را نسبت به میانگین سال‌جاری تجربه کرد که به نوعی از احتیاط حاکم بر بازار و انتظار برای علائم حمایتی قوی‌تر از اطلاعات مندرج در گزارش‌ها نشات می‌گیرد.

به هر حال شاخص کل روز گذشته با رشد ۱۵۸۶ واحدی به رقم ۲۵۲ هزار و ۸۶۴ رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۰۵ واحد رشد عدد ۵۹ هزار و ۹۴۵ را ثبت کرد. همچنین شاخص آزاد شناور نیز با ۱۷۶۱ واحد افزایش به عدد ۲۸۰ هزار و ۷۸۳ واحدی رسید و در عین حال شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۱۱۴۸ و ۳۲۴۷ واحد رشد را تجربه کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار دیروز صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تهران و ملی صنایع مس ایران هر کدام به ترتیب ۱۹۳، ۱۹۰ و ۱۸۴ واحد به رشد شاخص‌های بازار کمک کردند و در طرف مقابل پتروشیمی جم، مخابرات ایران و سرمایه‌گذاری ملی ایران هر کدام به ترتیب ۱۱۲، ۸۳ و ۴۸ واحد شاخص‌های بازار را تحت تاثیر کاهشی قرار دادند. از سوی دیگر گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و با حجم معاملات ۱۳۳ میلیونی ارزش ۹۷ میلیارد تومان را به ثبت رساندند. همچنین در گروه فلزات اساسی نیز حجم معاملات به ۹۵ میلیون سهم رسید و ارزش معاملات ۵۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد. گروه خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و فرآورده‌های نفتی دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین ارزش‌ معاملات را بعد از محصولات شیمیایی و فلزی داشتند.

در بورس تهران ۲۱۸ سهم با رشد قیمت و ۱۱۳ سهم با افت قیمت روبه‌رو شدند. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۴۷۲ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این بازار به رقم دو میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت. همچنین تعداد معاملات بورس عدد ۲۰۶ هزار و ۹۴۱ را تجربه کرد. گفتنی است در فرابورس ایران نیز ۱۲۳ سهم با رشد و ۷۰ سهم با افت روبه‌رو شدند.

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 36707
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا