مصرف گوشت ایران ۶۰ درصد کمتر از میانگین جهانی

جهان صنعت نیوز:  انتشار اخبار مربوط به امکان ارسال گوشت های قربانی از عربستان سعودی برای توزیع در میان مردم یک بار دیگر مساله سرانه مصرف گوشت در میان مردم ایران و امکانات و دسترسی های طبقات مختلف به این کالای استراتژیک را رسانه ای کرد.

آمارهای منتشر شده در باره سرانه مصرف گوش در ایران حاکی است که در چند سال گذشته، این روند سیر نزولی داشته و کشور ما در یکی از انتهایی ترین نقاط جدول جهانی در میان کشورهای درحال توسعه است.

به طور کلی استناطی که از آمارها به دست می آید حاکی است که  سرانه مصرف گوشت ایرانیان, یک سوم عربستان صعودی است که در تراز های جهانی کشوری شبیه به ایران است.

براساس داده های رسمی، سرانه جهانی مصرف گوشت ۴۱ کیلوگرم است. این درحالی است که هر شهروند ایرانی سالانه چیزی حدود ۱۳ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کند.

اگرچه برای دست یابی به آمارهای رسمی در باره مصرف خوراکی ها باید به اطلاعات مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی گردآوری داده های آماری مراجعه کرد، اما عملکرد این مرکز و اطلاعات ناقصی که در این باره دارد، باعث می شود نتوان به آمارهای این مرکز به صورت جدی اتکا کرد.

اگرچه ایران از نظر مبادله اطلاعات آماری همکاری قابل توجهی به نهادهای بین المللی ندارد با این همه ساله جداول و گزارش هایی در باره آمارهای مختلف در کشورهای جهان از جمله ایران توسط مراکز معتبر بین المللی منتشر می شود.

اما بتدا باید دانست که به اعتقاد متخصصین علوم تغذیه هر فرد بزرگسال برای تامین پروتئینی موردنیاز بدن باید روزانه حداقل ۸۰ گرم گوشت مصرف نماید که به طور تقریبی بالغ بر ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم در ماه و کمی کمتر از ۲۹ کیلو در سال است.

تازه ترین آمار منتشر شده ازسوی سازمان جهانی خواروبار، حاکی از آن است که سرانه مصرف گوشت به طور متوسط در جهان سالیانه ۴۱ کیلوگرم است.

اما سرانه مصرف جهانی نشان دهنده  اطلاعات دقیقی نیست، چرا که متوسط مصرف گوشت در کشورهای پیشرفته به ۹۰ کیلو در سال بالغ می شود. این رقم در برزیل ۳۲ و در  چین ۲۸ کیلو گرم است.

مردم کویت هر سال نفری ۶۲ کیلوگرم گوشت مصرف می کنند و این رقم برای شهروندان اماراتی ۵۶ کیلوگرم است.

با این که مرکز آمار ایران اطلاعات مربوط به سرانه مصرف گوشت را منتشر نمی کند اما به گفته به گفته مسئولین مربوطه، سرانه مصرف روزانه پروتئین حیوانی برای هر ایرانی (با احتساب محصولات شیلاتی و گوشت وارداتی) را ۳۶ گرم و بدون در نظر گرفتن محصولات شیلاتی، ۲۹.۵ گرم است  که در نهایت همان رقم  ۱۳ کیلوگرم در سال را نشان می دهد.

اگر این رقم را واقعی تلقی کنیم باید گفت که سرانه مصرف گوشت در ایران تقریبا یک سوم مقدار جهانی است.

در حقیقت سرانه مصرف گوشت در ایران فقط از کشورهای آفریقایی بیشتر است، هرچند با این کشورها اختلاف زیادی ندارد. چرا که مصرف سرانه گوشت در کشورهایی مانند اتیوپی، گینه نو و نیجریه حوالی ۸ کیلو در سال است.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان داده است که سرانه مصرف گوشت قرمز در میان ایرانیان از نزدیک به ۹ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۶ کیلو در سال ۹۶ نزول کرده است.

با این حال مصرف گوشت مرغ افزایش یافته و از ۱۷.۶ کیلوگرم سال ۹۰ به ٢١ کیلوگرم  ۹۶ افزایش یافته است.

در مجموع سرانه مصرف گوشت (از انواع مختلف) در ایران طی شش سال منتهی به سال ۱۳۹۶ از ۲۶.۳ به ۲۷ کیلوگرم رسیده است.

البته وزارت کشاورزی آمریکا سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران را طی سال ۲۰۱۶ میلادی نزدیک به پنج کیلوگرم برآورد کرده که رقمی کمتر از مصرف کشور گواتمالا و مقداری بیشتر از لیبی است.

بدیهی است که فشار ناشی از تورم که بر سبد تغذیه خانوارها تاثیر بسیاری گذاشته و بویژه افزایش قیمت گوشت در سالها و ماه های اخیر به شدت تقاضا برای خرید گوشت قرمز را کاهش داده و مردم را به سوی مصرف مرغ کشانده است.

با توجه به این که در یک سال گذشته و مخصوصا در موج اخیر گرانی های گوشت، اطلاعات آماری دقیقی از سوی نهادهای رسمی منتشر نشده، باید وضعیت مصرف گوشت در میان ایرانیان بسیار بحرانی تر از آمار های فوق باشد.

این نمودار کاملا برخلاف نمودارهای جهانی پیش رفته است. تا جایی که به گفته فائو، در فاصله زمانی بین ۱۹۶۵ تا سال ۲۰۱۸ سرانه جهانی مصرف گوشت ، اعم از سفید و قرمز به ۲۵ کیلو در جهان افزایش یافته است.

در حال حاضر، مردم کشورهای درحال توسعه سالانه حدود ۳۲ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کنند ولی این میزان در کشورهای توسعه یافته ۸۰ کیلوگرم است.

از سوی دیگر، مطالعات دانشگاه هاروارد محدوده مصرف بهینه گوشت قرمز را روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم نشان داده که معادل سرانه مصرف سالانه ۱۸.۲ تا ۳۶.۵ کیلوگرم  را تشکیل می دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 53504
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا