مسئولان برای بحران زباله گیلان چاره‌اندیشی کنند

جهان صنعت نیوز: اسدالله عباسی نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی درباره ساخت و سازهای غیرقانونی در استان گیلان اظهارداشت: حمایت از کشاورزان باعث کاهش پدیده مهاجرت به شهرها می شود. شهرنشینی یکی از عوامل تولید زباله است. افزایش جمعیت حاشیه شهرها سبب  آلودگی آبها،فاضلاب و افزایش پسماندها شده است.

وی افزود: مشکل زباله امروز برای استان گیلان یک معضل تبدیل شده است.شیوع بیماری های گوارشی در استان سبب شده تا لزوم یک طرح فراگیر با مشارکت دستگاه‌ها برای مقابله با این پدیده اجرایی شود.

نماینده مردم رودسر درپاسخ به این سئوال که دلیل افزایش حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرقانونی در استان گیلان،چیست؟ گفت: اگر مسئولان می‌گویند یک سوم ساخت و سازها غیرقانونی است، چرا اقدامی نمی کنند؟ در این‌که این اتفاق در استان گیلان افتاده که شکی نیست؛ اما این‌که مسئولی اظهار نظر کند بعد دست روی دست بگذارد به نظر من فرار از قانون است.

وی اضافه کرد: در گذشته شاید ساخت و سازها در شالیزارها یا جنگل ها صورت می گرفت، اما الان اجازه داده نمی شود که بدون تغییر کاربری چنین اقدامی انجام شود. اگر چنین کاری انجام شود باید برخورد قانونی صورت بگیرد.

عباسی گفت: با توجه به شکل گیری شورایاری های و طرح هادی، ساخت  سازهای غیرقانونی کمتر شده است. البته برخوردهای قضایی هم با خاطیان صورت گرفته و جدیت در این زمینه از سوی دستگاه‌های اجرایی و قانونی وجود داشته است.

او با ذکر مثالی درباره تغییر کاربری زمین های چایکاری در گیلان افزود: در گیلان وقتی کشاورز چایکار ببینید که هزینه‌هایش بیشتر از درآمد است، برایش مقرون به صرفه است که وارد باغ خود نشود. اگر قیمت خوبی برای زمینش پیشنهاد شود، یقینا آن را واگذار خواهد کرد، تا بتواند گذران زندگی کند. الان میانگین باغات چای ۴ هزار متر است.

نماینده مردم رودسر تاکید کرد:  با قیمت کنونی چای، چایکاری مقرون به صرفه نیست. چایکار چاره ای جز این ندارد که زمینش را بفروشد تا برای خود درآمد ایجاد کند. بعضی از مردم در شالیزارها هم با این مشکل مواجه هستند. به نظر من برای حمایت از کشاورزان نیاز است که کشاورزی به شیوه مکانیزاسیون اجرایی شود، تا زمین های کم قابلیت به درآمد مناسب برسد.

او با بیان این‌که بیمه محصولات کشاروزی هم نتوانسته پاسخگوی کشاورزان باشد،خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کشاورز چاره ای ندارد که بخشی از زمین خود را برخلاف میل باطنی برای ویلاسازی بفروشد. متاسفانه باید بگویم که استان گیلان با شرایط سختی مواجه شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در گذشته دولت‌های نهم و دهم برای جلوگیری  از مهاجرت برنامه هایی در دستور کار قرار گرفته بود، عنوان کرد: طرح مسکن روستایی و وام هایی که برای نوسازی مسکن روستایی پرداخت شد، باعث شد که روستاییان به روستاهایشان برگردند. بسیاری خانه های خود را با این تسهیلات مقاوم سازی کرده و یا صاحب مسکن شدند. این حرکت بسیار خوبی بود. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موضوع اشتغال روستایی مطرح شد. تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی مصوب شد اما هنوز در استان گیلان این موضوع تحقق پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: در استان گیلان طرح بوم گردی آغاز شد، اما به هدف نرسید .کماکان ما شاهد مشکلات معیشتی در روستاها هستیم که سبب شده مردم روستا از سرناچاری و برای افزایش درآمد به شهرها مهاجرت کرده و به حاشیه شهرها بروند. این پدیده خوبی نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بسیاری از مدارس روستایی ما خالی از دانش‌آموز شده است. ما امروز با پدیده کاهش جمعیت در روستاها مواجه هستیم. با اینکه امکانات رفاهی در روستاها وجود دارد، اما کماکان شاهد مهاجرت هستیم. البته دلیل اصلی آن کاهش درآمد روستاییان است. کشاورزی و دامداری به عنوان دو مولفه اصلی روستاییان امروز پاسخگوی زندگی روستاییان نیست. در نتیجه روستایی ناچار است به حاشیه شهرها بروند یا به سایر استان‌ها مهاجرت کند.

او در پاسخ به سئوالی درباره آزادسازی سواحل دریای خزر هم گفت: متاسفانه اجرای این طرح خیلی موفقیت آمیز و چشمگیر نبوده است. زمین های قبلی که در رژیم گذشته در اختیار افراد سلطنت بود، دسترسی به ساحل  را برای مردم سخت کرده بود. بعد از انقلاب این زمین ها در اختیار نهادهای دولتی و نیمه دولتی قرار گرفت.

عباسی تصریح کرد:قرار بود که آزادسازی صورت بگیرد، اما متاسفانه این طرح به طور کامل اجرایی نشده است. تنها یک تغییرات جزیی صورت گرفته و همچنان سواحل در اختیار مردم نیست.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 52196
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا